4 tips om je zelfvertrouwen te boosten als je assertiever op werk wilt zijn

Als vanaf mijn eerste bijbaan krijg ik het te horen: één van mijn goede eigenschappen is ‘assertief zijn’. Ik liet dat een beetje over me heen komen, want de precieze betekenis van het woord assertief was me onduidelijk. Totdat ik erachter kwam dat assertiviteit een hele goede eigenschap is die je ver kan brengen. Daarom vier tips om jouw zelfvertrouwen een boost te geven.

Als je het woord assertief opzoekt in de Van Dale, wordt de definitie van het woord assertief vrij concreet uitgelegd:

as·ser·tief (bijvoeglijk naamwoord): zelfbewust, zelfverzekerd

Kan niet duidelijker, toch? Na wat research vind ik zelf echter dat assertiviteit ook betekent dat je voor jezelf op kan komen, maar dan niet op een arrogante manier. Jezelf voorop stellen, maar tegelijkertijd ook denken aan anderen. Een eigenschap die je ver kan brengen op het gebied van werk, want zodra je weet wat je waard bent, kan je pas goed onderhandelen

Is assertiviteit niet een van jouw beste eigenschappen, en wil je daar graag aan werken? Dan hoop ik je een eindje op weg te helpen met de volgende vier tips. Met deze tips werk je aan je zelfvertrouwen én zelfkennis.

1. Weet wat je waard bent

Het is belangrijk om te weten wat je waard bent. Bereid belangrijke gesprekken bijvoorbeeld altijd voor met punten die je sowieso aan wilt stippen. Wil een opdrachtgever jou minder betalen dan jouw vaste dagprijs? Vertel die opdrachtgever dan waaróm je die dagprijs hanteert. Soms zien opdrachtgevers niet hoeveel werk er in één opdracht gaat zitten. Wanneer je hem dit rustig, maar duidelijk uit kunt leggen, kom je zelfverzekerd over. En zelfvertrouwen, da’s een groot pluspunt.

2. Druk soms even op de pauzeknop

Er is een dunne lijn tussen assertief en agressief. Wanneer jij op je strepen staat en voor jezelf opkomt, is het dus belangrijk dat je niet té zelfverzekerd overkomt. Dit wordt vaak geassocieerd met asociaal en agressief gedrag. Neem dus een stapje terug, en haal een paar keer diep adem. Druk even op die pauzeknop voordat je weer verder discussieert.

Probeer een gesprek altijd vanuit een kalm perspectief te benaderen. Als jij boos een gesprek begint, is de kans groot dat je emoties het overnemen en je deze laat escaleren. Voel je dat je boos wordt? Probeer dan rustig je ademhaling onder controle te krijgen voordat je doorgaat met het gesprek.

Lees ook: Waarom de meest belangrijke relatie die met jezelf is (en hoe zelfliefde je carrière helpt)

3. Oefenen, oefenen, oefenen

Ben je nerveus voor een belangrijk gesprek, of ben je van nature verlegen? Assertief zijn kan je leren door te oefenen. Wellicht wordt het nooit helemaal jóúw ding, maar je kunt er zeker beter in worden.

Oefenen voor de spiegel lijkt misschien iets wat alleen in films gedaan wordt, maar het kan écht behulpzaam zijn. Oefen alle punten die je wilt maken terwijl je jezelf in de spiegel aankijkt. Gaat dat een stapje te ver voor je? Vraag dan aan een vriend of vriendin om hulp. Een rollenspel kan in sommige situaties goed helpen om te zien hoe je reageert in belangrijke situaties.

4. Wees niet te hard voor jezelf

Is assertiviteit (nog) niet jouw cup of tea? Dat is oké. Niet iedereen heeft veel zelfvertrouwen, en niet iedereen hoeft en kan assertief te zijn. Daarnaast zal het waarschijnlijk ook niet in één keer lukken om assertief te worden. Assertiviteit is een skill, en niet iets wat voor iedereen vanzelfsprekend is. Net als elke andere skill kost het tijd om het onder de knie te krijgen.

Meer interessante artikelen over onderhandelen:

apartmenttherapy

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
4 tips om je zelfvertrouwen te boosten als je assertiever op werk wilt zijn
Sluiten