Een winactie organiseren op Instagram? Dit zijn de voor- en nadelen

Het organiseren van een winactie op Instagram kan aantrekkelijk zijn. Je trekt er volgers mee aan, en daarmee groeit jouw populariteit en jouw plekje in het algoritme. Toch? Het ligt allemaal nét iets ingewikkelder dan dat. Wij geven je een kijkje in de wereld van winacties organiseren op Instagram.

En we kunnen je alvast verklappen: daar zitten niet alleen voordelen aan.

De voordelen van het organiseren van een Instagram winactie

Je engagement schiet in de dagen van de winactie omhoog. Dat is logisch: jouw volgers moeten vaak reageren op de foto, de foto liken en tegenwoordig ook mensen taggen om kans te maken op die felbegeerde hoofdprijs. Al deze reacties en likes op jouw foto zorgen ervoor dat je foto eruit springt voor Instagram.

Je krijgt meer volgers. Ook mensen die jou nog niet volgen, maar wel graag mee willen doen met die toffe winactie zullen jou daarvoor gaan volgen. En met een beetje geluk nemen ze ook nog vrienden mee die jou ook volgen. Katsjing, dat zijn ineens heel veel nieuwe volgers!

Je wordt aardig gevonden. Je geeft immers gratis cadeautjes weg – en daar wil iedereen kans op maken, nietwaar?

Maar pas op: met deze nadelen moet je rekening houden

Je engagement wordt ná de winacties lager. Yes, dat is het tegenovergestelde van wat we eerst zeiden. In het begin van de winactie zal je engagement stijgen, maar na verloop van tijd, als de winactie is afgelopen, reageren die volgers die jou alleen zijn gaan volgen voor die hoofdprijs niet meer op jouw foto’s. Je hebt misschien wel meer volgers, maar minder interactie mét die volgers. Daarmee gaat jouw engagement omlaag, wat slecht is voor jouw algoritme bij Instagram.

Je bouwt geen trouwe band op met je volgers door winacties. Hiervoor geldt hetzelfde als het punt hierboven: als jouw nieuwe volgers je alleen volgen voor de winactie, is de kans groot dat ze niet geïnteresseerd zijn in de rest van jouw posts.

Organische groei is beter. Wanneer je groeit zónder je te focussen op winacties, zul je volgers krijgen die oprechte interesse hebben in jouw merk. Dat is vooral voor bedrijven op Instagram boeiend, want organische groei leidt uiteindelijk tot meer verkoop.

Het organiseren van veel winacties kan irritant gevonden worden. Houd je het niet bij één winactie, maar wil je meerdere winacties waar mensen veel voor moeten doen? Grote kans dat jouw originele volgers dat irritant gaan vinden. Mensen die veel winacties organiseren worden over het algemeen als minder ‘echt’ beschouwd. Helaas is de unfollow-knop dan al snel gevonden. Daarnaast zorgt het geven van veel winacties voor een slecht imago.

Meer leren over Instagram?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Een winactie organiseren op Instagram? Dit zijn de voor- en nadelen
Sluiten