Redactie
Redactie Leren 3 maart 2020

Zo creëer je meer structuur in je content

Content, content en nog meer content. We worden er haast mee doodgegooid, maar eerlijk is eerlijk. We vinden het heer-lijk om te scrollen tussen alle leuke verhalen die iedereen te vertellen heeft. Hoe doen anderen dat toch? Altijd wat te vertellen hebben? Wat doe je als je niet weet wat je wil vertellen? Wanneer plaats je welke content? En wat doe je als je veel te vertellen hebt en niet weer waar je moet beginnen?

Spoken deze vragen ook bij jou door je hoofd heen op het moment dat je met content creatie bezig bent? In deze blog geeft De Content Coach Emel Koç je een aantal how-to’s om meer structuur te creëren in de content die je wil verspreiden.

Hoe doen anderen dat toch? Altijd wat te vertellen hebben?

Laten we beginnen bij: hoe het kan dat het lijkt dat anderen altijd wat te vertellen hebben? Hoe vaker je content creëert, hoe meer oog je ervoor krijgt. Dat klinkt heel simpel en dat is het ook. Practise makes perfect. Nu snap ik volkomen dat je niet elke dag bezig kan en wil zijn met het creëren van content.

Als je goed naar de accounts kijkt die je volgt, zie je altijd een paar elementen terugkomen. Laten we @de.contentcoach, mijn eigen account, nu even als voorbeeld nemen. Zelf werk ik met verschillende rubrieken, ook wel onderwerpen genoemd. Anderen zie ik dit ook doen!

Door gebruik te maken van rubrieken, onderwerpen, categorieën, elementen (het komt allemaal op hetzelfde neer), orden je voor jezelf de soorten content die je post en wil posten. Hieronder laat ik je een voorbeeld zien van de onderwerpen die ik gebruik.

Het onderwerp in de post is kennismaken met elkaar. Wanneer er nieuwe volgers bij zijn gekomen, is het een mooi moment om elkaar beter te leren kennen. Door informatie over jezelf te delen, weten jouw volgers wie ze volgen en heb je meteen leuke content die je zo uit je mouw schut.

Lees ook: Zo gebruik je jouw Instagram-captions om te groeien op Instagram

Mogelijke onderwerpen voor jouw content

Welke onderwerpen je nog meer kunt gebruiken vraag je je af? Je kunt het zo gek niet verzinnen. Wel is het belangrijk dat je hier niet te ver in doorslaat, want dan heb je alsnog geen structuur maar een wirwar aan onderwerpen. Hieronder een aantal onderwerpen voor je op een rijtje:

  • Jezelf voorstellen door middel van weetjes over jezelf te vertellen;
  • Je kunt vertellen over je werk, in deze posts vertel je waarom je doet wat je doet;
  • Producten/diensten, met deze posts laat je je volgers weten wat je aanbiedt;
  • Je privéleven, hierdoor geef je je volgers een kijkje achter de schermen;
  • Kennis, hiermee laat je zien wat je allemaal weet en draag je het over aan je volgers zodat zij er ook iets aan hebben.

Dit kun je trouwens ook gebruiken wanneer je te veel ideeën hebt. Zo maak je een overzicht van welke ideeën je hebt en in welke categorie het valt. Zo kun je van tevoren ook zien of je niet een hele week over hetzelfde onderwerp praat bijvoorbeeld.

Wat doe je als je niet weet wat je wil vertellen?

Wanneer je niet weet wat je wil vertellen, dan kun je gebruik maken van een mindmap! In een mindmap stel je één onderwerp centraal, zoals jezelf voorstellen. Alles wat er over jezelf in je opkomt, schrijf je op. Dit kun je vervolgens verdelen over een aantal stukken content. Ditzelfde geldt ook voor andere onderwerpen die je centraal stelt in je mindmap. Is het echt zo simpel? Jazeker! Het is zo simpel als je het zelf maakt. Het creëren van content is geen rocket science, het vergt wel tijd, je energie en creativiteit.

Maar het maken van een mindmap is niet de enige manier. Kijk eens in je agenda, welke afspraken heb je allemaal staan? Wat staat je allemaal te wachten volgende week? Hier kun je ook content omheen verzinnen. Door bijvoorbeeld een foto te posten van jezelf en degene waarmee je een afspraak hebt. Dan kun je meteen vertellen hoe dat is gegaan. Ga je de komende tijd een cursus volgen of doe je veel aan yoga? Dit zijn allemaal dingen die je kunt delen!

Emel Koç is De Content Coach voor creatieve ondernemers die graag sprongen willen maken met contentmarketing. Zodat de zichtbaarheid van deze ondernemers wordt vergroot. Dit doet zij door alle kennis die zij heeft te delen tijdens workshops, Contentsessies en Content Calls. Meer weten? Bekijk haar website www.decontentcoach.nl of volg haar op Instagram.

Reageer op artikel:
Zo creëer je meer structuur in je content
Sluiten