Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 22 mrt 2019

Zie jij kleine tegenslagen ook als een ramp? Zo houd je op met zwart-wit denken

Ik ben een strebertje. Het is niet iets om trots op te zijn, maar ik heb de gewoonte om mijn eigenwaarde te bepalen aan de hand van externe validatie. Dat is niet altijd iets slechts: het pusht me enorm in mijn carrière. Maar het zorgt er ook voor dat ik elke kleine tegenslag zie als een ramp, een teken van het einde van de wereld.

Dat klinkt misschien dramatisch, maar dat ben ik op dat moment ook. Als ik een klein foutje maak, denk ik: zie je, ik kan ook niets. Iedereen haat me. Het is logisch dat ik gefaald heb.

Zwart-wit denken

Iedereen worstelt soms met zwart-wit denken. Het is iets wat we vaak terugzien in onze maatschappij en popcultuur, zoals films bijvoorbeeld. Een persoon is goed of slecht, we moeten houden van een personage of hem verafschuwen. Bij zwart-wit denken is er geen ruimte voor nuance.

Vroeger was het voor de mens noodzakelijk om op deze manier te denken, om te kunnen overleven. Tegenwoordig komt deze automatische reactie niet meer van pas – in tegendeel. Deze vorm van perfectionisme is gelinkt aan depressie, een laag zelfbeeld en kan ervoor zorgen dat we de emoties van anderen op de verkeerde manier interpreteren.

Kalmeer je lichaam

Als je je na een tegenslag gestrest voelt, werkt je brein hard om je te beschermen van potentiële gevaren. Je bent eigenlijk niet in gevaar, maar toch is je lichaam klaar om te vluchten of te vechten. De adrenaline en cortisol giert door je lichaam.

De beste manier om je lichaam dan te kalmeren is om een ademhalingsoefening te doen. Neem een minuutje de tijd om je te focussen op het in- en uitademen. Denk je in dat de spanning beetje bij beetje – bij elke uitademing – je lichaam verlaat.

Realistische gedachtes

Betrap je jezelf op zo’n negatieve gedachte? Spreek ‘m uit, tegen jezelf of tegen een ander. Als je ‘m hardop zegt, kan je er meestal rationeel naar kijken en hoor je dat jouw gedachtes helemaal niet op de waarheid zijn gebaseerd.

Dit zijn ook echt dingen die je jezelf kan vragen om je een handje te helpen: welke feiten zijn er om deze gedachte te onderbouwen? Hoe zou mijn beste vriendin naar mijn situatie kijken? Hoe kan ik ervoor zorgen dat ik deze fout niet meer maak?

Onderzoek toont aan hoeveel zelfliefde kan doen. Het accepteren van jezelf zorgt voor minder stress, en juist voor meer productiviteit en kracht.

We verwachten perfectie van onszelf, terwijl we ergens in ons achterhoofd wel weten dat dat natuurlijk helemaal niet bestaat. Dus hier is weer even een reminder: er zal altijd iets zijn wat beter kan. Fouten maken is menselijk en eigenlijk onwijs goed (al denk je daar nu misschien even anders over). Van fouten kan je namelijk alleen maar leren.

Dit vind je misschien ook interessant

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Zie jij kleine tegenslagen ook als een ramp? Zo houd je op met zwart-wit denken
Sluiten