Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Nieuws Gisteren

Twitter lanceert Clubhouse-concurrent ‘Spaces’: wat zijn de verschillen en welke is beter?

Sinds maandag heeft Twitter een nieuw functie: Twitter Spaces. Op het eerste gezicht is Spaces een kopie van Clubhouse, en Twitter gaat dan ook head on de concurrentie aan met de audio-app. Hoe verschillen de twee van elkaar? En welke heeft de beste opties?

Dit is alles wat je wil weten over de nieuwe functie van Twitter.

Twitter lanceert Clubhouse-concurrent

Begin dit jaar groeide Clubhouse in korte tijd uit tot één van de meest populaire socialmediakanalen van het moment. Hoe kon het ook anders, met een invite-only app die gebruikt wordt door mensen als Elon Musk en Mark Zuckerberg om een soort live podcasts te geven.

Clubhouse werd al in maart 2020 gelanceerd en het duurde dus even voordat de app vanuit Silicon Valley naar Nederland overwaaide. Ondertussen dacht Twitter: ‘Maar wacht eens even, dat is een goed idee.’ In december vorig jaar kondigde het socialmediakanaal aan dat ze Spaces zouden lanceren. Een functie die op het eerste gezicht heel erg op Clubhouse lijkt.

Twitter Spaces

Twitter Spaces vs. Clubhouse: de verschillen

Maandag 3 mei was het zover: Twitter Spaces is uitgerold voor accounts met meer dan 600 volgers. De functie komt misschien net te laat. De hype die er in februari om Clubhouse heen hing, is inmiddels verdwenen. De nieuwigheid is er vanaf. Het lijkt bovendien een platform die het grote publiek links laat liggen, maar die vooral interessant is voor (parttime) ondernemers.

Deze ondernemers hebben inmiddels een grote following opgebouwd op Clubhouse en de vraag is dan ook of ze gaan overstappen naar Twitter Spaces. Hoewel Clubhouse een jumpstart heeft gehad, is het onmiskenbaar dat Twitter Spaces de beste features heeft. Zo is de audiokwaliteit beter en is er door middel van emoji reacties meer interactie met de luisteraars mogelijk. Bovendien kun je veel makkelijker op zoek naar interessante Rooms… uhm, Spaces via de zoekbalk.

Voor mensen die Clubhouse zakelijk gebruiken, wordt Twitter Spaces straks helemaal interessant wanneer ze de functie voor Ticketed Spaces uitrollen. Als host stop je toch tijd en energie in het voorbereiden en hosten van het gesprek en daar mag best een vergoeding tegenover staan. Bij Ticketed Spaces betalen luisteraars daarom een vergoeding om binnen te komen. Binnenkort zal Twitter deze functie gaan testen.

Waarom je als ondernemer Instagram Reels moet gebruiken (en hoe dan?)

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Twitter lanceert Clubhouse-concurrent ‘Spaces’: wat zijn de verschillen en welke is beter?
Sluiten