4 tips om thuis effectief pauze te nemen tijdens een werkdag

Geef toe: hoewel we ondertussen al behoorlijk wat weken in quarantaine zitten, moeten we er nog steeds een beetje aan wennen. Voor iedereen die momenteel nog moeite ondervindt met het thuiswerken hebben we alvast één gouden raad: neem op de juiste manier pauze. En wel zo.

Nu we thuis zitten is het verleidelijk om je lunch achter je laptop te consumeren of om de was te doen tijdens je pauze. Logisch: je hebt geen sociale druk meer van collega’s die je aanmoedigen om een rondje te gaan lopen en het bespaart je ook nog eens tijd. We vergeten alleen één ding: onze hersenen hebben net iets meer rust nodig dan dat.

Vier tips om effectief pauze te nemen tijdens je werkdag

We vergeten dus vaak het belang van een goede pauze. Door goed te pauzeren laad je jouw hersenen op en krijg je meer energie. Hierdoor stijgt je productiviteit tijdens je latere werk aanzienlijk. Lunch dus nooit meer achter je laptop en laat die was even voor wat het is. Social Triggers tipt manieren van pauzeren die wél werken:

1. Verruil je scherm voor de buitenlucht

We know, je vindt het vast heerlijk om tijdens de pauze naar YouTube video’s te kijken of door Instagram te scrollen. Toch heeft onderzoek aangetoond dat schermtijd onbewust voor meer stress zorgt.

Lees ook: Waarom je nooit meer achter je bureau moet lunchen

Verruil je scherm daarom vaker voor de buitenlucht en loop een rondje. Doe desnoods belangrijke telefoontjes onderweg of bel naar je beste vriend(in)… Zelfs 5 minuten wandelen is voldoende.

2. Doe een powernap

De wetenschap is het er unaniem over eens: een powernap is goed voor je productiviteit. Dan hebben we het wel over de korte dutjes van rond de 20 minuten, liefst ‘s middags.

Ook interessant: Genoeg slaap is het beste wat je voor je gezondheid kan doen

Wil je meer weten over het onderwerp? In dit artikel haven we al eerder tips voor het perfecte dutje.

3. Maak voor jezelf een paar gezonde snacks

Om de hersenen scherp te houden, is het belangrijk dat je ze op tijd voorziet van de nodige suikers. Natuurlijk betekent dat niet dat je tijdens elke pauze van 5 minuten aan de zoetigheid moet. Denk vooral aan gezonde snacks waar je lichaam wat aan heeft.

Inspiratie nodig? Met fruit en groenten kan je nooit fout doen, net als een handje noten, yoghurt, gedroogd fruit of een vers sapje.

4. Doe in de pauze iets wat in de verste verte op jouw werk lijkt

Het belangrijkste van pauzeren is dat je iets doet wat totaal niets met je werk te maken heeft. Daarin kun je creatief zijn. Bel bijvoorbeeld een vriend of vriendin op die totaal geen inhoudelijke kennis heeft over jouw job, of videobel met kleine neefjes of nichtjes in de familie.

Een andere tegenstelling is om afstand van je scherm te nemen en aan het tekenen te gaan, te tuinieren of even een kaartjete schrijven voor je vrienden of familie. Zo lang je er maar even uit bent.

En voel je vooral niet schuldig als je denkt dat je teveel aan het pauzeren bent. Je lichaam en geest hebben dit nodig, echt.

8 toffe printables voor je vision board?

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ze gratis in je inbox!

Reageer op artikel:
4 tips om thuis effectief pauze te nemen tijdens een werkdag
Sluiten