Amber (The Social Good Girl) over Instagram inzetten voor je bedrijf

Instagram is een wereld op zich. Helemaal geen slecht idee dus, om je eigen bedrijf daar ook op de kaart te zetten. En dat is ook wat Instagram expert Amber – ook wel: The Social Good Girl – deed. Met haar vrolijke en positieve feed vol met ballonnen weet ze zichzelf te onderscheiden. 

Twee jaar geleden heeft Amber The Social Good Girl opgericht en het groeit enorm. Nu is ze bezig haar tweede bedrijf op te zetten. En dit alles had niet gekund als Instagram er niet was geweest. Haar geheim? Van echte volgers je klanten maken. 

Op haar Instagram deelt ze tips en inspiratie. We vroegen Amber het hemd van haar lijf over haar visie op Instagram en de strategieën. 

The Social Good Girl
Bron: The Social Good Girl

Waarom heb jij je gespecialiseerd in Instagram?

“Twee en een half jaar geleden waren er zo’n zeshonderd miljoen wereldwijde Instagram gebruikers. Nu zitten we inmiddels op één miljard wereldwijde Instagram gebruikers. Toen ik die cijfers zag, dacht ik: ‘dit is interessant’. De interactie op Instagram is heel goed. Het is vijftien keer beter dan op Facebook, 54 keer beter dan op Pinterest en tachtig keer beter dan op Twitter. Nu is Twitter nog steeds een goed kanaal natuurlijk, maar eerder voor customer service. Het begon dus allemaal bij die cijfers. En daardoor keek ik heel strategisch hoe ik Instagram voor mijn eigen business in kon zetten en hoe ik anderen daarmee kon helpen.”

Ik heb altijd veel liefde voor mooi beeld en branding gehad, dan kom je al snel uit op Instagram.

Speelden er nog meer factoren mee bij deze keuze?

“Aan de ene kant was het een strategische overweging, aan de andere kant is Instagram het grootste visuele platform van dit moment. Twee en een half jaar geleden was het ook al groot, maar nu is het echt de grootste. Ik heb zelf altijd veel liefde voor mooi beeld en branding gehad, dus dan kom je al heel snel uit op Instagram.”

Kun je iets vertellen over jouw strategie op Insta?

“Dat is natuurlijk onderdeel van de training die ik geef! Maar wat ik op Instagram wil bereiken, is om het Instagram landschap echter te maken. Ik vind dat er te veel de perfecte plaatjes gedeeld worden. En er wordt te veel alleen maar over succesverhalen gesproken. Door dat andere Instagrammers dit doen, gaan mensen zichzelf met elkaar vergelijken. Ik geloof heel erg dat je juist een waardevolle relatie opbouwt als je jezelf in elkaar herkent.”

View this post on Instagram

Weet je dat ik best lang op zoek ben geweest naar een business coach die mij niet wilde 'veranderen'😇 ⠀ ⠀ "Amber: Je krijgt veel sneller klanten als je er professioneel uitziet." (deze persoon vond blijkbaar de 🍍ananassen op mijn shirt en hartjes op mijn broek, a bit too much). ⠀ ⠀ "Amber: Je bent 28 jaar en je kunt echt niet meer telkens met 🎈ballonnen op de foto." (deze persoon vroeg zich af of ik graag kinderfeestjes organiseer).⠀ ⠀ "Amber: De corporate partijen zullen je nooit serieus nemen." (Deze persoon wilde dat ik mijn tone of voice ging aanpassen). ⠀ ⠀ Mijn reactie? Ik denk dat deze foto genoeg zegt😏⠀ ⠀ Natuurlijk kun je je aanpassen naar iets wat je niet bent. Op korte termijn werkt dat prima. Ben je dan eerlijk tegen jezelf? NEE. Ben je dan eerlijk tegen de andere persoon waarvoor je je aanpast? NEE. ⠀ ⠀ Vandaag stromen de meest hartverwarmende berichtjes binnen over GRAMMIE. Iedereen die een exemplaar heeft gekocht tijdens de pre-sale krijgt hem namelijk vandaag/morgen binnen😀 Allemaal blije klanten die mij vertrouwen om hun een kick-ass magazine te sturen🤛🏼⠀ ⠀ Ook heb ik zojuist mijn eerste MEGA klus binnengehaald bij een corporate bedrijf. Ze kwamen naar mij toe, omdat ze hulp nodig hebben met hun Instagram-marketing. Ze zagen waarschijnlijk mijn ballonnen, glimlach, en felle kleuren en dachten: dit wordt een gezellige Instagram-training😉 ⠀ ⠀ Mijn punt?! Verander nooit, omdat iemand zegt dat je MOET veranderen. Verander, omdat je beetje bij beetje groeit naar de persoon die je diep van binnen wilt zijn❤️⠀ ⠀ #thesocialgoodgirl #grammiemagazine

A post shared by Insta Tips & Inspiratie (@thesocialgoodgirl) on

Dus je gaat vooral voor echtheid in plaats van zoveel mogelijk volgers?

