Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Ondernemen 27 feb 2021

Veerle (oprichter ProVeg) weet zowel mensen als bedrijven te enthousiasmeren om minder dierlijke producten te gebruiken

Veerle Vrindts (33) heeft één missie met haar non-profitorganisatie ProVeg: de wereldwijde consumptie van dierlijke producten met 50 procent verminderen tegen het jaar 2040. Haar organisatie probeert zowel mensen als bedrijven ervan te overtuigen dat vegetarisch en veganistisch net zo makkelijk, leuk en lekker kan zijn. Met succes!

Aan de Veggie Challenge, waarin mensen de uitdaging aangaan om een maand minder tot geen vlees te eten, deden wereldwijd al 340.000 mensen mee. Dankzij een petitie van ProVeg mogen de vegaworst en -burger hun naam behouden. En achter de schermen inspireerde de organisatie onder andere de HEMA om de appelkruimeltaart standaard vegan te maken.

We spreken Veerle over het ontstaan van ProVeg, het succes van de Veggie Challenge en de toekomstige plannen van de organisatie.

Het ontstaan van ProVeg

7 jaar oud was Veerle pas, toen ze besloot dat ze geen dieren meer wilde eten. Maar ze mocht geen vegetariër worden van haar ouders. “Ik werd een soort flexitariër”, vertelt ze aan de telefoon. “Elke avond at ik zelf een stukje en de rest gaf ik aan de hond.” Toen er rond haar elfde een voedselschandaal in België losbrak, waarbij giftige dioxines in de voedselketen terecht waren gekomen, gingen haar ouders overstag.

Dat Veerle later zoveel mensen zou helpen om te stoppen met het eten van vlees, wist ze toen nog niet. Ze wilde namelijk schrijfster worden. “Ik heb zelfs een jeugdboek gepubliceerd, maar kwam er ook achter dat ik energie kreeg van ondernemen en projecten organiseren”, legt ze uit.

Tijdens haar studie Sociale psychologie kreeg ze de opdracht om mensen aan te zetten tot duurzaam en gezond gedrag. Samen met haar vriend – die nu haar man is – organiseerde ze een festival. “We dachten dat daar alleen mensen van de universiteit op af zouden komen. Dit was in 2011. Op dat moment was plantaardig eten helemaal niet populair en mainstream”, vertelt Veerle.

Maar het groeide uit tot een enorm succes. “Het was het eerste evenement rond dit thema”, legt Veerle uit. “Bovendien hadden we een positieve insteek. We wilden laten zien hoe lekker en makkelijk het is om vegetarisch te eten en focusten op wat wél kan.” Dat sloeg aan. “Bezoekers vroegen massaal wanneer het volgende evenement zou zijn”, vertelt Veerle. “We konden er niet meer omheen: we moesten naar de Kamer van Koophandel.”

De populariteit van de Veggie Challenge

Tijdens dat festival werd ook de eerste Veggie Challenge georganiseerd, één van de projecten waar ze nu het meest trots op is. “Op dat moment ging ik zelf veganistisch eten”, vertelt ze. “Die eerste maand is zo belangrijk. Eigenlijk moet er een traject zijn dat je daarbij helpt, dacht ik toen.” Inmiddels hebben er wereldwijd 340.000 mensen meegedaan. “Ik ben zo trots als mensen laten weten dat de Veggie Challenge precies het duwtje in de rug was dat ze nodig hadden.”

Waarom is de Veggie Challenge nou zo succesvol? Veerle denkt zelf dat dit komt door de laagdrempeligheid. “Je bepaalt zelf je doelstelling. Sommige mensen besluiten de uitdaging aan te gaan om een paar dagen in de week geen vlees te eten, sommigen eten de hele maand veganistisch en de rest valt daar ergens tussenin. Alle impact die je maakt doet ertoe.”

Bovendien is de challenge erg gericht op positiviteit. “De insteek is nog steeds: kijk hoe lekker en makkelijk je kunt eten zonder vlees”, zegt Veerle. In de beginjaren werd de Veggie Challenge eenmaal per jaar georganiseerd. Inmiddels kun je zelf op elk moment instappen door de app te downloaden. Daarop vind je veel lekkere recepten en kun je heel gemakkelijk weekmenu’s en een boodschappenlijstje maken. Je ziet ook meteen wat je impact is. “In de app zie je hoeveel co2-uitstoot en dierenlevens je hebt bespaard.”

VeggieChallenge app van ProVeg

Succesvolle petitie en vegan pizza’s bij New York Pizza

Maar ze is ook enorm trots op de petitie die ProVeg afgelopen najaar startte vanwege het Europese verbod om vleesnamen te geven aan vleesalternatieven. Die petitie werd 250.000 keer getekend en ook achter de schermen heeft ProVeg gelobbyd. Daardoor is het gelukt om het voorstel van tafel te vegen. Vegaburgers mogen nog gewoon burgers heten. “Meestal kun je op de politiek niet een heel direct effect hebben”, zegt Veerle. “Maar nu is dit wel gelukt.”

