Tuesday Talks: op deze manier kom je af van je slechte gewoontes

Slechte gewoontes hebben we allemaal. De één pleit zichzelf schuldig aan vreetbuien, de ander beseft dat ‘ie zich net iets te vaak afreageert op familieleden. Hoe dat komt, en – belangrijker nog – hoe we dit patroon kunnen doorbreken, legt psychiater Judson Brewer in deze TED Talk uit.

Judson Brewer verricht als psychiater al jaren onderzoek naar verslaving. Zijn doel? Technieken bedenken waarmee ons brein cravings kan onderdrukken. Als ik denk aan alle chocolaatjes en borrelhapjes die ik toch écht niet kan weerstaan, lijkt me dat bijna een onmogelijke opdracht. En toch is het mogelijk.

De neurologie achter slechte gewoontes

In het meest basale zenuwstelsel van de mens huist een oeroud en hardnekkig principe: een leerproces op basis van beloning. Dit leerproces ligt aan de basis van (slechte) gewoontes. Heel eenvoudig gesteld komt dat op het volgende neer.

We zien voedsel, we eten het en we voelen ons goed. Ons brein zal dit goede gevoel (gekoppeld aan de smaak en de hongerstillende werking van het eten) onthouden en zal ons aanzetten om in de toekomst meer te eten. Aanleiding (voedsel), gedrag (het eten), beloning (een lekkere smaak).

Slechte gewoontes: voeding, roken en ga zo maar door

Nu is het zo dat dit niet enkel voor voeding zo werkt, maar ook voor slechte gewoontes als roken en overeten. Doorheen de evolutie heeft dit leerproces op basis van beloning ervoor gezorgd dat mensen lijden aan obesitas of een verslaafd kettingroker zijn.

Ons brein beloont ons immers kortstondig door na een sigaret of een portie eten een gelukzalig gevoel te creëeren. Geen wonder dat we in de toekomst moeite hebben met het weigeren van een sigaret of na één koekje keurig het pak opbergen.

De oplossing voor slechte gewoontes

Dit wetende geeft ons meer inzicht in hoe we slechte gewoontes kunnen doorprikken. Volgens Judson Brewer is dat namelijk een kwestie van jezelf alert maken van bepaalde slechte gewoontes. Voor de één is dat antwoorden op appjes tijdens het rijden, voor de ander is dat werkgerelateerde mails checken tijdens het avondeten.

Hoe dan ook: Brewer raadt aan om met een nieuwsgierige blik te aanschouwen wat er zich afspeelt in je lichaam wanneer je op het punt staat om een slechte gewoonte uit te voeren. Die nieuwsgierige blik is een gelegenheid om met die slechte gewoonte te stoppen.

Klinkt als een lastige opgave? Het mooie is dat we door mindfulnesstraining beter en beter worden in het aanschouwen van lichamelijke cravings. Door mindfulness wordt het steeds makkelijker om slechte gewoontes met een nieuwsgierige blik te aanschouwen en ervan te leren. Je zal merken dat we op termijn dat oeroud leerproces van beloning te snel af zullen zijn!

Wil je er meer over weten? Bekijk dan de volledige TED-Talk van Judson Brewer hier:

Meer interessante TED Talks:

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Tuesday Talks: op deze manier kom je af van je slechte gewoontes
Sluiten