Blijf je maar piekeren? Zo vergeef je je eigen fouten

Als een vriendin een fout maakt dan reageren we vol begrip en met de liefste woorden. Als we zélf een fout maken, dan zijn we zo kwaad dat we dit onszelf nog weken blijven verwijten. Veel levert dat niet op, want de fout is inmiddels toch gemaakt. Maar hoe kan je jezelf dan vergeven?

Het blijven doemdenken nadat een negatieve gebeurtenis zich heeft voorgedaan heet rumineren. Door te rumineren herkauwen we als het ware feiten uit het verleden. Keer op keer datzelfde gepieker: erg gelukkig worden we er niet van.

Het beest dat ruminatie heet

Dat laatste is ook wetenschappelijk bewezen, want ruminatie staat in nauw verband met depressie, angst en een slecht probleemoplossend vermogen. Outcomes die we liever niet in ons leven roepen, zeg maar.

Er zijn gelukkig wel manieren om ruminatie de kop in te boren. Het is een kwestie van jezelf bewust worden van het probleem en van stil te staan bij je eigen gedachten. Hier onze beste tips:

1. Identificeer de triggers die jou doen rumineren

Wanneer heb jij in het verleden nog wekenlang gepiekerd? Over wat soort gebeurtenissen kan je maar niet stoppen met denken?

Het is noodzakelijk om dit soort triggers te identificeren. Mogelijke triggers zijn beslissingen over geld, kansen in je carrière of de manier waarop je met anderen bent omgegaan.

Vraag je af of er een patroon zit in de manier waarop je jezelf verwijten maakt.

2. Neem psychologische afstand

Vervolgens is het een kunst om te reflecteren over je eigen piekergedrag. Zie in dat het compleet onnuttig is om te blijven malen over acties uit het verleden.

Herken ook dat alles wat je denkt slechts gedachten en gevoelens zijn die je heus niet heel je leven gaan achtervolgen. Waarom zou je er nu dan heel je humeur door laten bepalen?

Alles draait dus om psychologisch afstand nemen van wat er zich in jouw hoofd afspeelt. Als je dit eenmaal onder de knie hebt, gaat het de volgende keren ook een stuk makkelijker.

3. Maak onderscheid tussen rumineren en probleem oplossen

Als je fouten hebt gemaakt is het erg verleidelijk om te rumineren. We zeiden al eerder dat ruminatie geen constructieve manier is om met je fouten om te gaan. Wat wel helpt is om proberen je fout goed te maken.

Kijk naar wat je kan leren van je gemaakte fout en schrijf op hoe je in de toekomst dezelfde fout niet meer zal maken. Wedden dat je dat ook effectief niet meer doet? Je kan je ook afvragen: “wat is nu de beste optie voor mij om hier mee om te gaan?”

4. Train je brein!

Zorg voor afleiding zodra je voelt dat je aan het piekeren bent. De beste afleiding zit in activiteiten waarbij je je moet concentreren of in fysieke activiteit (zoals hardlopen of wandelen).

Meditatie en yoga op regelmatige basis zijn dan weer een manier om meer ín het moment te leven. Dit is ongelooflijk nuttig om het piekeren in de toekomst te vermijden.

5. Spot je denkfouten

Ruminatie is geen rationeel proces. Dat betekent dat ons brein vaak ‘denkfouten’ maakt terwijl we rumineren. Met denkfouten bedoelen we het verkeerd interpreteren van verwachtingen van anderen, van een mug een olifant maken of enkel focussen op negatieve kritiek en de positieve feedback negeren.

Word je hiervan bewust, al is dat natuurlijk makkelijker gezegd dan gedaan. Besef dat ons brein ons vaak voor de gek houdt, en dat we ons heus niet zo slecht moeten voelen als onze hersenen ons willen geloven.

Het is heel menselijk om maar te blijven piekeren over onze eigen fouten. Weet dat iedereen fouten maakt en dat je er alleen maar van kunt leren.

Dit vind je misschien ook interessant:

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Blijf je maar piekeren? Zo vergeef je je eigen fouten
Sluiten