Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 12 nov 2020

Waarom wandelen een vast onderdeel van je werkdag zou moeten zijn

Wandelen is goed voor je fysieke én mentale gezondheid. Een blokje om tijdens je werkdag is dus misschien wel het beste wat je voor jezelf en je werk kunt doen. Toch voelen veel mensen zich schuldig als ze tijdens het werk de deur uit gaan. Tijd voor verandering vinden de Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) en Zorg van de Zaak. Bedrijven moeten wandelen stimuleren onder hun werknemers.

Sterker nog, het zou een vast onderdeel van iedereens werkdag moeten zijn. Waarom is wandelen zo gezond? En hoe overtuig jij jouw werkgever er ook van dat wandelen tijdens werktijd een goed idee is?

Wandelen is goed voor je

Steeds meer mensen zijn fan van wandelen, en echt niet alleen de mensen van middelbare leeftijd met bergschoenen en afritsbroeken. Het is ook zo heerlijk laagdrempelig: je hoeft er geen dure investeringen voor te doen. Daarnaast hoef je ook niet de mentale drempel over van jezelf in je sportkleding hijsen. Je trekt je schoenen aan en you’re ready to go.

Het fijne is ook dat wandelen onwijs gezond is. Het verlaagt je suikerspiegel, helpt je bloedsomloop en zorgt ervoor dat je vetverbranding een kick krijgt, waardoor wandelen ook kan helpen bij het afvallen. Wandelen heeft ook een goede impact op je geheugen. Hoe fitter de benen, hoe fitter dan hersenen.

Deze voordelen van wandelen zijn misschien nog wel belangrijker dan ooit. Uit recent onderzoek bleek namelijk dat we veel langer op onze kont zitten vergeleken met onze oude werkdagen. Onder andere doordat we onze reistijd missen en waarschijnlijk iets minder stappen hoeven te doen om bij het koffiezetapparaat te komen. Dat is gevaarlijk als je weet dat we hiervoor eigenlijk al te veel zaten.

Ter illustratie: langer dan drie uur gefocust aan het werk zijn zonder beweging heeft al schadelijke gevolgen. Zo neemt de doorbloeding naar je hersenen af, wordt je suikerregulatie slechter en zullen je bloedvaten minder goed werken. Ook op de lange termijn is dit gevaarlijk: de kans op ziektes zoals diabetes, obesitas, kanker en hartkwalen wordt aanzienlijk groter als je veel zit.

Wandelen ook mentaal goed

Wandelen is niet alleen goed voor je lichaam, maar ook voor je mentale gezondheid. Je kunt naast wandelen namelijk nog een handeling uitvoeren. Een interessante podcast luisteren bijvoorbeeld, waardoor je je brein even echt een break kan geven van werk. Bellen met een vriend(in) die een luisterend oor biedt. Maar je kunt er natuurlijk ook voor kiezen om je gedachten de vrije loop te laten gaan om zo alles een plekje te kunnen geven.

Het is bewezen dat wandelen goed is voor je humeur, omdat je het gelukshormoon serotonine aanmaakt. Met al deze voordelen is het dan ook niet gek dat je in alle artikelen over het thuiswerken de tip ‘wandelen’ tegenkomt. “Veel gezondheidsklachten, zoals onder andere stress en burn-outklachten, kunnen door wandelen voorkomen worden”, vinden de Koninklijke Wandel Bond Nederland (KWBN) en Zorg van de Zaak, een netwerk van bedrijven die zich bezighouden met werk en gezondheid.

Vast onderdeel van werkdag

De twee organisaties lieten een peiling uitvoeren door onderzoeksbureau Markteffect onder 1.100 respondenten. Daaruit blijkt dat bijna 75 procent wekelijks wandelt en 25 procent dagelijks. De KWBN en Zorg van de Zaak vinden dat werkgevers wandelen een verplicht of vast onderdeel van de werkdag moeten laten worden. De helft is het hier mee eens.

Want alhoewel de mogelijkheid om te wandelen er misschien meer is dan ooit, voelt het gek om onder werktijd de deur uit te gaan. Als je werkgever niet expliciet toestemming heeft gegeven, voel je je vaak toch een beetje schuldig. Het resultaat? Echt relaxen tijdens het wandelen lukt niet, en laat dat nou net één van de grootste voordelen van het strekken van de benen zijn.

Is dat bij jou ook het geval? Weet dan nu dat er echt geen reden is om je schuldig te voelen. Bespreek het wandelen met je leidinggevende als het je echt niet lekker zit. Wijs hem of haar erop dat mensen die gezond leven over het algemeen meer tevreden zijn met hun leven en beter functioneren. Uiteindelijk betekent het ook minder ziekteverzuim. En mocht dat nog niet genoeg zijn, vertel dan dat het nemen van voldoende pauzes je uiteindelijk productiever maakt.

Een goede werkgever zal er echt geen moeite mee hebben als jij even een blokje om gaat als je je niet meer kunt concentreren.

Verder lezen?

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Waarom wandelen een vast onderdeel van je werkdag zou moeten zijn
Sluiten