Last van stress? Deze 5 yogaposes helpen

Lijkt er geen einde te komen aan je to-do-list? Kun je de laatste keer dat je acht uur hebt geslapen niet eens meer herinneren? En is stress nog zacht uitgedrukt voor hoe je je voelt? Haal dan diep adem en maak tijd voor deze poses op de yogamat. Je zal je daarna ongetwijfeld een stuk minder gestrest voelen.

Yoga draait om bewustzijn: in het hier en nu leven. Accepteren waar je bent en tevreden zijn. Je ademhaling speelt daar een belangrijke rol in. Het draait dus niet om yogaposes zoals de schorpioen waar je een partijtje lenig voor moet zijn. Je hoeft bij yoga dus niet per se je benen in je nek te leggen (als je het kan, mag het natuurlijk).

Yogaposes tegen stress

Yoga heeft ontzettend veel voordelen. Niet alleen lichamelijk, maar ook geestelijk. Het is een combinatie van mindfulness en meditatie. Ideaal voor als je erg gestrest bent en wel een moment van ontspanning kunt gebruiken. Een fijne yogaflow met rustige bewegingen werkt rustgevend en stressverlagend. Zeker als je een stressvolle dag achter de rug hebt, kunnen bepaalde yogaposes enorm helpen. Soms merk je het verschil zelfs gelijk. Dus zoek een rustig plekje op, steek een geurkaars aan, zet een rustgevend deuntje op en probeer de volgende poses.

De Balasane (Kindhouding)

De Balasana ook wel bekend als de kindhouding is een van de bekendste yogaposes. Deze basispose is favoriet onder veel yogaliefhebbers. Het is de pose waar je tijdens een yoga flow naar terugkeert om te rusten of als een oefening te zwaar wordt. Het verlicht spanning in je rug, nek en schouders. Erg fijn, want dit zijn plekken op het lichaam waar we stress vasthouden. Ook is dit een houding die vereist dat we diep ademhalen, wat erg goed is om spanning te verlichten.

 

De Viparita Karani (Benen Tegen de Muur)

Deze yogapose bewijst dat yoga niet moeilijk hoeft te zijn. Zet je mat tegen de muur en leg je benen recht tegen de muur, et voilà. De Viparita Karani is een wonderpose die helpt bij veel voorkomende klachten. Last van je menstruatie of van slapeloosheid? Doe dan de Benen Tegen de Muur. De positie is goed tegen angst en spanning, maar ook voor het verlagen van je bloeddruk. Als je last hebt van rugpijn is het wijs om een kussen onder je rug te plaatsen. Onthoud ook dat een pose nooit teveel druk mag uitoefenen. Als dit wel het geval is, kun je het beter niet doen.

De Ultrasana (Kameelhouding)

De kameelhouding a.k.a. Ultrasana verbetert de bloedcirculatie en hierdoor krijgt je lichaam meer zuurstof. Dit heeft veel voordelen die tegen stress helpen. Het kalmeert je zenuwstelsel, je geest en je lichaam. De Ultrasana is een stimulerende yogapose die je energie geeft voor de rest van de dag. Wees voorzichtig met deze houding en ga niet verder dan dat je aankan. Hoe vaker je het doet, hoe verder je kunt gaan. Maar luister vooral goed naar je lichaam.

Padmasana (Lotushouding)

De lotushouding is een fijne basishouding.  Je zit met gekruiste benen, rechte rug en ontspannen schouders op de mat. Het is een pose waarbij de longen zich vullen met meer lucht. Last van paniekaanvallen of gevoelens van angst? De Padmasana got your back, letterlijk zelfs. De houding is erg fijn bij spanning in de onderrug.

Uttanasana  (Vooroverstrekking)

De Uttanasana is een heerlijke vouwpositie die onderdeel uitmaakt van de zonnegroet. De pose verlicht hoofdpijn en kalmeert de geest, omdat al het bloed naar je hoofd gaat. Ook je rug, heupen en schouders ontspannen zich in deze houding. Het is niet erg als je niet bij je tenen komt. Zwaai voorzicht heen en weer en let it all go.

Meer lezen

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Last van stress? Deze 5 yogaposes helpen
Sluiten