Helaas zitten producenten van plantaardige zuivel nog steeds in een onzekere situatie. Zuivelnamen voor plantaardige kaas, melk en boter liggen namelijk wel nog onder vuur bij de Europese Commissie. “De petitie Stop de Zuivelcensuur kreeg al 316.000 handtekeningen en kan nog altijd ondertekend worden op www.stopam171.com”, zegt Veerle.

Ook uit het zicht van de consument, werkt ProVeg hard aan hun doelstelling. Veerle’s organisatie inspireerde de HEMA bijvoorbeeld om hun appelkruimeltaarten nu standaard vegan te maken. “Dat proeft niemand”, zegt Veerle. “Maar daarmee bespaar je wel een hoop dierenleed én het is goed voor het milieu.” Ook werkte ProVeg samen met New York Pizza om standaard drie vegan pizza’s in hun assortiment op te nemen en werd koek- en gebakproducent Donny Craves vorig jaar geïnspireerd door ProVeg om honderd procent vegan te worden met haar hele assortiment.

De organisatie adviseert ook retailers hoe ze hun assortiment toegankelijker kunnen maken. En ten slotte is er nog een incubatorprogramma. “Hierin worden elk jaar acht tot tien plantaardige en kweekvlees start-ups begeleid en gekoppeld aan investeerders”, legt Veerle uit.

Werken in duurzaamheid? 3 tips om een baan met betekenis te vinden

Waar Veerle en haar man in de beginjaren vrijwillig naast een andere baan voor de organisatie werkten, is het door al hun werkzaamheden begrijpelijk dat ze zich nu fulltime voor ProVeg inzetten. En dat niet alleen, het team is ingemiddels uitgegroeid tot 11 betaalde medewerkers. “We werken aan veel projecten”, zegt Veerle. “Ik zie het als een knoppenbord waar aan gedraaid moet worden. Soms heeft het ene project weer meer aandacht nodig dan de ander. Alles wat effectief aan onze missie bijdraagt, pakken we op. We werken in verschillende sectoren, maar die beïnvloeden elkaar natuurlijk allemaal.”

Plantaardig eten steeds meer mainstream

In de afgelopen tien jaar is er niet alleen veel binnen ProVeg gebeurd, ook in de samenleving vinden mensen het steeds belangrijker om bewuste, duurzame keuzes te maken. “Er zijn daardoor ook veel meer plantaardige opties”, vertelt Veerle. “Zeker plantaardige zuivel is echt mainstream aan het worden.” Maar tegelijkertijd ziet ze ook een paradox: hoewel je aan de cijfers terugziet dat mensen steeds meer vleesvervangers eten, neemt ook de vleesconsumptie nog altijd toe. “Er is dus nog veel werk aan de winkel.”

De komende twee maanden zijn Veerle en het team hard bezig met een campagne die is gericht op de verkiezingen. Ze werken momenteel aan een verkiezingswijzer, waar je aan de hand van stellingen over plantaardige consumpties kunt zien hoe partijen daarover denken. Ook hebben ze onderzoek laten uitvoeren door het Kieskompas. Hoe kijken kiezers tegen deze stellingen aan? Zo kunnen ze aan toekomstige Tweede Kamerleden laten zien dat er draagvlak is in hun achterban om bepaalde veranderingen door te voeren.

Ook wordt het binnenkort mogelijk om de Veggie Challenge in een team uit te voeren, met vrienden, collega’s of je sportteam. Je kunt dan elkaars besparingen zien en in de app en met elkaar chatten. “Het werkt namelijk heel motiverend als je het met mensen doet die je al kent”, legt Veerle uit.

Eind dit jaar beginnen ze ook met een pilot van de Veggie Challenge @ Work. Zes uiteenlopende bedrijven, van de Postcode Loterij tot provincie Flevoland, gaan dan de uitdaging aan om hun gehele personeel een maand vegetarisch te laten eten.

Nieuwe petitie

Na de succesvolle campagne om het vegaburgerverbod te stoppen, is ProVeg eind januari dus ook een nieuwe petitie gestart. De Europese Unie is namelijk van plan om plantaardige alternatieven voor zuivel te censureren. Begrippen als ‘amandelmelk’ mochten al niet meer, maar nu wil de EU ook termen als ‘zuivelvrij’ en ‘plantaardig alternatief voor’ gaan verbieden. Als het aan Veerle en haar team ligt, steken zij ook hier weer een stokje voor.

Zelf ook de planeet een handje helpen en je steentje bijdragen tegen dierenleed? Teken de petitie op de website van ProVeg. Daar vind je ook meer informatie over de andere projecten van de organisatie. Meedoen aan de Veggie Challenge? Meld je aan via de website of download de app via de App Store of Play Store.

Lisanne is duurzaamheidscoach: “Je kunt een groot verschil met kleine duurzame aanpassingen maken”

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Veerle (oprichter ProVeg) weet zowel mensen als bedrijven te enthousiasmeren om minder dierlijke producten te gebruiken
Sluiten