WorkJuice Challenge week 1: zo ging het deze week bij Sharon en Tessa

Naar aanleiding van de WorkJuice Podcast met vitaliteitsexpert Carola Linschooten en de Week van de Werkstress lanceerden wij vorige week de WorkJuice Challenge. In 30 dagen zo fit mogelijk worden, om het jaar goed af te sluiten. Benieuwd naar onze verhalen over de challenge? Hoe het de eerste week ging, lees je in dit artikel.

Heb je de start van de WorkJuice challenge helemaal gemist? Geen zorgen – het leuke van deze challenge is dat je er elk moment mee kunt beginnen. Je hoeft niet te wachten tot maandag, tot 1 januari of zelfs tot morgen. Met deze challenge kun je nú beginnen door dit artikel door te lezen: In 30 dagen lekkerder in je vel? Doe mee met de WorkJuice Challenge.

🎧 En luister natuurlijk ook naar onze podcast over het onderwerp vitaliteit met Carola Lindschooten

Sharon’s eerste challenge week

Bij de challenge raden we je aan om te focussen op één van de pijlers van vitaliteit. Er zijn in totaal vier pijlers: beweging, voeding, slaap en balans. Ik heb gekozen voor de pijler voeding, en daarbij de volgende doelen opgesteld:

  • Vitamines slikken. Ik wil dagelijks vitamines slikken (vitamine D, B12 en magnesium).
  • Dagelijks minimaal 130 gram eiwitten. Ik doe aan krachtsport met als focus spiermassa aanmaken. Hier heb ik genoeg eiwitten voor nodig, dus ik wil er zeker van zijn dat ik die genoeg binnenkrijg. Mijn doel is minimaal 130 gram eiwitten per dag.
  • Dagelijks minimaal 2700 kcal eten. Zoals hierboven genoemd, ligt mijn focus op dit moment op spiermassa aanmaken. Ik wil dus meer eten dat mijn lichaam nodig heeft, zodat die extra energie gebruikt kan worden voor het bouwen van de spieren. Hiervoor heb ik minimaal 2700 kcal per dag nodig.
  • Dagelijks een wandeling maken. Ik vind het zetten van een stappendoel niet prettig, maar een dagelijkse wandeling (het liefst tussen de middag om de werkdag te breken!) is wel een van de doelen.

Dit ging goed

Hoe het afgelopen week ging? Laten we beginnen met iets positiefs: het is gelukt om elke dag een wandeling te maken. Het zonnige weer van de afgelopen dagen heeft daar zeker bij geholpen, want een wandeling maken met het zonnetje op je gezicht is toch echt veel prettiger dan wanneer het buiten regent.

Dit ging minder goed (maar dat is niet erg!)

Iets wat minder goed is gegaan, is het slikken van vitamines. Mijn avondvitamines ben ik zelfs helemaal vergeten – het zit gewoon nog niet in mijn systeem. Dat is niet erg, ik zie het als ruimte voor verbetering. Ik ga de vitamines op een andere plek neerzetten, zodat ik er vaker aan herinnerd word. Volgende week wil ik de vitamines minstens 5 keer genomen hebben.

Qua voeding ging afgelopen week prima, ondanks een weekend weg (waarbij het bijhouden van wat ik precies eet toch altijd lastig is). Of ik elke dag mijn targets gehaald heb weet ik niet precies, maar ik ben er in ieder geval wel mee bezig geweest. Komende week wil ik dit nog iets beter bijhouden om er wel zeker van te zijn.

Iets wat ik altijd in mijn achterhoofd houd, is consistentie > perfectie. Het hoeft niet allemaal perfect te zijn. Ook doelen die nog niet helemaal gelukt zijn, zoals het nemen van die vitamines, kan ik de komende dagen nog oppakken. Ik heb de habit tracker (die vind je hier) uitgeprint en op mijn bureau gelegd, zodat ik ‘m elke dag zie. Mijn avondvitamines staan naast mijn tandenborstel. En ik heb nu al zin in komende week – zien we elkaar dan weer?

Tessa’s eerste challenge week

Een bekentenis: ik zat (of eigenlijk: zit) niet zo lekker in mijn vel. Dat is normaal al niet zo prettig, maar als je wekelijks over zaken als stress en werkgeluk schrijft – en alle antwoorden eigenlijk in huis hebt – voelt het helemaal alsof je te kort schiet.

De afgelopen tijd namen we drie hele interessante podcasts op over slapen, werkgeluk en vitaliteit, waardoor ik realiseerde (oké, en door een huilbui in mijn auto in de parkeergarage van Ikea) dat er iets moest veranderen.

Als iemand de WorkJuice Challenge kan gebruiken, ben ik het dus wel. Vorige week ben ik daarom aan de slag gegaan met de pijler bewegen & sporten. Dit is iets wat er bij mij vaak inschiet. Ik wéét dat ik me na afloop beter voel, maar zeker op drukke dagen, heb ik geen zin en tijd (wil ik geen tijd maken) om even te bewegen.

Sommige thuiswerkdagen zat ik van ‘s ochtends vroeg totdat het weer donker was achter mijn laptopje, om ‘s avonds op de bank te ploffen. Je kunt wel raden dat dat niet erg goed is voor je humeur. De afspraken die ik met mezelf maakte, waren dan ook:

  • Elke dag een uur bewegen (wandelen, fietsen, rustige yoga, het huishouden etc.).
  • Drie keer per week minstens 20 minuten sporten (een hartslagverhogende activiteit).
  • Kleine pauzes gedurende mijn werkdag achter mijn laptop vandaan.
  • 5.000 stappen per dag.

Zo ging de challenge

Eén week later en ik kan al zeggen dat de challenge zijn werk doet en dat mijn humeur een boost heeft gekregen. Drie keer per week twintig minuten sporten is geen probleem, als ik sporten uitkies die ik leuk vind om te doen: hardlopen en dans work-outs op YouTube (thank me later). Dat ik geen burpees of buikspieroefeningen doe, vind ik even geen probleem. Het doel is om te zweten en die endorfines vrij te krijgen.

Ook de kleine pauzes achter mijn laptop zijn een hit. Ik wandel dan gewoon even vijf minuutjes door mijn woonkamer, of zet één van mijn favoriete nummers op om een dansje te doen. De afspraak die ik het meest lastig vind, is het uur bewegen per dag. Behalve op mijn brakke zaterdag, heb ik wel alle dagen minstens een half uur bewogen.

Gelukkig heb ik in de WorkJuice Podcast met vitaliteitsexpert Carola geleerd om niet te streng te zijn voor mezelf. Iedere stap die ik doe is er weer één meer. Niet opgeven dus, en het volgende week weer proberen!

Meedoen kan nog:

In 30 dagen lekkerder in je vel? Doe mee met de WorkJuice Challenge

In 8 stappen een succesvolle freelancer

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ons e-book t.w.v. € 19,95

Reageer op artikel:
WorkJuice Challenge week 1: zo ging het deze week bij Sharon en Tessa
Sluiten