Moeite met op gang komen ‘s ochtends? Dit werkt véél beter dan koffie

Je schrikt wakker van de wekker. Één keer snoozen. Twee keer snoozen. Tijd om er écht uit te gaan. Met je slaperige hoofd loop je rechtstreeks richting het koffiezetapparaat om je eerste kopje koffie te zetten. En als je dan nog niet wakker bent, zet je er gewoon nog één.

Is koffie ‘s morgens jouw enige reddingsmiddel om een beetje op gang te komen? Dan hebben we wellicht een goede vervanger voor je: koud douchen.

‘s Morgens koud douchen in plaats van koffie

Voordat je denkt “dat ga ik echt niet doen”, lees nog even verder. Helemaal als je veel koffie drinkt, en daar de effecten eigenlijk niet meer van merkt, kan het goed zijn om jouw ochtendroutine eens even helemaal om te gooien.

Een cafeïne-detox kan namelijk zeker een keer goed voor je zijn, en al helemaal als je de laatste tijd slechter slaapt dan normaal. Op een gemiddelde (thuis)werkdag krijg je namelijk, soms zonder dat je het doorhebt, meer cafeïne binnen dan je denkt. En dat doet niet veel goeds voor jouw nachtrust.

Wil jij minderen met het drinken van cafeïne? Goed idee dus, maar houd rekening met deze side effects. Mocht je willen weten hoe mijn cafeïne-vrije week verliep, dan verwijs ik je graag door naar dit artikel: dit gebeurde er toen ik een week geen cafeïne probeerde te drinken (hallo afkickverschijnselen).

De voordelen van koud douchen

Ik heb de proef op de som genomen, en heb de afgelopen week de temperatuur in de douche flink wat lager gezet dan normaal. En ik ga er niet omheen draaien: dat is is even wennen. Normaal douche ik op standje inferno, dus het omschakelen was pittig. Maar hoe vaker je het doet, hoe beter het gaat. En dat brengt behoorlijk wat voordelen met zich mee:

  • Na een koude douche voel je je alsof je de hele wereld aankunt. Of in elk geval de dag. Het verhoogt jouw adrenaline, waardoor je je instant vrolijker voelt.
  • Koud douchen zorgt ervoor dat je cortisol-levels dalen, waardoor je minder stress ervaart.
  • Koud douchen geeft jouw immuunsysteem een boost, waardoor je minder snel ziek wordt.
  • Actief bezig met thuis-workouts? Koud douchen zorgt ervoor dat je minder snel last krijgt van spierpijn.
  • Te warm douchen kan ervoor zorgen dat jouw haar en huid uitdrogen. Door kouder te douchen voorkom je dat.
  • Koud douchen kan je helpen met wat gewicht verliezen.
  • Douche je het liefste ‘s avonds? Dan kan koud douchen ervoor zorgen dat je beter slaapt.

Bovenstaande punten zijn overigens allemaal wetenschappelijk bewezen. Voor meer informatie verwijzen we je graag door naar dit artikel van Medium: How to Get the Unquantifiable Benefits of Cold Showers.

We kunnen je alleen maar adviseren: probeer het eens. Niet één dag, maar een hele week. Maak er voor jezelf een challenge van, en kijk aan het eind van de week hoe je je erbij voelt. Misschien heb je jouw holy grail hiermee wel gevonden. En anders is er altijd nog dat bakkie koffie.

8 toffe printables voor je vision board?

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ze gratis in je inbox!

Reageer op artikel:
Moeite met op gang komen ‘s ochtends? Dit werkt véél beter dan koffie
Sluiten