WorkJuice challenge: zo is het ons de afgelopen 4 weken vergaan

Naar aanleiding van de WorkJuice Podcast met vitaliteitsexpert Carola Linschooten en de Week van de Werkstress lanceerden wij vier weken geleden de WorkJuice Challenge. In 30 dagen focussen op fit worden en lekker in je vel zitten. De challenge is nu officieel voorbij: zitten wij inderdaad lekkerder in ons vel?

In dit artikel delen we hoe het ons de afgelopen vier weken is vergaan en welke lessen we hebben geleerd als het om doelen behalen en fitter worden gaat. Weten wat de challenge precies inhield? Lees dan eerst het artikel dat we schreven voordat we begonnen.

Tessa’s WorkJuice challenge

Voordat ik aan deze challenge begon, zat ik totaal niet lekker in mijn vel. Ik kan gelukkig zeggen dat ik me inmiddels een stuk beter voel. Natuurlijk is het niet met zekerheid te zeggen of dat puur en alleen door de challenge komt (ik heb bijvoorbeeld ook minder taken inmiddels), maar durf wel te stellen dat het een grote rol heeft gespeeld.

  • Elke dag een uur bewegen (wandelen, fietsen, rustige yoga, het huishouden etc.).
  • Drie keer per week minstens 20 minuten sporten (een hartslagverhogende activiteit).
  • Kleine pauzes gedurende mijn werkdag achter mijn laptop vandaan.
  • 5.000 stappen per dag.

Zoals je in mijn vorige update hebt gelezen, lukt het me lang niet altijd om elke dag een uur te bewegen. Maar alleen al elke dag minstens een half uur bewegen heeft een wereld van verschil gemaakt. Juist op dagen dat ik geen energie en veel stress had, voelde ik mijn hoofd leger worden als ik naar buiten ging om mijn stappen te halen. Door mezelf een stok achter de deur te geven met deze challenge, heb ik ook het plezier in sporten weer teruggevonden.

In deze challenge heb ik echt geleerd om niet in één klap al je slechte gewoonten aan te willen pakken, maar dat beetje bij beetje te doen. Ik weet namelijk zeker dat het sporten en bewegen nieuwe gewoonten zijn geworden in mijn dagelijks leven. Nu ik dat op orde heb, heb ik ook zin de volgende pijlers één voor één aan te pakken.

Ook heb ik echt geleerd dat het helpt om concrete subdoelen te bedenken. Dus niet vage wensen als ‘ik wil fitter worden’ en ‘ik wil meer sporten’, maar afspraken met jezelf die duidelijk en bovendien realistisch zijn.

Sharon’s WorkJuice challenge

Om te beginnen: wat een toffe maand was het. Ik vond het echt leuk om weer wat structuur te krijgen aan de hand van een aantal doelen. Mocht je even vergeten zijn wat mijn doelen waren, dan volgt hieronder een overzichtje:

  • Vitamines slikken. Ik wil dagelijks vitamines slikken (vitamine D, B12 en magnesium).
  • Dagelijks minimaal 130 gram eiwitten. Ik doe aan krachtsport met als focus spiermassa aanmaken. Hier heb ik genoeg eiwitten voor nodig, dus ik wil er zeker van zijn dat ik die genoeg binnenkrijg. Mijn doel is minimaal 130 gram eiwitten per dag.
  • Dagelijks minimaal 2700 kcal eten. Zoals hierboven genoemd, ligt mijn focus op dit moment op spiermassa aanmaken. Ik wil dus meer eten dat mijn lichaam nodig heeft, zodat die extra energie gebruikt kan worden voor het bouwen van de spieren. Hiervoor heb ik minimaal 2700 kcal per dag nodig.
  • Dagelijks een wandeling maken. Ik vind het zetten van een stappendoel niet prettig, maar een dagelijkse wandeling (het liefst tussen de middag om de werkdag te breken!) is wel een van de doelen.

Ik kan alvast verklappen dat ik geen 100% score heb behaald bij het afchecken van mijn doelen. Dat is ook niet erg, want consistentie > perfectie. Je hoeft niet altijd alles helemaal perfect te doen, als het in de basis maar goed is. Ik heb niet elke dag een wandeling gemaakt, maar mijn stappencount van november en december is wel vele malen hoger dan vorige maanden.

Ik ben afgelopen maand vaker op de weegschaal gaan staan, en ik mag sinds begin november 1,5 kilo gewicht extra met me meedragen. Daar ben ik hartstikke trots op! Het doel van spiermassa aanmaken is namelijk meer wegen. Omdat ik de afgelopen weken nauwkeurig mijn kwarkjes en eiwitrepen gegeten heb (grapje, veel meer gevarieerd natuurlijk) en in de sportschool alles gegeven heb, ben ik er zeker van dat ik in spiermassa ben aangekomen. That check’s off another one of the list.

Over het slikken van vitamines wil ik het liever niet hebben – laten we het erop houden dat ik daar nog steeds mee bezig ben. Het klaarleggen van de vitamines op mijn bureau lijkt voor nu te helpen, maar het blijft iets wat in mijn hoofd nog geen gewoonte is. Da’s ook niet erg – ik weet nu in elk geval wat mijn goede voornemen is voor 2022.

Wat ik heb geleerd van de afgelopen maand? Schrijf je doelen op. Laat het aan je vrienden weten. Schreeuw het van de daken – echt! Mensen kunnen je helpen met het behalen van je doelen. Ik gooide mijn doelen online voor deze challenge, en werd er zo door mijn zusje (ik weet dat je dit leest, hi girl!) op gewezen dat ik mijn vitamines nog moest slikken die dag.  En geef niet op als je een dag je doelen niet haalt. Pak het morgen gewoon weer op. Ik kan het niet vaak genoeg herhalen: consistentie over perfectie.

De challenge zelf doen

Heb je de WorkJuice challenge helemaal gemist en wil je zelf ook lekkerder in je vel zitten? Geen zorgen – het leuke van deze challenge is dat je er elk moment mee kunt beginnen. Je hoeft niet te wachten tot maandag, tot 1 januari of zelfs tot morgen. Met deze challenge kun je nú beginnen door dit artikel door te lezen: In 30 dagen lekkerder in je vel? Doe mee met de WorkJuice Challenge.

Niet lekker in je vel? 10 manieren om je mentale gezondheid te verbeteren

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar.

Nu écht grip op je geld?

In 5 stappen je financiën op orde met onze checklist. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang 'm tijdelijk gratis!

Reageer op artikel:
WorkJuice challenge: zo is het ons de afgelopen 4 weken vergaan
Sluiten