Carrière 10 nov 2018 Tessa Ham

Werkgeversverklaring: wat is dat?

Yes, je wilt een huis gaan kopen! Maar om een hypotheek te krijgen, heb je wel een werkgeversverklaring nodig. Wat is dat en wat zijn de regels? Wij zochten het voor je uit.

Wat is een werkgeversverklaring?

Als je in loondienst bent, heb je altijd een werkgeversverklaring nodig om een hypotheek te kunnen krijgen. Het is een formulier dat meestal door de hypotheekverstrekker aan je wordt gegeven. De verklaring moet, je raadt het al, door je werkgever worden ingevuld en ondertekend.

Hierin staat wat je per jaar verdiend en of je een vast contract hebt. Heb je een lening bij je baas? Dan is dat ook vermeld in de werkgeversverklaring. De bank wil namelijk zekerheid dat jij de hypotheek (of soms huur) kan blijven betalen.

Alleen je baas kan het belangrijke formulier invullen. Maar een werkgeversverklaring aanvragen doe je vaak bij HR/personeelszaken. Dit kan even duren, dus houd daar rekening mee.

Lees ook: Hoe werken salarisschalen precies?

Eisen van werkgeversverklaring

De verklaring moet aan een aantal dingen voldoen:

  • De informatie moet hetzelfde zijn als die op je salarisstrook
  • Het mag door slechts één persoon worden ingevuld
  • De verklaring moet daarnaast met dezelfde kleur inkt zijn ingevuld
  • Typ-ex is verboden op het formulier
  • Er moet een geldige stempel van jouw werkgever op staan

Intentieverklaring

Heb je een tijdelijk contract? Dan heb je een intentieverklaring nodig. Hier geeft je baas aan dat hij je in vaste dienst wil nemen als jij goed blijft presteren en het goed gaat met het bedrijf. Heb je geen intentieverklaring? Dan neemt de bank jouw tijdelijke inkomen niet mee in je hypotheekaanvraag.

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Werkgeversverklaring: wat is dat?
Sluiten