Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Carrière 27 jan 2020

7 yogaposes die de schade van je kantoorbaan beperken

Waarschijnlijk weet je dondersgoed dat een kantoorbaan niet goed voor je gezondheid en lichaam is. Gedurende de dag spannen je spieren zich aan, trek je je schouders op en wordt je nek stijf. Tel daarbij op dat langer dan drie uur zitten al gevolgen heeft voor je lichaam. Deze yogaposes zijn niet dé oplossing, maar helpen de schade beperken.

Nadat we vorige week de creepy voorspelling van onderzoekers zagen hoe we eruit zien in de toekomst (waarschuwing: it ain’t pretty), gingen we hard op zoek naar manieren om de schade van onze kantoorbaan te beperken.

Deze yogaposes helpen je stretchen aan het einde van een lange dag! Je lichaam zal je dankbaar zijn.

Downward facing dog

Als je maar tijd of puf hebt voor één yoga pose na een lange dag werken, laat het dan de downward facing dog zijn. Met deze pose stretch en versterk je namelijk veel onderdelen van je lichaam. Neem bijvoorbeeld de benen, die je de rest van de dag eigenlijk niet gebruikt als je veel achter je bureau zit.

De pose is simpelweg gezegd een omgekeerde V, maar mocht je ‘m niet kennen: hieronder in de video wordt ‘ie duidelijk uitgelegd. Stretch voor dertig tot zestig seconden en vergeet niet te focussen op je ademhaling!

Cobra pose

Veel mensen die een kantoorbaan hebben, gaan gedurende de dag steeds meer met een gebogen rug zitten. Met cobra pose doe je eigenlijk het tegenovergestelde. Bij deze pose lig je op de vloer, leg je je handen iets voor je op de grond en duw je jezelf omhoog. Dat ziet er zoals in onderstaande video uit.

Tip: doe de cobra pose vanuit een downward facing dog, zoals ook in deze video wordt gedaan.

Child’s pose

Als je weleens yoga hebt gedaan, zal deze populaire rust-pose je niet onbekend zijn. Child’s pose zorgt voor minder spanning in je schouders, nek en rug en is daarom ideaal na een lange dag op kantoor. Extra fijn is dat het ook je mind kalmeert na een stressvolle dag. Omdat je voorovergebogen op de grond ligt, ga je namelijk vanzelf dieper in- en uitademen.

Happy Baby pose

De Happy Baby pose is een fijne stretch voor de heupen en de lies. Wel zo fijn als je de hele dag gezeten hebt bij je kantoorbaan! Ook als je nog nooit yoga hebt gedaan is deze pose goed te doen. Wordt de stretch te heftig? Pak dan niet je voeten, maar je dijen vast. Hieronder zie je hoe je de pose, die inderdaad lijkt op een gelukkige baby, uitvoert.

Forward fold

De forward fold kalmeert je gedachtes en helpt eventuele hoofdpijn te verlichten. Dat niet alleen: je rug, heupen en schouders ontspannen zich in deze oefening ook. Precies de gebieden die wel wat extra liefde kunnen gebruiken als je een kantoorbaan hebt. Op de video zie je hoe je de pose uit moet voeren. Het is niet erg als je je knieën moet buigen of niet bij je tenen komt!

Cat & cow pose

De combinatie van de Cat en Cow yogaposes, zorgt ervoor dat deze houdingen ideaal zijn voor de rug, die vaak te lijden heeft onder een kantoorbaan. Het traint tegelijkertijd de spieren in je core en opent je borstkas en schouders. Let the blood flow!

Fish pose

We blijven onze yogaposes even uit het dierenrijk halen, want ook de Fish pose verlaagt de spanning in je nek, keel en hoofd. Daarnaast stretcht het de borstspieren. Volgens Yoga Journal kan de pose ook nog eens therapeutisch zijn tegen vermoeidheid en angst.

Meer beweging op kantoor

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
7 yogaposes die de schade van je kantoorbaan beperken
Sluiten