Dé truc voor meer engagement op je Instagram posts: stel jezelf deze 5 vragen

Als je een beetje thuis bent in de Instagram wereld, hoeven we vast niet te vertellen dat engagement enorm belangrijk is om te groeien en een betere band te krijgen met je volgers. Laat de caption nou net het ideale hulpmiddel zijn om die engagement te bereiken. In andere woorden: de caption is minstens zo belangrijk als de foto zelf!

Na het zorgvuldig uitkiezen van je volgende Instagram-foto ben je er nog lang niet. Laten we eerlijk zijn: we hebben ons allemaal weleens afgevraagd wat we in hemelsnaam bij onze post moeten zetten. Instagram-expert Jasmine Star heeft hier een truc voor bedacht.

Jasmine weet waar ze het over heeft. Zelf heeft ze maar liefst 316k volgers op Instagram. Een beetje achtergrond over Jasmine: ze gaf haar rechtenstudie op om bruiloften te gaan fotograferen. In 14 jaar tijd wist ze haar merk uit te bouwen door te gaan spreken en andere ondernemers te helpen met hun strategie.

Stel deze 5 vragen

Instagram-expert Jasmine Star stelt zichzelf altijd vijf vragen over de caption voordat ze een post online zet. Op haar blog noemt ze dit de ‘quick caption quiz’. Deze vijf vragen zorgen ervoor dat het niet angstvallig stil blijft onder je post:

  1. Is deze caption behulpzaam of informatief?
  2. Is deze caption inspirerend?
  3. Geef ik mensen een reden om te reageren?
  4. Legt het uit wie ik ben of wat ik doe?
  5. Zou mijn ideale klant of volger dit interessant vinden?

Als voorbeeld geeft ze de caption: ‘Ik hou van vanille latte’s!” Als we deze tekst aan de vijf vragen onderwerpen, moet je bij allemaal nee antwoorden.

Vergeet Stories niet: 8 manieren om meer engagement te creëeren met Instagram Stories

Een simpele vraag is niet goed genoeg

Wat wij goed vinden aan deze test, is dat het ook helpt een veelgemaakte fout te voorkomen. Veel Instagrammers denken namelijk dat het stellen van een vraag dé oplossing is voor meer engagement. Maar als je een vraag toevoegt aan bovenstaand voorbeeld, hoeft die echt niet op engagement te rekenen.

Stel dat je erbij vraagt: ‘Wat is jouw favoriete koffie?’, dan moet je nog steeds op vier van de vijf vragen nee beantwoorden. Een voorbeeld om je post wél behulpzaam of informatief te maken, is door bijvoorbeeld een recept voor een lekkere koffie te delen. Nu is dit een slecht voorbeeld natuurlijk, maar denk hierbij aan tips of lessen die je de afgelopen tijd hebt geleerd.

Het doel is om op zoveel mogelijk van de vijf vragen ja te kunnen beantwoorden. Lig er niet wakker van als dat niet lukt op alle vragen, maar zorg dat je bij een volgende post dan ja kan antwoorden op die overgebleven vragen. Zo zorg je voor een account die echt waarde heeft voor je huidige én potentiële volgers.

Volg jij WorkJuice al op Instagram? 

Meer tips voor je Instagram game

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Dé truc voor meer engagement op je Instagram posts: stel jezelf deze 5 vragen
Sluiten