Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 1 feb 2020

Moe, futloos en niet productief? Waarom je last hebt van een winterdip en hoe je er weer uitkomt

Vergeleken met december doe ik alles goed (of nou ja, beter): ik drink veel minder wijn, ben weer vaak aan het sporten, slaap langer en laat de kerstkransjes links liggen. Al die dingen zouden positieve invloed moeten hebben op mijn energiepeil, maar in werkelijkheid ben ik niet vooruit te slepen. Is dit dan de winterdip? En hoe ontstaat die eigenlijk?

Ik ging op onderzoek uit.

De winterdip

Herken jij jezelf in mijn verhaal? Kom je amper uit bed, loop je de hele dag rond als een halve zombie en kan je na werk niets anders doen dan op de bank ploffen? Dat is vervelend. Zeker als je net als mij maatregelen neemt om eens een keer uitgerust wakker te worden.

We zijn ook niet de enige die last hebben van de winterblues. Uit een onderzoek dat RADAR deed in 2017 bleek dat 1 op de 3 respondenten last heeft van een winterdip of zelfs een winterdepressie. Op zich is dat niet heel gek: de winterdagen zijn namelijk veel korter, maar onze werkdagen zijn even lang.

Onze biologische klok raakt daar helemaal van in de war, vertelt Bert van der Horst, chronobioloog aan het Erasmus MC, aan het AD. “We hebben als mensen een interne biologische klok die ervoor zorgt dat onze lichaamsfuncties optimaal zijn afgestemd op het ritme van de dag en de nacht.”

Tip: Simpele self-care ideeën waar je vandaag nog mee kunt beginnen

Die klok geeft een seintje aan ons lichaam als het tijd is om wakker te worden en weer te gaan slapen. “Er zitten lichtgevoelige cellen in onze ogen die reageren op ‘blauw’ daglicht. Blootstelling daaraan is het teken voor ons lichaam om de klok te resetten”, vertelt van der Horst.

Onze biologische klok loopt sowieso al van nature net wat achter op de draaiing van de aarde. In de winter wordt het bovendien ook nog eens later licht dan in de zomer. Toch staan we gewoon om dezelfde tijd op, als het nog donker is. Onze biologische klok heeft ons lichaam dan nog geen seintje gegeven dat het tijd is om te staan. Het gevolg? Een zogenaamde sociale jetlag, ook wel de winterdip genoemd.

Winterdip symptomen

Bij een winterdip ben je vermoeid, niet vooruit te slepen, vergeetachtig en bovendien kun je je moeilijk concentreren. Je raadt het al: dat is niet echt goed voor je productiviteit en bovendien ook niet voor je humeur.

Maar hoe kan het nou dat Jantje geen last heeft van de winterdip, en Pietje wel? We hebben toch allemaal een biologische klok? Volgens van der Horst komt dat omdat bij de één de klok sneller tikt dan bij de ander. “Daarom heb je ook ochtend- en avondmensen.”

Must read: Bestaan ochtend- en avondmensen écht? De wetenschap geeft het antwoord

Het antwoord zou simpelweg een uurtje later opstaan kunnen zijn. Maar voor mensen zoals mij die in loondienst werken, is dit niet echt een optie. Gelukkig zijn er nog meer opties die je kunt proberen. Van der Horst raadt een daglichtlamp aan. “Het maakt voor je lichaam niet uit of dat blauwe licht van de zon komt of van een kunstmatige bron.”

Klinisch psycholoog Ybe Meesters, specialist op het gebied van winterdepressies, raadt op RTL Nieuws aan om af en toe een blokje om te gaan overdag, zodat je nog een beetje daglicht kan opnemen. 40 procent van de respondenten van het RADAR onderzoek heeft dit geprobeerd, en 83 procent daarvan zegt dat het goed of in ieder geval een beetje werkt.

Veelgenoemde andere maatregelen zijn het gezellig maken in huis (82 procent), meer bewegen (79 procent) en gezelligheid en/of vrienden opzoeken (72 procent).

Volg jij WorkJuice al op LinkedIn en Instagram?

Dit vind je misschien ook interessant

8 toffe printables voor je vision board?

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ze gratis in je inbox!

Reageer op artikel:
Moe, futloos en niet productief? Waarom je last hebt van een winterdip en hoe je er weer uitkomt
Sluiten