Heb je last van werkstress? Met deze 6 tips blijf je het de baas

Helaas heeft iedereen wel eens last van een beetje werkstress. Misschien komt die stress in de vorm van een vervelende collega of baas die aan je hoofd blijft zeuren of stapels werk waarvan je geen idee hebt hoe je het ooit af gaat krijgen. Het hoort erbij, maar dat maakt het nog niet fijn. Gelukkig kun je er wel iets aan doen.

Werkstress is soms lastig te herkennen en te erkennen, want het liefst wil je jouw werk zonder problemen blijven doen.

Werkstress de baas blijven

Toch is het beter je stress te herkennen (aan de hand van een aantal symptomen) en er iets aan te doen. Stress heeft namelijk nare gevolgen voor je mentale- en lichamelijke gezondheid en kan resulteren in een burn-out als je er niet op tijd bij bent. Goed om te weten: er zitten ook positieve kanten aan het hebben van stress. Dus het is niet alleen maar slecht nieuws.

Echter blijkt uit onderzoek van TNO en CBS dat in 2018 1.3 miljoen Nederlandse werknemers last hadden van burn-out klachten. Dat zijn er toch een hele hoop en daar wil je liever niet een van zijn.

1. Houd het leuk voor jezelf

Werk is serieus, maar zorg ervoor dat je het ook leuk houdt voor jezelf. Doe mee aan leuke activiteiten op kantoor en maak van je collega’s ware vrienden waar je graag je tijd mee spendeert.

Zorg daarnaast voor de nodige ontspanning in de vorm van een lekkere zelfgemaakte lunch (zoals een snelle poké bowl) of een lange wandeling in de buitenlucht. Zo ga je ook weer fris en fruitig aan de slag.

2. Zorg voor een goede planning

Een goede planning is essentieel om ervoor te zorgen dat je geordend en productief je dag door komt. Helemaal als je van jezelf een rommelig persoon bent. Door een overzichtelijke agenda kun je ervoor zorgen dat je werk minder gehaast en minder rommelig voelt. Je weet wat je taken op een dag zijn en daar houd je je aan.

3. Bewaak je grenzen

Het is ook erg belangrijk om je grenzen te bewaken. Maak een planning en houd je daaraan; neem niet meer hooi op je vork dan je aankan. Vraagt je collega of je een taakje van haar over kan nemen? Alleen als je echt zeker weet dat het in je planning past en durf nee te zeggen. Je eigen werk is belangrijker.

4. Zeg vaarwel tegen perfectionisme

Perfectionisme is een bruikbaar, maar soms ook vervelend, karaktereigenschap. Het is een mooi streven om al je werk perfect te willen doen, maar je hebt niet alles in controle. Je kan een meeting nog zo goed voorbereiden, maar er kunnen onverwachte dingen gebeuren. Laat gaan waar je geen invloed op hebt; het heeft geen zin om je daar druk over te maken.

5. Blijf gezond

Een goede lichamelijke gezondheid helpt bij het behouden van een goede mentale gezondheid. Slaap je slecht en beweeg je weinig? Dan heeft dat geen goede invloed op je gezondheid. Een goede nachtrust zorgt ervoor dat je je energieker voelt en de dag beter aankunt. Ook lichaamsbeweging helpt werkstress te verminderen.

Ga dus lekker op tijd in bed liggen als je merkt dat je vermoeider bent en zorg ervoor dat je elke dag de nodige lichaamsbeweging krijgt, al is het maar een klein ommetje.

6. Thuis is thuis

Niet geheel onbelangrijk: weet wanneer je afstand moet doen van je werk. Kom je thuis na een lange dag werken? Zorg ervoor dat je ook echt je ontspant en niet meer bezig bent met werkzaken. Dat komt morgen weer.

Het is lastiger afstand te doen wanneer je veel thuis werkt, maar probeer dat wel echt te doen. Werk niet langer door dan op de planning staat. Sluit je laptop af zodra de werkdag voorbij is en berg hem op. Zo vind je de balans tussen werk en privé terug wanneer je veel thuiswerkt.

Geloof het of niet: je kan stress ook voor je laten werken

In 4 weken naar een productiever leven?

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Heb je last van werkstress? Met deze 6 tips blijf je het de baas
Sluiten