Wendy Kakebeeke nam middenin coronatijd het stokje over bij non-profit Young Impact

Na 17 jaar lang verschillende functies te hebben uitgevoerd bij Unilever, nam Wendy Kakebeeke (39) zo’n 5 maanden geleden het stokje over als directeur bij non-profit Young Impact. Vlak voor coronatijd nam Wendy ontslag bij Unilever Zwitserland om samen met haar gezin de koffers te pakken en terug te gaan naar Nederland.

Waarom was deze grote stap zo belangrijk voor Wendy? Wat is de missie van Young Impact? En hoe is het om de overstap van een commercieel bedrijf naar een non-profit te maken?

Vertel, wat doen jullie bij Young Impact?

“We geloven dat jongeren met hun talenten het verschil kunnen maken. Niet alleen voor een ander, maar ook voor henzelf. We helpen ze hier onder andere bij met programma’s op scholen. Onze trainers geven workshops op scholen over thema’s als: ‘waar ben je goed in?’, ‘wat vind jij belangrijk in de wereld?’ en ‘hoe kan je daarin het verschil maken?’.

Jongeren kunnen zelf een challenge maken op onze website of aansluiten bij challenges van andere jongeren. Dat gaat van eenzaamheid bij ouderen tegengaan tot één keer per week buiten afval van de grond rapen. In de afgelopen vier jaar wisten we 65.000 jongeren te inspireren om impact te maken. Dit schooljaar zijn er al meer dan 3.000 jongeren in actie gekomen. Het doel is om dat aantal dit jaar – ondanks corona – te verdubbelen.”

Jullie organiseren ook een Young Impact Day, toch?

“Op 2 juni wordt de Young Impact Day georganiseerd. Alle jongeren die met Young Impact in actie zijn gekomen, zijn exclusief uitgenodigd voor deze dag. Er treden toffe artiesten op en we reiken de vijf Young Impact Awards uit aan jonge impactmakers. Voorgaande jaren organiseerden we drie keer een grote show in Ahoy Rotterdam of in de Ziggo Dome.

Young Impact Day 2019
Bron: Young Impact

Afgelopen schooljaar kon dit feest vanwege corona niet doorgaan dus organiseerden we een online show met o.a. Bizzey, Rico Verhoeven, Kris Kross Amsterdam en Teske.

Young Impact Awards 2020
Bron: Young Impact

We zijn momenteel ook bezig met het organiseren van het Young Impact Island. We willen dan zo’n 300 jongeren uitnodigen op een eiland, bijvoorbeeld Texel, om een week lang bijzondere en unieke workshops te volgen van bekende en onbekende Nederlanders. Deze zullen draaien om de thema’s waarvoor de meeste jongeren zich willen inzetten: het klimaat, gelijke kansen, diversiteit, (mentale) gezondheid en de maatschappij (bijvoorbeeld eenzaamheid).”

Merken jullie dat jongeren veel met deze onderwerpen bezig zijn?

“Ja, je merkt dat jongeren veel meer geïnformeerd zijn dan ik bijvoorbeeld was op die leeftijd. Uit onderzoek blijkt ook dat 30 procent van de jongeren zich al in zet voor anderen en maar liefst 70 tot 80 procent zich zou willen inzetten. Veel weten alleen niet waar te beginnen, en daar komen wij om de hoek kijken.

Natuurlijk doet elke jongere het op z’n eigen manier. Er zijn jongeren die impact willen maken op de hele wereld en hier dagelijks mee bezig zijn – dat is voor ons onwijs inspirerend. Er zijn ook jongeren van wie de wereld iets kleiner is, en die zich willen inzetten voor de buurt, hun klas of hun vriendengroep.

“Ze bakken bijvoorbeeld koekjes voor hun oudere buurman of zamelen kleding in voor een familie die het nodig heeft.”

We hopen dat dit een vonkje is, en ze zich uiteindelijk geïnspireerd voelen om door te gaan met impact maken.”

Wanneer heb jij het stokje overgenomen bij Young Impact?

“Ik nam in juli, nu zo’n vijf maanden geleden, het stokje over van de oprichter. Dat was volop in de coronatijd en daar kwam ook nog eens bij dat ik samen met mijn familie na 10 jaar Zwitserland terug naar Nederland verhuisde. Ik had het geluk dat de volledige lockdown op dat moment voorbij was, want daardoor kon ik het team wel in het echt ontmoeten.”

Waarom verhuisde je weer naar Nederland?

“Ik heb 17 jaar lang bij Unilever gewerkt, waarvan 10 jaar bij Unilever Zwitserland. Ik heb daar meerdere functies uitgevoerd, vaak hadden die allemaal een hele duidelijke link met maatschappelijk ondernemen. Eén van mijn eerste merken was bijvoorbeeld Omo, waarmee we uiteindelijk de OMO buitenspeelbond hebben opgericht om kinderen te stimuleren om meer buiten te spelen.

