Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset gisteren 09:36

Heb je stress of ligt een burn-out op de loer? Dit zijn de verschillen

Burn-out betekent letterlijk opgebrand. En nu de maatregelen weer aangescherpt zijn is het niet gek dat je je moe, opgebrand en minder enthousiast over werk voelt. Maar hoe weet je nou of je last hebt van stress of dat je bijna tegen een burn-out aanloopt? Wat is precies het verschil tussen stress en een burn-out?

Zo herken je waar je last van hebt.

Negatieve en positieve stress

Natuurlijk hebben we allemaal weleens stress en is stress niet eens altijd slecht. Tijdelijke stress of stress die aan een bepaalde gebeurtenis is gekoppeld (bijvoorbeeld die naderende deadline) is een normaal onderdeel van het leven.

“We voelen stress wanneer onze mentale, fysieke of emotionele reserves ons comfortniveau overschrijden”, vertelt klinisch psycholoog Ryan Howes aan The Huffington Post. “Het is belangrijk om op te merken dat stress positief en negatief kan zijn.” Stress is positief als het ons kan helpen groeien en ons helpt een gewenst doel te bereiken.

Lees ook: Geloof het of niet: je kan stress ook voor je laten werken

Wat is een burn-out?

Een burn-out is een reactie op langdurige en overmatige stress, waardoor je mentaal en fysiek uitgeput bent. Wat er vervolgens weer voor zorgt dat je cynisch, afstandelijk en minder effectief bent. Als een burn-out onopgelost blijft, kan die plaatsmaken voor psychische aandoeningen zoals een klinische depressie.

Verschil tussen stress en burn-out

Een groot verschil tussen stress en een burn-out is dan ook dat je je met een burn-out hopeloos over de situatie voelt. Je hebt moeite om het licht aan de einde van de tunnel te zien. Waar je bij stress nog wel kunt genieten van de mooie dingen in het leven, kan je dat bij een burn-out niet meer. Als je interesse verliest in je hobby’s, is dit bijvoorbeeld een teken dat een burn-out op de loer kan liggen.

Ook is het zo dat je bij stress vaak gewoon nog normaal kunt functioneren. Bij een (aankomende) burn-out heb je al last van keuzestress in de supermarkt, laat je het huis misschien verslonzen en kan je basisverantwoordelijkheden niet meer uitvoeren.

Sommige symptomen kunnen bij stress én een burn-out opduiken. Maar bij stress verdwijnen de symptomen over het algemeen weer als de gebeurtenis (zoals een grote presentatie op het werk) voorbij is. Je had bijvoorbeeld last van slaapproblemen, maar zodra de presentatie achter de rug is, lukt het je weer om gemakkelijk in slaap te vallen. Als de symptomen wel langer aanhouden, of zelfs ernstiger worden, bestaat de kans dat een burn-out op de loer ligt.

Lees ook: Opgebrand? Dit zijn de eerste symptomen van een burn-out

Burn-out is langdurige stress

Dat komt omdat het verschil tussen stress en burn-out een kwestie van graad is, legt psycholoog en auteur Sherrie Bourg Carter uit in een blog voor Psychology Today. De beste manier om een burn-out te voorkomen is dus om jouw stress aan te pakken voordat het te laat is. Of je nu last hebt van stress of een burn-out, dat je op dit artikel hebt geklikt, is een teken dat er iets moet veranderen.

Hoe eerder je de signalen weet te herkennen en weet aan te pakken, hoe beter. Merk je dat je jezelf isoleert, pessimistisch bent en bijvoorbeeld vaker ziek bent? Zorg dan dat je tijd vrijmaakt voor activiteiten waar je blij van wordt. Is werk de oorzaak van je stress? Probeer dan een tijdje vrij te nemen. Kan dat niet? Vergeet dan niet pauzes gedurende je werkdag te houden en meer een scheidslijn te maken tussen werk en privé door elke dag dezelfde uren te werken.

Als je je opgebrand voelt, is de kans groot dat je jezelf terugtrekt van vrienden en familie. Daar heb je geen tijd of energie voor hoor. Bovendien ben je nu echt geen leuk mens. Toch is het juist nu zó belangrijk dat je contact blijft onderhouden. Dit zijn de mensen die het meest om je geven en ze willen je helpen. Geloof ons!

Verder lezen?

Reageer op artikel:
Heb je stress of ligt een burn-out op de loer? Dit zijn de verschillen
Sluiten