Zo pak je die 8 uur slaap en presteer je beter op je werk

We leven in een cultuur waarin we het massaal te druk hebben en waarin we zonder na te denken uren slaap opgeven voor werk, hobby’s en onze vrienden. Toch moet je het belang van een goede nachtrust niet onderschatten.

Voldoende slaap is iets waar niet alleen jij, maar ook je omgeving baat bij heeft. Op de werkvloer presteren uitgeslapen werknemers beter omdat ze sneller en efficiënter kunnen reageren op prikkels. Je denkt dus misschien dat je opgebouwde slaaptekort onschuldig is, maar in feite speelt het een grote rol bij je prestaties.

Is het jouw goede voornemen om meer te slapen? Dan zetten wij de beste tips op een rijtje.

1. Zie in wat de gevaren zijn van onvoldoende slaap

Voldoende slapen is zowat goed voor… alles. Creëer je een tekort, dan merk je dit al snel aan allerlei lichaamsfuncties.

Je geheugen werkt minder goed, je immuunsysteem verslechtert, je ervaart meer depressieve gevoelens en je reactiesnelheid neemt drastisch af. Niet echt wat we willen, dus.

2. Bepaal hoeveel slaap jij nodig hebt

Niet iedereen heeft evenveel slaap nodig, maar er zijn wel algemene richtlijnen. Tieners hebben tien tot twaalf uur slaap nodig, volwassenen rond de acht uur.

Méér slapen is trouwens niet altijd beter. Te veel slaap kan evenveel problemen opleveren als te weinig slaap.

Wil je erachter komen hoeveel uur jij nodig hebt? Verwijder alle mogelijke vormen van afleiding en zet een keertje geen wekker om te kijken wanneer jij spontaan wakker wordt.

3. Creëer een optimaal milieu om te slapen

Veel uren in bed spenderen haalt maar weinig uit als je slaapkwaliteit niet goed is. Er zijn een aantal factoren die je slaapkwaliteit verbeteren.

Ten eerste slaap je het best in een kamer van 15°C tot 19°C. Dat kan best fris aanvoelen, maar je slaap wordt er minder door onderbroken. Ten tweede helpt het om elektronische toestellen uit te zetten. Het blauwe licht houdt je namelijk wakker. Ten derde is het een goed idee om licht en lawaai van buiten te vermijden.

4. Creëer positieve routines die goede slaap in de hand werken

Een routine vlak voor je gaat slapen, geeft het signaal aan je lichaam dat het tijd is om te ontspannen. Dat kan een warm bad zijn, een paar minuten yoga of een kwartiertje lezen. Je hersenen gaan dan al trager werken, en dat bevordert het slaperig worden alleen maar.

5. Ontdek hulpmiddeltjes om te slapen

Hoe meer je over dit onderwerp leest, hoe meer je zal begrijpen dat je met kleine ingrepen je slaap al kan bevorderen. Ruil je koffie in voor een kop kruidenthee, zorg dat je overdag genoeg sport en genoeg daglicht ziet. Je hoeft echt niet per se zware slaapmedicatie te slikken om goed te slapen!

Meer over slapen?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Zo pak je die 8 uur slaap en presteer je beter op je werk
Sluiten