3 tips om te zorgen dat je gehoord wordt in meetings

Niets is frustrerender dan keer op keer onderbroken worden in meetings. Of wacht, toch wel: dat  iemand jóuw idee van twee minuten geleden in andere woorden aandraagt. Hoe zorg je er nou voor dat je wél gehoord wordt in meetings en mensen daadwerkelijk naar je ideeën luisteren?

De vorige VP van de communicatie-afdeling van Google beantwoordt één keer in de twee weken een prangende werkvraag op Medium. Deze keer geeft Jessica Powell tips hoe je gehoord wordt in meetings.

Het is niet de eerste keer dat ze de vraag krijgt en dat is – helaas – ook niet gek: meerdere onderzoeken wijzen uit dat vrouwen vaker onderbroken worden dan mannen. Zelfs op plekken als het hooggerechtshof in de Verenigde Staten… Alhoewel een groot deel van het probleem waarschijnlijk wordt veroorzaakt door de dynamiek tussen vrouwen en mannen, speelt persoonlijkheid ook mee.

Er zijn namelijk ook mannen die last hebben van dit probleem. Zij zijn niet het type alpha mannetje dat altijd de leiding neemt in vergaderingen en graag zijn status aan iedereen duidelijk wil maken. Of je nou man of vrouw bent, onderstaande tips zullen je hopelijk een handje helpen om gehoord te worden.

Moet je er iets van zeggen?

Het zou moeten kunnen dat je iets van dit irritante gedrag zegt in de meeting. Maar helaas is de kans groot dat de rest vindt dat je overdrijft en dat je wordt bestempeld als ‘die zeurende vrouw’. Want ook dat blijkt uit onderzoek: waar mannen er van kunnen profiteren als ze hun woede uiten (ze overtuigen anderen van hun mening), worden vrouwen niet serieus genomen en weggezet als te emotioneel.

Je uitspreken in een meeting zou er dus voor kunnen zorgen dat je invloed verliest en zelfs minder gehoord zal worden in de toekomst. Wat kan je dan doen?

Vraag hulp aan een collega

Is er een collega die je vertrouwt? Dan kun je je zorgen eerst aan hem of haar voorleggen. Probeer het concreet te maken door een voorbeeld te geven. “Toen ik in die meeting gisteren iets wilde vertellen over X, kwam ik niet eens verder dan de eerste zin” of “Ik dacht dat ik me misschien aanstelde, maar toen ik gisteren telde werd ik vijf keer in de reden gevallen”.

Als je collega begripvol reageert, kun je hulp vragen aan diegene. Hij of zij kan je dan steunen in de vergadering door iets te zeggen als: “Zoals zij al zei, is het slim om…” Het is een idee dat Michelle Obama doorvoerde in het Witte Huis om vrouwen te ondersteunen. Ook zou je collega iets kunnen zeggen als: “Volgens mij weet X veel over dit onderwerp. Hoe denk jij hierover?”

Lees ook: Met deze 6 tips zorg je ervoor dat mensen écht naar je luisteren

Ga in gesprek met degene die de meetings leidt

Een spannendere stap is om in gesprek te gaan met je leidinggevende of degene die de meetings leidt. Daar kaart je het probleem aan. Betrek het niet alleen op jezelf, maar op de algehele cultuur. Als het goed is wil die persoon een cultuur creëeren, waarin iedereen zijn goede ideeën kan delen.

Zeg bijvoorbeeld dat het je opvalt dat er in meetings mensen vaak in de reden worden gevallen of dat het stillere personeel niet de kans krijgt om zich uit te spreken. Een goede leider zal openstaan voor feedback en er alles aan doen om dit in de toekomst te voorkomen. Misschien is het een goed idee om iedereen aan tafel de kans te geven om te praten door het direct aan ze te vragen.

Ben de eerste die wat zegt

Een tip die we leerden van HR-queen Lara op de redactie: zorg dat je natuurlijk overwicht creëert aan het begin van de meeting. Vooral als jij ook echt de leiding moet nemen in de meeting. Dit doe je door de eerste te zijn die wat zegt en als het ware de meeting opent. Je zal zien dat door simpelweg te beginnen met praten, er de rest van de meeting stukken beter naar je geluisterd wordt.

Als je geen collega kunt vinden die je wil steunen en je leidinggevende je klacht niet serieus neemt, is het misschien tijd om op zoek te gaan naar een andere baan. Natuurlijk is dit niet voor iedereen haalbaar, maar je wil toch in een bedrijf werken waar jij je volle potentie kan waarmaken? En die het daarnaast belangrijk vindt dat iedereen (inclusief vrouwen dus!) gehoord worden?

Enne… gebruik deze tips ook om andere vrouwen of stillere mannen te steunen. Misschien ben jij degene die zo een verandering in gang zet!

Meer tips voor succesvolle meetings

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
3 tips om te zorgen dat je gehoord wordt in meetings
Sluiten