Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Ondernemen 16 apr 2019

Claimy van The Souk Department organiseert workations naar Marrakech: “Na mijn eerste bezoek kreeg ik heimwee”

Het was geen liefde op het eerste gezicht voor de 26-jarige Claimy. Twee jaar geleden ging ze voor het eerst naar Marrakech op vakantie, omdat een vriendin er graag heen wilde. Tot haar verbazing kreeg ze terug in Nederland heimwee naar de stad. Inmiddels is het haar tweede thuis geworden en is ze er 40 procent van de tijd, om bruiloften én workations voor vrouwelijke ondernemers te organiseren.

We vroegen haar naar haar liefde voor Marokko, het onstaan van The Souk Deparment en haar plannen voor de toekomst.

Hoe is jouw liefde voor Marrakech ontstaan?

“Twee jaar geleden was ik voor het eerst in Marokko op vakantie omdat het op de bucket list van een vriendin stond. Ik vond het een leuke stad, maar ook niet meer dan dat. Ik herinner me nog dat ik op de laatste dag zo overrompeld met indrukken was dat ik blij was om terug naar huis te gaan en voorlopig ook niet terug naar Marokko wilde, de wereld is immers zo groot.

Maar toen ik terug kwam in Nederland kreeg ik heimwee, een gevoel dat ik nog nooit eerder gehad heb. Ik miste de hectiek, chaos en eigenlijk alles waardoor ik de stad in eerste instantie overweldigend vond. Zeven maanden later ging ik terug en sindsdien is er geen maand geweest dat ik niet in Marokko geweest ben. Het begon met bridal shoots, maar al snel volgde de workations. Ik kreeg het idee om met een groep zzp’ers (waarmee de trouwbranche gevuld is) naar Marokko te gaan omdat het leven als zzp’er soms best eenzaam kan zijn.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door THE SOUK DEPARTMENT (@thesoukdepartment) op

Was dat je eerste workation?

“Ik had nog nooit van het begrip workation of business retreat gehoord. Ik wist dat ik vaker naar Marokko wilde, maar ook dat ik er dan zakelijk iets voor mezelf uit zou willen halen. Ik dacht: als ik een week met andere zzp’ers uit de trouwbranche naar Marrakech ga, kunnen we elkaar enorm versterken en helpen business wise. Ik heb veel Facebook vrienden die in deze branche werken, dus ik plaatste een bericht op mijn privé Facebook pagina.

Ik wilde het eenmalig doen met mensen uit mijn omgeving, het was niet mijn intentie dat het zo zou lopen. Het was een andere onderneemster die tegen mij zei: ‘Claimy, dit kan echt een succes worden’. Nadat ik veel reacties onder mijn post kreeg, dacht ik dat het misschien wel een tof idee zou zijn. Ik belde een local uit Marrakech die ik toevallig de week ervoor gesproken had en waarvan ik wist dat zij een nieuwe riad zou openen. Ik vroeg haar of ik een goede prijs kon krijgen als ik de eerste week meteen de hele riad af zou huren. Dat kon, maar dat was al over drie weken. Ik stuurde iedereen die had gereageerd een privé bericht op Facebook en een dag later was de workation uitverkocht. Tegen mijn verwachting in met allemaal deelnemers die ik niet kende en niet in de trouwbranche werkzaam waren.

“Vorig jaar was de eerste editie in maart en die sloeg zo erg aan, dat er nog vijf volgden.”

Voor dit jaar staan er inmiddels al zeven gepland. Ik organiseer ook fotoshoots, evenementen en bruiloften en dat alles bij elkaar zorgt ervoor dat ik inmiddels zo’n 40% van mijn tijd in Marrakech woon.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door THE SOUK DEPARTMENT (@thesoukdepartment) op

Ga je in de toekomst ook nog workations naar andere steden organiseren?

“Ik krijg die vraag enorm vaak. Van mensen die Marrakech niet op hun lijstje hebben staan, of al een keer met me zijn mee geweest. Het grote voordeel is dat ik inmiddels bijna de helft van de tijd in Marokko woon en daar inmiddels alle hidden gems ken. Dat is fijn voor de deelnemers van de workation, hierdoor kunnen zij zich echt overgeven aan mijn planning en zichzelf volledig op hun business focussen. Omdat we veel tijd invullen met workshops en masterclasses, is de tijd om de stad te ontdekken beperkt. Maar juist omdat ik alle plekjes ken, hebben ze niet het gevoel dat ze te weinig gezien hebben.

