Weer aan het werk na een burn-out: wanneer (en hoe) doe je dat?

Maaike Kooijman 22 okt 2018 Mindset

Een burn-out sluipt er geleidelijk in: je neemt steeds net iets meer verantwoordelijkheden op je en werkt net iets langer. En oh ja, op zaterdag moet je nog even je klus afmaken. Maar als je eenmaal opgebrand bent, is er niets stapsgewijs meer aan: je wordt in één keer gedwongen om rust te nemen.

Van 2015 tot 2017 steeg het aantal werkende vrouwen met een gediagnosticeerde burn-out al van 9,4 procent naar 15 procent. Onder mannen steeg het van 6 procent naar 9 procent, volgens onderzoek van Nyenrode.

Wanneer begin je weer met werken na een burn-out?

Hoeveel tijd het die mensen kost om te herstellen, verschilt ontzettend per geval. De meeste mensen met een burn-out stoppen een paar maanden met werken. Maar er zijn ook uitschieters naar een paar jaar. Het verschilt ook per persoon hoeveel je kunt in die periode. Sommige mensen wandelen een half uur per dag en zijn de rest van de dag uitgeput. Anderen hebben wel nog genoeg energie om bijvoorbeeld met mensen af te spreken.

Wanneer je weer aan het werk kunt na een burn-out, hangt dus heel erg af van hoe jij je zelf voelt en wanneer je er klaar voor bent. Belangrijk is om je niet al te erg te laten leiden door bijvoorbeeld een bedrijfsarts. Als je pech hebt, tref je er namelijk net één die je het liefst zo snel mogelijk weer aan het werk wil hebben. Maar als je al terugkeert terwijl je daar mentaal nog niet klaar voor bent, kan het daarna juist nog slechter gaan.

Voor sommige mensen is een burn-out een teken dat ze überhaupt niet meer op hun plek zitten bij het bedrijf waar ze werkten en een carrièreswitch willen maken. Werd je bijvoorbeeld niet gelukkig van de deadlines binnen de mediawereld en wil je liever kapster worden, probeer dat dan vooral! Misschien blijkt dat helemaal niets voor jou te zijn, maar proberen kan geen kwaad.

Een paar uur per week

Als je wel zeker weet dat je op je plek zat bij het bedrijf en terug wilt keren, zorg dan in ieder geval dat je rustig begint. De terugkeer naar de plek waar je met een burn-out weggegaan bent, kan niet alleen zorgen voor confronterende herinneringen. Het kan er ook voor zorgen dat je weer terugvalt in oude patronen – en dat wil je voorkomen.

Het is dan ook hartstikke normaal als het weken of zelfs maanden duurt om weer in je oude ritme (maar dan een minder stressvolle variant) te komen.

Begin bijvoorbeeld met een paar uur per week naar kantoor komen. Je hoeft dan misschien niet eens iets te doen; weer wennen aan de omgeving en met je collega’s bijkletsen zorgt er hopelijk voor dat je jouw werkplek weer met positieve – in plaats van negatieve – dingen gaat associëren.

Dit vind je misschien ook interessant: Waarom we allemaal 15 uur per week zouden moeten werken

Niet meer dan je kunt doen

Wil je wel meteen weer wat taken op je nemen? Zorg er dan voor dat dat afgebakende taken zijn, die je per week of het liefst per dag krijgt. Zo zorg je ervoor dat je je werk niet mee naar huis neemt, zodat je je er geen zorgen over hoeft te maken en geen druk voelt. Probeer hier ook zelf grenzen in aan te geven en je perfectionisme los te laten.

Onregelmatige werktijden moet je zo veel mogelijk voorkomen tijdens je herstel (en het liefst ook daarna). Het is handig om hierover goede afspraken te maken met je leidinggevende. Die begeleiding is sowieso cruciaal. Als je ergens tegenaan loopt of merkt dat je mentale problemen hebt, is het handig als je dat met iemand kunt bespreken. Zeker met iemand die er ook daadwerkelijk iets aan kan veranderen.

Werk is niet het belangrijkste

Daarnaast is het belangrijk om aan een verandering van je eigen mindset te werken; als het goed is, ben je daar al mee begonnen vóór je weer begint met werken. Misschien heb je wel een nieuwe hobby gevonden. Of heb je nieuwe contacten gelegd, waardoor je je hebt gerealiseerd dat werk niet het belangrijkste in het leven is. En zo is het precies. Zorg er dan ook voor dat je het op die manier blijft zien.

Heel veel succes!

Reageer op artikel:
Weer aan het werk na een burn-out: wanneer (en hoe) doe je dat?
Sluiten