Hoe word je gelukkig in je werk? Wij vroegen het een gelukspsycholoog

Wat is geluk? En kun je wel echt gelukkig zijn of zal je altijd naar meer verlangen? Wij vroegen een gelukspsycholoog het hemd van het lijf om te achterhalen wat ervoor zorgt dat we gelukkig zijn in ons werk, maar ook in ons privéleven.

De Van Dale legt ons op een fijne manier uit wat geluk is, namelijk: ‘een aangenaam gevoel van iem. die zich verheugt’. Een mooie zin, maar wat is dat aangename gevoel dan precies? En belangrijker: hoe verkrijg je dat gevoel? Om daar meer over te weten te komen vroegen we gelukspsycholoog Josje Smeets over de eeuwige quest voor geluk. 

Hoi Josje, jij bent gelukspsycholoog. Dat klinkt heel tof, maar wat doe je dan precies?

“Dat klinkt en is zeker heel tof! Bedrijven huren mij in om ervoor te zorgen dat hun werknemers gelukkig blijven. Werkgeluk is natuurlijk een hot item waar steeds meer aandacht voor is, omdat de economie goed gaat en werkgevers hun talenten willen behouden. Veel werkgevers zijn bezig om ervoor te zorgen dat hun werknemers zich, naast goede arbeidsvoorwaarden en een leuke werkomgeving, net iets lekkerder voelen dan op een andere werkplek. En dat is waar ik in beeld kom.”

Ik ben eigenlijk een Chief Happiness Officer, zoals ze dat zo mooi noemen. Ik zorg bijvoorbeeld voor themadagen, zoals een Meatless Monday, om mensen uit te dagen en extra te motiveren. Maar ik kijk ook naar de inrichting van het kantoor en de facetten die het werkgeluk bevorderen. Zijn er bijvoorbeeld ontspanningsruimtes waar mensen zich kunnen terugtrekken, is het er groen, hoe lang duren de pauzes, is er ruimte voor flexwerken, etcetera.”

“Daarnaast moeten mensen ook gecoacht worden. Met werknemers die nu al aangeven dat ze niet zo lekker in hun vel zitten, ga ik individueel in gesprek. We gaan kijken of we daar iets aan kunnen doen. Ook train ik managers om ervoor te zorgen dat zij de handvatten hebben om hun eigen werknemers gelukkig te houden.”

Klinkt goed. En wat is geluk dan volgens jou?

“Ik zit met heel veel individuen en ik merk dat geluk voor iedereen anders is. Als ik specifiek op werkgeluk inzoom, is het hebben van autonomie of eigenaarschap belangrijk. Dat betekent dat je zelf kan bepalen hoe je werkdag eruit ziet. Ook het krijgen van waardering is belangrijk.”

“Als je in onderzoeken duikt, lees je vaak dat het goede arbeidsvoorwaarden en leuke collega’s zijn die je gelukkig maken. Maar ik denk dat je een niveau dieper moet gaan. Ik denk dat als je vrij en zelfstandig je werk kan uitvoeren, controle hebt én gewaardeerd wordt, dat dát je geluk bepaalt.”

“Op de lange termijn zijn zingeving, dus het geven van een bijdrage, en persoonlijke ontwikkeling ook belangrijk.”

En kun je wel echt gelukkig zijn of verlangen we altijd naar meer?

“Dat is helemaal waar. Wij zijn verwende dieren en ons brein past zich snel aan de omgeving aan. Dat moet ook wel, want we leven in een maatschappij waarin alles vliegensvlug verandert.

“Dit merk je vooral met materialistische zaken. Als je je omstandigheden verandert, wen je daar weer snel aan. Stel je koopt een nieuwe auto, dan is die na een week al lang niet meer zo boeiend als op de eerste dag. Datzelfde geldt voor geluk. Je denkt even: ‘yes, ik heb het bereikt!’ en dat moet je daarom zeker vieren.”

“Maar na die boost zal het gelukkige gevoel langzaam wegebben en heb je weer iets nieuws nodig. Maar dat is juist een goed iets, want dat zorgt er uiteindelijk voor dat je groeit.”

Welke kleine hacks kan ik toepassen in m’n leven voor meer geluk?

“Mijn nummer één tip? Ga sporten! Sporten is de manier om alle vier de gelukshormonen aan te sporen. Of dit nu hardlopen, boksen of voetballen is, zolang je maar elke dag 30 minuten iets doet wat je hartslag verhoogd. Zelf ren ik elke ochtend een uur hard om de dag met een top gevoel te starten.”

“Daarnaast is ook verbondenheid met andere mensen heel belangrijk. En dan bedoel ik niet alleen via mail of social media, maar live, interactief contact. Daar groeien we van. Dat was al zo in de oertijd, we kunnen alleen maar overleven als we in groepen leven. Ons brein is zo ingedeeld dat er dopamine en oxytocine worden vrijgegeven als we met mensen in contact zijn. Hormonen die een grote rol spelen het verbinden van sociale contacten met een plezierig gevoel.”

“Dan zijn er nog twee dingen belangrijk: genoeg slaap en niet sociaal vergelijken. Dat doen we namelijk continu op social media, elkaar vergelijken met anderen. Maar de grap is, je ziet alleen maar wat iedereen doet op z’n beste momenten, maar niemand showt z’n flaws. Je weet niks van die flarden tussen die momenten in.”

Ook interessant: Genoeg slaap is het beste wat je voor je gezondheid kunt doen

De oplossing om je niet te vergelijken? Ga ervan uit dat iedereen z’n onzekerheden heeft en wees je bewust van het feit dat alleen de mooiste momenten worden gepost. En nog belangrijk: detox. Simpelweg alle apps ervan af. Ik zie het elke keer weer in de praktijk. Mensen voelen zich tien keer beter en meer bevrijd. Zonder de apps leef je vaak meer in het hier en nu en ben je minder bezig met wat anderen doen. Want door social media vallen de toffe dingen die jij doet soms in het niet bij andere mensen op dat moment – voor je gevoel.”

Ennuh, wanneer weet ik dan of ik gelukkig ben?

“Vaak denken mensen dat je gelukkig bent als je constant ‘oh joepie het leven is zo leuk!’ denkt. Maar in mijn ogen is het meer een soort staat van rust. Je bent gelukkig op het moment dat je niet per se iets hoeft. Dat je het idee hebt van acceptatie: het is allemaal goed zo.

Meer weten over Josje en wat zij doet (of voor jou kan betekenen)? Je kunt haar online vinden via haar website HelloBetty.

Up all night to get lucky

Reageer op artikel:
Hoe word je gelukkig in je werk? Wij vroegen het een gelukspsycholoog
Sluiten