“Mijn strategie is vooral gebaseerd op de relatie die je met een enkele Instagrammer opbouwt. Het is niet dat ik je ga leren hoe je morgen 10.000 volgers erbij hebt. Als dat je ambitie is, dan kan je ze net zo goed kopen. Net als in het echte leven bouw je niet in één dag met 10.000 mensen een waardevolle relatie op. Ik zorg ervoor dat je volgers ook echt klanten worden. Want uiteindelijk wil je wel dat het rendabel is als je je Instagram account gaat inzetten voor je onderneming. Ik zeg altijd: ‘Het aantal volgers is goed voor je ego, maar een enkele volger kan ervoor zorgen dat je bedrijf verder groeit.’”

Ik wil het Instagram landschap echter maken.

Waarom heeft een bedrijf Instagram nodig volgens jou?

“Instagram is nu het grootste social media platform van de hele wereld. Dus als je nu nog niet op Insta zit, doe je echt iets heel erg fout. Met één miljard wereldwijde gebruikers, zit iedere doelgroep ertussen. Het is alleen wel slim om je strategie aan te passen aan je doelgroep. Voor 50+’ers gebruik je een andere doelstelling dan voor mensen tussen de 20 en 35 jaar.”

View this post on Instagram

“Amber, ik wil graag een live sessie geven op Instagram. Maar waar the f*ck begin ik?”🙋🏼‍♀️⠀ ⠀ I hear ya, een live sessie geven is en blijft behoorlijk spannend. Je hebt geen idee hoeveel mensen er live meekijken, je kan een gigantische fuckup maken, en de kans op een technologische mankement is behoorlijk groot😇 ⠀ ⠀ Zo kwam ik vorige week in de live uitzending van @celinecharlotte Na een heel verhaal (want ja, ik hou van kletsen), kwamen we erachter dat het geluid niet werkte😂 Best een ding als er 400 mensen live meekijken! ⠀ ⠀ Het mooie aan een livesessie is dat juist alles goed of fout kan gaan. Ik zie het als een grote improvisatieshow waarin van alles en nog wat gebeurd. Ik weet mijn eerste live sessie nog zo goed. Zenuwachtig dat ik was! 🤪⠀ ⠀ Nu kwam ik vanmorgen op een idee. Veel van mijn cursisten geven aan dat ze het een behoorlijke uitdaging vinden om op de live knop te drukken. Bang dat er niemand komt kijken, bang dat ze niks te zeggen hebben, bang dat er iets fout gaat🤷‍♀️⠀ ⠀ Been there, done that. Daarom ga ik vanaf nu elke donderdag om 18.00 uur live op Instagram. Tijdens mijn livesessie kun je mij een seintje geven dat je in de uitzending wil komen. Vervolgens krijg je 1 minuut om je verhaal te vertellen + mag je me 1 vraag stellen. Ik noem het het Insta #livepitchsessions 🔥 ⠀ ⠀ Ik daag je uit om uit je comfortzone te komen, en jouw verhaal te delen met mij en de kijkers! Spannend? Natuurlijk😌Doordat ik erbij ben zal het wel minder eng zijn dan wanneer je een live uitzending alleen doet. ⠀ ⠀ Wat zeg je ervan; pak jij morgen jouw minute of fame tijdens mijn live uitzending?😍⠀ ⠀ #thesocialgoodgirl

A post shared by Insta Tips & Inspiratie (@thesocialgoodgirl) on

Zijn er ook bedrijven die Instagram juist beter niet kunnen gebruiken?

“Ik krijg heel vaak de vraag: ‘Wat doe je als je business-to-business bent? Maar ook B to B partijen zitten op Instagram. Ik zou dan wel je doelstelling iets aanpassen. Je Instagram-account bijvoorbeeld gebruiken om brand awareness te creëren. En als je gaat voor conversie en sales, dan zou ik de focus leggen op LinkedIn. Maar dan dus wel die combinatie. De etalage van je onderneming is nog steeds Instagram. LinkedIn is je conversie buddy.”

Hoe je Instagram dan precies moet gebruiken met je bedrijf? Amber geeft drie tips om Instagram succesvol te kunnen inzetten.

Dit vind je misschien ook interessant

5 (bijna) gratis online opleidingen om je digitale skills te verbeteren

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Amber (The Social Good Girl) over Instagram inzetten voor je bedrijf
Sluiten