Tuesday Talks: waarom we allemaal moeten werken aan onze emotionele hygiëne (en hoe)

“Het is tijd dat we de kloof dichten tussen fysieke en psychische gezondheid”, stelt psycholoog Guy Winch. Zijn TED Talk is een inspirerende ode aan een wereld waarin iedereen knowhow heeft van emotionele hygiëne.

Honderd jaar geleden zetten mensen voor het eerst in op persoonlijke hygiëne. Dat heeft ervoor gezorgd dat onze levensverwachting binnen tientallen jaren met meer dan vijftig procent is gestegen. Psycholoog Guy Winch beweert dat onze levenskwaliteit net zo sterk zou stijgen als we net zo erg aan onze emotionele hygiëne gaan werken.

Weg met de kloof

Stel: een vijfjarig kind loopt een schaafwond op tijdens het buitenspelen. Bijna onmiddellijk rent hij naar één van zijn ouders en vraagt hij om een pleister. Het kind wéét dat de wond schoongemaakt en afgedekt moet worden. Maar als datzelfde kind zich eenzaam of mislukt zou voelen, wat zou hij dan doen? Dan ligt er helemaal geen directe oplossing klaar…

Het punt dat psycholoog Guy Winch hiermee wil maken is dat we met z’n allen véél meer kennis hebben van fysieke hygiëne dan van emotionele hygiëne. Toch worden we vandaag de dag massaal gediagnosticeerd met burn-outs, depressies en angsten. Reden te meer dus om iedereen te trainen in een cursus emotionele EHBO.

Guy Winch licht in zijn TED Talk een aantal richtlijnen toe die ons meer inzicht geven in onze emotionele belevingswereld. Hij is ervan overtuigd dat ons lichaam geweldig veel baat heeft bij een goede emotionele hygiëne.

1. Wees alert voor eenzaamheid

Eenzaamheid creëert een diepe psychologische wond. Een wond die onze waarneming verstoort en die ons doet geloven dat mensen om ons heen minder om ons geven dan ze in feite doen.

Eenzaamheid is een heel subjectief gegeven. Het ontstaat wanneer je je emotioneel of sociaal afgesloten voelt van mensen om je heen. Er is veel onderzoek over gedaan en alle uitkomsten zijn verschrikkelijk. Je kan doodgaan van eenzaamheid, doordat eenzaamheid het immuunsysteem aantast.

Food for thought: kennen we iemand in onze (werk)omgeving die zich mogelijk eenzaam voelt? Of voelen wij onszelf wel eens eenzaam, en aan wie kunnen we dit vertellen?

2. Begrijp de effecten van falen

Volwassenen denken voortdurend dat ze iets niet kunnen, omdat ze in het verleden één enkele ervaring van mislukking hebben meegemaakt. We zijn allemaal standaard uitgerust met gevoelens en overtuigingen die getriggerd worden door frustraties en tegenslagen.

Met andere woorden: als je mind je ervan probeert te overtuigen dat je iets niet kan en je gelooft erin, dan zul je je hopeloos voelen en snel opgeven of het niet eens proberen. Op die manier ben je nog meer overtuigd dat je iets niet zal kunnen.

Food for thought: heb jij weleens last van hardnekkige overtuigingen die jou vertellen dat je niet kunt slagen? Laat dit niet toe! Zorg ervoor dat je de strijd aangaat met die gevoelens.

3. Stop emotioneel bloeden

Afwijzing is heel, heel erg pijnlijk. Wanneer we worden afgewezen, zijn we als mens érg goed om onszelf nog meer de grond in te boren. We denken dan aan al onze fouten en tekortkomingen, aan wat we zouden willen zijn en wat niet.

We doen dit allemaal. Op momenten waarop ons zelfvertrouwen al geschaad is, gaan we de wond nog verder openhalen. Een lichamelijk wond maken we toch ook niet expres erger?

Food for thought: waarom geven we onze psychologische gezondheid geen prioriteit? De volgende keer dat we falen, zou de eerste reactie moeten zijn om ons zelfvertrouwen een boost te geven.

Lees ook: Waarom het oké is om af en toe falen (en het zelfs goed voor je is)

4. Bescherm je zelfvertrouwen.

Eén van de ongezondste gewoontes van ons brein is rumineren. Dat betekent dat we negatieve gebeurtenissen gaan herkauwen in ons brein: een gewoonte die je duur komt te staan. Want als je zoveel tijd besteedt aan negatieve gedachten, dan verhoog je het risico aanzienlijk om een klinische depressie te ontwikkelen.

Food for thought: wat kunnen we volgende keer beter doen tijdens momenten van piekeren? Train jezelf om je op iets anders te concentreren wanneer je de drang om te rumineren voelt opkomen.

Door negatieve gedachten te bestrijden, door je zelfvertrouwen te beschermen en door alert te zijn op eenzaamheid, depressie en de effecten van falen, bouwen we allemaal emotionele hygiëne op. Op deze manier staan we veel sterker in het leven. Wie weet drukken we depressie en burn-out dan wel voor goed de kop in.

Bekijk de volledige TED Talk hier:

Meer inspirerende TED Talks?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Tuesday Talks: waarom we allemaal moeten werken aan onze emotionele hygiëne (en hoe)
Sluiten