Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Thuis 20 mei 2020

3 tips van Marie Kondo zodat je werkplek opgeruimd blijft én zorgt voor meer ‘joy’

Uit onderzoek blijkt: een clean desk policy zorgt voor meer focus en concentratie. Dat is slecht nieuws voor de rommelkonten onder ons. Kan jij je er echt niet toezetten om je rommelige werkplek op te ruimen, maar ben je wel een interieurlover? Dan zullen de tips van niemand minder dan Marie Kondo herself je vast uit de brand helpen.

Met haar tips zorg je er namelijk niet alleen voor dat je werkplek opgeruimd is, het brengt je ook meer joy.

Tips van Marie Kondo

Op de website van Mind Body Green deelt de opruim-goeroe tips om je werkplek een plek te maken waar je graag werkt en komt. “Zie het niet als opruimen”, schrijft ze. “Zie het als interior designing. Als we iets van onszelf moeten, dan voelt het als een klusje. Zodra we het gaan zien als een creatieve bezigheid die zorgt voor een fijne werkomgeving, ben je blij om het te doen.”

Hieronder een aantal tips van niemand minder dan Marie Kondo.

Ga voor mooie kantoorspullen

Natuurlijk kan je een schaar voor een euro kopen bij de Action. Maar hoe meer spullen je op je bureau hebt waar je blij van wordt, hoe beter opgeruimd je het zal houden. Kies pennen, een pennenbakje, een schaar, washi tape en plakbandhouder uit waar je echt dol op bent.

Ga niet alleen voor essentials

Een opgeruimd bureau betekent niet dat je er niets persoonlijks op mag zetten. In tegendeel, zorg dat je ook spullen op je bureau hebt die je niet nodig hebt voor werk. Een kaartje of een plant bijvoorbeeld. Marie Kondo heeft zelf een kristal op haar bureau. “Ik noem dit mijn ‘joy plus‘.”

Waar je nog meer aan kunt denken:

  • Een foto die mooie herinneringen oproept
  • Iets wat een prettige geur afgeeft
  • Een mooie kaars ter decoratie
  • Een plant die zorgt voor meer productiviteit
opgeruimd bureau
Bron: STIL

Kies een thema

Marie Kondo raadt aan om een thema te gebruiken om je werkplek in te richten. Een kleurenschema bijvoorbeeld, of zelfs je favoriete film of verhaal. Dit zorgt ervoor dat al je spullen op het bureau als één geheel bij elkaar passen. Het resultaat? Meer rust in je hoofd. Bovendien is het dan een feestje voor het oog. En daarbij dus weer een extra reden om je werkplek opgeruimd te houden!

Deze tips komen uit het nieuwe boek van Marie Kondo: Joy at Work.

Wil je de KonMari-methode op je hele carrière toepassen? Zo Marie Kondo je jouw carriere – 5 tips uit haar nieuwe boek

Reageer op artikel:
3 tips van Marie Kondo zodat je werkplek opgeruimd blijft én zorgt voor meer ‘joy’
Sluiten