Bij een ander land heb ik dat natuurlijk minder. Ik speel wel met het idee om in een aantal landen een local trip manager in te huren om het concept verder uit te kunnen breiden. Juist omdat alle workations vol zitten en het aanslaat. De eerste test case hiervoor is in oktober, dan gaan we naar Kaapstad!”

Waarom zouden mensen voor jouw workation kiezen?

“Ik vraag altijd aan mijn deelnemers waarom ze dat gedaan hebben. Het antwoord dat ik het meeste krijg is omdat ik er zo veel organiseer en mijn ervaring en kennis hier inmiddels echt ligt. Organiseren zit in mijn bloed, ik heb een HBO studie in eventmanagement afgerond en organiseer al vijf jaar bruiloften tot 250 gasten.

Onbewust zijn dat hele fijne voordelen: ik stress niet, voel me verantwoordelijk voor de groep, vind het belangrijk dat iedereen haar plekje vindt en het onwijs naar haar zin heeft. Workations organiseren is een hype – een waar ik blij mee ben, want iedere ondernemer zou minimaal één keer per jaar op workation moeten gaan – maar het grote voordeel is onze ervaring. Ik neem een coach of expert op een bepaald gebied mee voor het business gedeelte, en ik doe de rest. Mijn workations zijn natuurlijk ook gegroeid in het afgelopen jaar. Nog steeds evalueer ik met iedereen 1-op-1 na iedere workation, om mezelf en de workations te kunnen blijven ontwikkelen.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door THE SOUK DEPARTMENT (@thesoukdepartment) op

Wat is jouw mooiste ervaring bij één van de workations die je hebt gedaan?

“Iets wat ik van te voren nooit verwacht had, maar toch bij iedere workations gebeurt is dat er deelnemers emotioneel worden.

“80 procent van mijn deelnemers heeft minimaal één keer gehuild tijden de workation.”

Het klinkt misschien stom dat ik dit antwoord geef, maar ik vind het keer op keer zo bijzonder. Het betekent namelijk dat ze de groep genoeg vertrouwen om open te durven zijn en dat we echt iets los gemaakt hebben in de sessies. Het zijn allemaal ondernemers en stuk voor stuk sterke vrouwen, dus we raken iemand op zo’n moment ook echt wel diep. Maar dat zijn juist de momenten waarop inzichten komen en het verschil in hun bedrijf wordt gemaakt.

Vorig jaar zijn er twee meiden meegegaan die inmiddels samen een bedrijf hebben opgestart en elkaar door en tijdens de workation ontmoet hebben. Dit is waar ik het voor doe.”

 

Dit bericht bekijken op Instagram

 

Een bericht gedeeld door THE SOUK DEPARTMENT (@thesoukdepartment) op

Wat zou je in de toekomst nog willen bereiken?

“Heel veel. Ik ben zo’n type ondernemer die altijd vijf stappen verder denkt en niet genoeg stilstaat bij wat er nu allemaal gebeurt. Ik wil er graag voor zorgen dat het begrip workation in Nederland bekender en meer geaccepteerd wordt. Ik organiseer ook internationale edities, dan zijn er meiden uit Londen, New York, Barcelona en zelfs Australië. Ik merk dat deze ondernemers veel makkelijker en meer in zichzelf investeren en juist daarom enorm groeien.

Dat is hier anders, en zou ik graag een klein stukje verandering in brengen. Ik support anderen daar ook alleen maar mee, ik geloof niet in concurrentie. Sterker nog: bij de vorige editie is er een ondernemer mee geweest die zelf ook workations wilt gaan organiseren en die ik dus alles heb laten zien. We zijn allemaal vrouwen, allemaal ondernemers en allemaal willen we groeien, waarom dan niet tegelijk en met elkaar?”

“Ik zie keer op keer hoeveel verschil een workation kan maken voor een ondernemer.”

Droom mee bij Claimy’s Instagram. Zie je zo’n geweldige workation wel zitten? Neem een kijkje op de website van The Souk Department voor de aankomende workations. In mei is er nog maar één plekje over, maar in oktober en november zijn er weer edities.

Meer leuke interviews

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Claimy van The Souk Department organiseert workations naar Marrakech: “Na mijn eerste bezoek kreeg ik heimwee”
Sluiten