Zo neem je voor eens en altijd afscheid van je innerlijke criticus

Van ‘ik heb iets verkeerd gezegd’ tot ‘er iets mis met mij’ of zelfs ‘ik zal nooit iets bereiken’: we kennen allemaal wel die negatieve gedachten die ons tegenhouden om dingen te doen die we eigenlijk willen. Die momenten waarop we geloven dat we onze doelen toch niet gaan bereiken, waarop onze innerlijke criticus de overhand neemt. Het voelt misschien alsof je niet kunt stoppen met die dingen denken, maar niets is minder waar.

Oké, het klopt wel dat je je gedachten niet altijd kunt kiezen. Maar als je anders omgaat met negatieve gedachten, is de kans wel aanwezig dat je hersenstructuren zo veranderen dat je ze simpelweg minder vaak denkt. Daarom: een stappenplan voor het elimineren van je innerlijke criticus.

Zie je innerlijke criticus als aparte stem…

Je denkt negatieve gedachten vaak in de ik-vorm (‘ik heb iets verkeerd gedaan’), maar in feite is die stem van je innerlijke criticus helemaal niet jouw eigen stem. Het zijn de dingen die je zijn aangeleerd door de maatschappij, of die misschien wel zijn voortgekomen uit gebeurtenissen uit het verleden.

Het is dan ook belangrijk om je innerlijke criticus als een soort aparte persoon te gaan zien. Dat kan door ‘m een naam te geven (‘o, daar hebben we Bertus weer’), of simpelweg door de gedachten om te vormen naar de gedachten in de jij-vorm (‘jij hebt iets verkeerd gedaan’). Op die manier wordt het veel gemakkelijker om ze niet zomaar voor waar aan te nemen.

… en onderzoek of die stem wel gelijk heeft

Immers: dat je iets denkt, betekent niet automatisch dat dat ook waar is. Waarom zou je eigenlijk nooit iets bereiken? Is die gedachte ergens op gebaseerd? Wat zou je denken als iemand anders dat tegen je zou zeggen?

Lees ook: Zo zorg je ervoor dat je (negatieve) feedback niet als persoonlijke aanval ziet

We willen niet zeggen dat je die stem standaard ongelijk moet geven, maar het is wel belangrijk om een balans te vinden tussen gezonde zelfontwikkeling en erop vertrouwen dat je goed bent zoals je bent.

Denk actief het tegenovergestelde

Als je merkt dat je innerlijke criticus geen gelijk heeft, probeer dan het tegenovergestelde te denken. ‘Ik ben goed zoals ik ben’, ‘ik heb genoeg tijd en vaardigheden om mijn dromen achterna te gaan‘, ‘ik ben leuk/aardig/behulpzaam/een doorzetter’ – et cetera. Vraag je vooral ook af: wat zou je tegen een vriendin zeggen in dezelfde situatie?

Het voelt misschien een beetje gek om die dingen bewust te denken, misschien zelfs hardop tegen jezelf te zeggen, maar je hersenen raken er vanzelf aan gewend en gaan er dan hopelijk ook in geloven.

Handel nooit vanuit je innerlijke criticus

Blijven de negatieve gedachten toch oppoppen? Spreek dan met jezelf af dat je altijd eerst even wacht voor je er iets mee doet. Zeg niet meteen afspraken af als je aan jezelf gaat twijfelen, stuur nog geen excuusmails voor dingen waar je niet eens spijt voor hoeft te hebben.

De gedachten mogen er dan misschien zijn, als je acties maar uitgaan van wie jij bent zónder die innerlijke criticus.

Meer lezen?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Zo neem je voor eens en altijd afscheid van je innerlijke criticus
Sluiten