WorkJuice Challenge week 2: ‘Met dit grijze weer is elke dag een uur bewegen een uitdaging’

Naar aanleiding van de WorkJuice Podcast met vitaliteitsexpert Carola Linschooten en de Week van de Werkstress lanceerden wij twee weken geleden de WorkJuice Challenge. In 30 dagen focussen op fit worden en lekker in je vel zitten. Natuurlijk zijn wij de minste niet en doen we ook gewoon mee.

Heb je de start van de WorkJuice challenge helemaal gemist? Geen zorgen – het leuke van deze challenge is dat je er elk moment mee kunt beginnen. Je hoeft niet te wachten tot maandag, tot 1 januari of zelfs tot morgen. Met deze challenge kun je nú beginnen door dit artikel door te lezen: In 30 dagen lekkerder in je vel? Doe mee met de WorkJuice Challenge.

🎧 En luister natuurlijk ook naar onze podcast over het onderwerp vitaliteit met Carola Lindschooten

WorkJuice Challenge week 2

Hoe verging het mij – Tessa – in deze tweede week? Vorige week vertelde ik al dat ik de challenge hard nodig heb, omdat ik niet lekker in mijn vel zit. Bij de challenge focus je je 30 lang op één van de vier pijlers van vitaliteit: slaap, balans, voeding of sporten en bewegen. Omdat vooral die laatste pijler met het thuiswerken minder prioriteit heeft gekregen, koos ik daarmee aan de slag te gaan.

Nog een keer de afspraken die ik met mezelf heb gemaakt deze 30 dagen:

  • Elke dag een uur bewegen (wandelen, fietsen, rustige yoga, het huishouden etc.).
  • Drie keer per week minstens 20 minuten sporten (een hartslagverhogende activiteit).
  • Kleine pauzes gedurende mijn werkdag achter mijn laptop vandaan.
  • 5.000 stappen per dag.

Minder motivatie

Je zult het misschien wel herkennen. Elke keer dat ik mezelf een doel stel, ga ik enthousiast aan de slag. Maar na een paar dagen, of in dit geval een week, zakt die eerste stoot aan motivatie weg. Tel daarbij op dat in week 1 de zon zich flink liet zien en het inmiddels elke dag grijs en regenachtig is, en ik vind het nog moeilijker om elke dag een uur te bewegen.

Deze wekelijkse update is daarom een goede schop onder de kont dat ik weer wat strenger voor mezelf moet zijn. Natuurlijk is het niet erg als je af en toe een dag mist – we zijn allemaal mensen. Maar dat mag geen vrijbrief zijn om niet je best te doen.

Toen ik afgelopen donderdag na een werkdag van 7:30 tot 17:30 uur realiseerde dat ik die dag alleen nog maar naar mijn laptopscherm had gestaard, besloot ik toch die avond te gaan sporten en bewegen. Terwijl alles in me schreeuwde dat ik te moe was en dat ik echt een avondje languit op de bank had verdiend, ging ik 20 minuten hardlopen en na het eten met een vriendin een uur wandelen.

Bewijs dat de challenge werkt

Wat je ergens ook wel weet, maar wat nu ook weer helemaal waar bleek te zijn; je bent niet zo moe als je denkt. Ja, als ik op de bank was gaan liggen, was ik er waarschijnlijk niet meer afgekomen. Maar nu had ik hardgelopen en een lange wandeling gemaakt en voelde ik me een stuk beter.

Niet alleen omdat ik had bewogen, maar omdat die lange wandeling met de vriendin ook ideaal bleek om mijn hart te luchten. Geloof me: op deze manier is dat een stuk makkelijker dan als je samen op de bank zit. Een goede reminder om niet alleen solo wandelingen te maken, maar af en toe ook iemand mee te nemen.

Nu we de derde week ingaan, wil ik de challenge dus nog serieuzer gaan aanpakken. Ik heb met eigen ogen gezien wat bewegen doet voor mijn humeur. Nu is het nog zaak om dit te onthouden op momenten dat ik het juist nodig heb.

Niet lekker in je vel? 10 manieren om je mentale gezondheid te verbeteren

In 5 stappen je financiën op orde voor 2022

Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang tijdelijk onze gratis checklist

Reageer op artikel:
WorkJuice Challenge week 2: ‘Met dit grijze weer is elke dag een uur bewegen een uitdaging’
Sluiten