Daar leerde ik ook dat commercieel en iets goed doen voor de wereld juist goed samengaan.

“Ja, het is vanuit een merk, maar daardoor heb je ook een groot podium om verandering te bewerkstelligen en kun je dus veel positieve impact maken.”

Gedurende de jaren ben ik een aantal keer van baan gewisseld, zowel binnen marketing als verkoop. Mijn laatste rol voor de Benelux was duurzaamheid en vitality manager, iets wat bij Unilever nog steeds de kern van het bedrijf is. Deze rol mocht ik ook voor Duitsland, Oostenrijk en Zwitserland vervullen.

Naast Unilever (en binnen Unilever) ben ik ook coach, met mijn eigen bedrijf, en heb ik veel purpose trainingen gegeven. Mijn eigen purpose is dat ik de wereld wil laten stralen. In de afgelopen jaren veranderde mijn passie daarom van doing business and doing good naar doing good op een hele professionele manier.”

Hoe ben je bij Young Impact terecht gekomen?

“In eerste instantie heb ik met Young Impact contact gezocht om te kijken of we een Young Impact Zwitserland konden starten. Maar bij mij thuis ontstond ook de vraag of we hier voor altijd wilden blijven. Mijn zoons zouden over een aantal jaar naar de middelbare school gaan, dus als we de overstap ooit wilden maken, zou nu het meest logisch zijn.

Daarom dacht ik dat de deur van Young Impact daarmee gesloten was. Ik besloot wel dat ik me echt wilde richten op het doing good en nam ik dus ontslag bij Unilever. Dat was een grote stap: we wisten dat we naar Nederland gingen, maar niet waar we terecht zouden komen. Maar op dezelfde dag dat ik ontslag nam – ik weet nog zo goed waar ik was – werd er contact met mij opgenomen over deze vrijkomende functie bij Young Impact.”

Hoe is de overgang gegaan van een commercieel bedrijf naar een non-profit?

“Voor mijzelf is er dus altijd al die combinatie geweest. Maar wat er echt voor heeft gezorgd dat ik de overgang wilde en kon maken – en waardoor het zo smooth ging – is omdat Young Impact zo’n professionele club mensen is. Ze zijn niet alleen heel gepassioneerd en intrinsiek gemotiveerd om jongeren te inspireren, maar hebben ook enorme skills en vaardigheden en zijn bewust bezig met waarde toevoegen. Voor mij was deze stap daarom ook zo kloppend.”

Welke lessen die je hebt geleerd in je carrière heb je meegenomen naar je nieuwe baan?

“Uiteindelijk is het allerbelangrijkste dat je de juiste mensen op de juiste plek hebt. Natuurlijk moet ik een kader en visie opstellen, maar binnen dat brede kader wil je dat iedereen zichzelf kan ontwikkelen.

“Dat biedt de meeste groei voor de werknemers, de organisatie en dit geval ook de jongeren.”

Ik heb daarom ook veel gesprekken gevoerd met werknemers toen ik hier begon. Wat wil jij als persoon? Wat zijn je sterke punten? Dat heeft in sommige gevallen gezorgd voor een ander takenpakket of zelfs een andere baan.

Ook mijn commerciële kant neem ik zeker mee in deze baan. Je wil voorkomen dat mensen Young Impact alleen als een goed doel zien en daarom dingen gunnen. Je wil anderen laten inzien dat er ook een waarde hangt aan de uren die jongeren vrijwillig inzetten en het verschil dat ze daarmee maken voor de maatschappij.

Young Impact
Bron: Young Impact

En dat niet alleen: ook het verschil dat de jongeren voor zichzelf maken. Laatst hebben leerlingen op een mbo-school een karaoke-sessie georganiseerd, omdat veel jongeren zich eenzaam voelen tegenwoordig. Sommigen kennen zelfs hun klas niet, omdat alles online gebeurt! Maar de jongeren die deze challenge aangaan leren ook een hoop: wat komt er allemaal bij zo’n sessie kijken? Hoe zet je op het poten? Welke locatie kun je regelen? Young Impact draait niet alleen om impact maken op een ander, maar ook op jezelf.”

Wat is de missie van Young Impact?

“In 2025 willen we ervoor hebben gezorgd dat bij 1 miljoen jongeren die eerste vonk is gerealiseerd. Met de hoop natuurlijk dat ze na die eerste ervaring zich vaker willen inzetten en impact willen maken.”

Meer inspirerende interviews

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Wendy Kakebeeke nam middenin coronatijd het stokje over bij non-profit Young Impact
Sluiten