Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 13 mrt 2020

Van uitsteller tot crisisjunkie: welke van deze 9 verschillende stress types ben jij?

Hoe ga jij met stress om? Sommige mensen zijn perfectionistisch en piekeren, waardoor ze eigenlijk alleen meer stress krijgen. Anderen mijden de zaken die bij hun spanning veroorzaken als de pest. Van nature heeft iedereen een manier om met stress te dealen. Inzicht krijgen in de manier waarop jij ermee omgaat, kan je helpen om in de toekomst sterker in je schoenen te staan.

Er zijn twee totaal uit elkaar liggende manieren om met stress om te gaan, waaronder ook weer verschillende types vallen. Welk type ben jij? En hoe kan je in de toekomst beter met druk, spanning en overbelasting dealen?

Stijl 1: Stress Vigilantes

Op Psychology Today leren we van Bryan Robinson, hoogleraar op de Universiteit van North Carolina, dat er twee soorten mensen zijn. De eerste groep zijn stress vigilantes. Vooruit denken, voorbereiding en plannen zijn goede strategieën om stress te voorkomen. Maar daar kan je ook te ver in doorschieten.

Dan ben je een stress vigilante: als je overdreven reageert op al een minimale stressreactie. Onder de stress vigilantes vallen weer vijf verschillende types.

De control freak

Als control freak denk je dat niemand het werk zo goed kan doen als jij en dat om hulp vragen een teken van zwakte is. Je wil veel van tevoren plannen en organiseren, zodat de omstandigheden voorspelbaar en controleerbaar zijn. Maar daarmee verdwijnt ook je spontaniteit, creativiteit en flexibiliteit.

De crisisjunkie

Als crisisjunkie ben je ongeduldig en wil je als een malle taken van je to do-list afvinken. Hoe meer taken je kan afvinken, hoe beter je je voelt. Je bent een fan van multitasken, omdat de adrenaline dan blijft stromen. Let op: dit is een vals gevoel van voldoening. Bovendien zorgt je ongeduldigheid ervoor dat je fouten maakt die je makkelijk had kunnen vermijden.

De perfectionist

Je hebt als perfectionist normen die voor jezelf én anderen onbereikbaar zijn, waardoor je iedereen – inclusief jezelf dus – hard beoordeeld. Jouw stress wordt voornamelijk veroorzaakt door de onrealistische verwachtingen die je van jezelf hebt.

Perfectionisten opgelet: waarom en hoe jij perfectionisme los zou moeten laten

De care-aholic

Kunnen mensen altijd bij je aankloppen en werk bij je neerleggen, hoe druk je het zelf ook hebt? Dan is de kans groot dat je een care-aholic bent. Je bent op een missie om anderen te redden, zelfs als dat niet nodig is. Je overlaadt jezelf met de problemen van anderen. Zorg eerst voor jezelf, voordat je de lasten van anderen op je neemt.

De worryart

Ben jij een piekeraar en ga je vaak uit van de worst case scenario in je hoofd? Dan ben je een worryart. Veel van waar je je zorgen over maakt, zal nooit gebeuren. Je constant zorgen maken is een poging om de toekomst te voorspellen en je daarvoor voor te bereiden.

Maar guess what: niemand kan natuurlijk de toekomst voorspellen. En door je constant zorgen te maken loopt je zelfvertrouwen en (mentale) gezondheid een deuk op.

Lees ook: Blijf je maar piekeren? Zo vergeef je je eigen fouten

Stijl 2: Stress Avoiders

Soms is vermijden een goede manier om je stress te beheersen. Maar in de meeste gevallen zorgt het vermijden alleen maar voor meer stress. De stress avoiders bestaan ook weer uit vier verschillende types.

De uitsteller

Als een stressvolle deadline nadert en je alles uitstelt tot het allerlaatste moment, ben je een uitsteller. Je wil de stress voor je uit schuiven, om er nog niet mee te hoeven dealen, maar je zorgt eigenlijk alleen maar voor meer stress. Dingen stapelen zich namelijk op en worden nog overweldigender.

Lees ook: Dit is waarom je dingen uitstelt – en nee, het heeft niets te maken met zelfdiscipline

De sad sack

De sad sack gelooft dat hij geen zeggenschap heeft over zijn leven en dat hij is overgeleverd aan de omstandigheden van het leven. In plaats van je werkdruk bijvoorbeeld aan te pakken, gooi je de handdoek in de ring en word je er het slachtoffer van. Je geeft anderen de schuld van je benarde situatie.

De people pleaser

Vermijd je conflicten door het met mensen eens te zijn – zelfs als je dat eigenlijk niet bent? Dan ben je een people pleaser, iemand die bang is voor afkeuring. Niet alleen krijg je stress door je conflict vermijdend gedrag, ook zal er op een dag iemand zijn die erdoor heen prikt en zal het conflict alsnog komen.

Vaker nee zeggen: zo doe je dat (voor alle people pleasers)

De slacker

Als slacker ben je fan van het grote geheel, maar minder van de kleine details. Je hebt veel creatieve ideeën en start veel projecten, maar daarna verveel je je door de follow-up en wordt je weer afgeleid door een nieuw project. Al die half afgemaakte taken en gemiste deadlines zorgen op de lange termijn voor stress.

Wat is de juiste manier?

Als je eenmaal hebt vastgesteld op welke van de manieren jij met stress omgaat of dat je misschien een combinatie bent van verschillende types, kun je beter met stress leren dealen. Vraag jezelf af welke acties je kunt ondernemen om stressbestendiger te zijn.

Zo zal een stress vigilante moeten leren meer los te laten, door te delegeren, samen te werken en leren prioriteiten te stellen. Probeer kalmer te zijn en één ding tegelijk te doen. Dat is makkelijker gezegd dan gedaan, maar meditatie en yoga kunnen hierbij helpen.

De stress avoiders onder ons zullen moeten leren meer nee te durven zeggen in plaats van altijd ja, hun eigen grenzen en standpunten moeten leren kennen en meer directe actie moeten ondernemen. Wees bereid om uit je comfort zone te stappen en een project af te ronden voordat je een ander project start.

Je bewust worden van de manier waarop jij op stress reageert, zal je in de toekomst al enorm helpen om dingen te kunnen relativeren en actie te ondernemen.

Meer lezen over stress?

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Van uitsteller tot crisisjunkie: welke van deze 9 verschillende stress types ben jij?
Sluiten