Dit is waarom je dingen uitstelt – en nee, het heeft niets te maken met zelfdiscipline

“Nog één uurtje Netflix, en dan begin ik écht!”, klinkt het stemmetje in je hoofd… Maar voor je het weet wordt een uur Netflix twee uur, of nog langer… Tot het moment dat je jezelf afvraagt: “waarom ben ik niet eerder begonnen?”. Dat verschijnsel heet uitstelgedrag.

Ben jij een uitsteller eerste klas? Je bent niet alleen. Uitstelgedrag is voor héél veel mensen herkenbaar. Maar hoe komt dat eigenlijk?

Uitstelgedrag is irrationeel

Laten we het principe uitstelgedrag even nader onder de loep nemen. Want eigenlijk is dat best een gek concept: ook al wéten we dat we aan een bepaalde taak zouden moeten werken, toch doen we het niet. Het grappige daarbij is daarnaast dat we ons ook nog eens heel goed bewust zijn van het feit dat we iets verkeerds doen.

Want terwijl we Netflix kijken, onze nagels lakken of keukenkastjes sorteren weten we eigenlijk damn well: ik zou eigenlijk iets anders aan het doen moeten zijn. Dat maakt dat uitstelgedrag een irrationeel gegeven is, want als je er bij nadenkt, is het moeilijk te begrijpen waarom je iets doet dat negatieve gevolgen heeft.

Je zou denken dat we gewoon een tekort aan zelfdiscipline hebben, maar niets is minder waar.

Waarom we toch uitstelgedrag vertonen

In de New York Times lezen we dat uitstelgedrag veel te maken met het feit dat taken een negatief gevoel bij ons oproepen en dat we niet in staat zijn om om te gaan met die negatieve gevoelens. Als je voor een uitdaging staat dan kan dat bijvoorbeeld angst, onzekerheid, frustratie of zelftwijfel oproepen. Het zijn deze gevoelens, en niet zo zeer de taak zelf, die maken dat we een bepaalde klus uitstellen.

Uitstelgedrag is dus geen unieke persoonlijkheidstrek of een gebrek aan zelfdiscipline, maar meer een manier van omgaan met uitdagingen en de negatieve gevoelens bij een moeilijke taak. Waar veel mensen geloven dat uitstellen te maken heeft met time-management, heeft het dus eigenlijk meer te maken met emotie-management.

Hoe kom je van uitstelgedrag af?

Wetende dat uitstelgedrag meer te maken heeft met emoties dan met productiviteit, kom je dus niet zomaar van je uitstelgedrag af met een app die je helpt om tijd te managen. Het is daarentegen vooral belangrijk dat je brein het gevoel heeft dat het beloond wordt voor het uitvoeren van een bepaalde taak en niet dat het negatieve emoties ondergaat.

  • Eén manier om dat te bereiken is door jezelf te vergeven voor het feit dat je dingen aan het uitstellen bent. Onderzoek heeft namelijk uitgewezen dat dit de productiviteit op een later moment ten goede komt.
  • Een andere manier is door een taak anders te gaan bekijken door te focussen op de positieve aspecten ervan. Misschien kan je jezelf herinneren aan het feit dat je in het verleden al gelijkaardige taken tot een positief einde hebt gebracht? Misschien kan je denken aan de complimenten die je gaat krijgen als je de taak succesvol afrondt? Hoe ga je jezelf dan voelen?
  • Tot slot helpt het ook om de verleiding uit je omgeving weg te halen. Ben je snel afgeleid door social media? Leg je telefoon dan weg. Begin je thuis steeds op te ruimen als je eigenlijk moet werken? Ga dan naar de bibliotheek of een fijne koffiebar en verricht daar je werk.

You’ve got this!

Meer over productiviteit?

8 toffe printables voor je vision board?

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ze gratis in je inbox!

Reageer op artikel:
Dit is waarom je dingen uitstelt – en nee, het heeft niets te maken met zelfdiscipline
Sluiten