Mathilda Verwoerdt
Mathilda Verwoerdt Carrière 6 november 2018

Amber (The Social Good Girl) over Instagram inzetten voor je bedrijf

Instagram is een wereld op zich. Helemaal geen slecht idee dus, om je eigen bedrijf daar ook op de kaart te zetten. En dat is ook wat Instagram expert Amber – ook wel: The Social Good Girl – deed. Met haar vrolijke en positieve feed vol met ballonnen weet ze zichzelf te onderscheiden. 

Twee jaar geleden heeft Amber The Social Good Girl opgericht en het groeit enorm. Nu is ze bezig haar tweede bedrijf op te zetten. En dit alles had niet gekund als Instagram er niet was geweest. Haar geheim? Van echte volgers je klanten maken. 

Op haar Instagram deelt ze tips en inspiratie. We vroegen Amber het hemd van haar lijf over haar visie op Instagram en de strategieën. 

The Social Good Girl
Bron: The Social Good Girl

Waarom heb jij je gespecialiseerd in Instagram?

“Twee en een half jaar geleden waren er zo’n zeshonderd miljoen wereldwijde Instagram gebruikers. Nu zitten we inmiddels op één miljard wereldwijde Instagram gebruikers. Toen ik die cijfers zag, dacht ik: ‘dit is interessant’. De interactie op Instagram is heel goed. Het is vijftien keer beter dan op Facebook, 54 keer beter dan op Pinterest en tachtig keer beter dan op Twitter. Nu is Twitter nog steeds een goed kanaal natuurlijk, maar eerder voor customer service. Het begon dus allemaal bij die cijfers. En daardoor keek ik heel strategisch hoe ik Instagram voor mijn eigen business in kon zetten en hoe ik anderen daarmee kon helpen.”

Ik heb altijd veel liefde voor mooi beeld en branding gehad, dan kom je al snel uit op Instagram.

Speelden er nog meer factoren mee bij deze keuze?

“Aan de ene kant was het een strategische overweging, aan de andere kant is Instagram het grootste visuele platform van dit moment. Twee en een half jaar geleden was het ook al groot, maar nu is het echt de grootste. Ik heb zelf altijd veel liefde voor mooi beeld en branding gehad, dus dan kom je al heel snel uit op Instagram.”

Kun je iets vertellen over jouw strategie op Insta?

“Dat is natuurlijk onderdeel van de training die ik geef! Maar wat ik op Instagram wil bereiken, is om het Instagram landschap echter te maken. Ik vind dat er te veel de perfecte plaatjes gedeeld worden. En er wordt te veel alleen maar over succesverhalen gesproken. Door dat andere Instagrammers dit doen, gaan mensen zichzelf met elkaar vergelijken. Ik geloof heel erg dat je juist een waardevolle relatie opbouwt als je jezelf in elkaar herkent.”

Dus je gaat vooral voor echtheid in plaats van zoveel mogelijk volgers?

“Mijn strategie is vooral gebaseerd op de relatie die je met een enkele Instagrammer opbouwt. Het is niet dat ik je ga leren hoe je morgen 10.000 volgers erbij hebt. Als dat je ambitie is, dan kan je ze net zo goed kopen. Net als in het echte leven bouw je niet in één dag met 10.000 mensen een waardevolle relatie op. Ik zorg ervoor dat je volgers ook echt klanten worden. Want uiteindelijk wil je wel dat het rendabel is als je je Instagram account gaat inzetten voor je onderneming. Ik zeg altijd: ‘Het aantal volgers is goed voor je ego, maar een enkele volger kan ervoor zorgen dat je bedrijf verder groeit.’”

Ik wil het Instagram landschap echter maken.

Waarom heeft een bedrijf Instagram nodig volgens jou?

“Instagram is nu het grootste social media platform van de hele wereld. Dus als je nu nog niet op Insta zit, doe je echt iets heel erg fout. Met één miljard wereldwijde gebruikers, zit iedere doelgroep ertussen. Het is alleen wel slim om je strategie aan te passen aan je doelgroep. Voor 50+’ers gebruik je een andere doelstelling dan voor mensen tussen de 20 en 35 jaar.”

Zijn er ook bedrijven die Instagram juist beter niet kunnen gebruiken?

“Ik krijg heel vaak de vraag: ‘Wat doe je als je business-to-business bent? Maar ook B to B partijen zitten op Instagram. Ik zou dan wel je doelstelling iets aanpassen. Je Instagram-account bijvoorbeeld gebruiken om brand awareness te creëren. En als je gaat voor conversie en sales, dan zou ik de focus leggen op LinkedIn. Maar dan dus wel die combinatie. De etalage van je onderneming is nog steeds Instagram. LinkedIn is je conversie buddy.”

Hoe je Instagram dan precies moet gebruiken met je bedrijf? Amber geeft drie tips om Instagram succesvol te kunnen inzetten.

Dit vind je misschien ook interessant

5 (bijna) gratis online opleidingen om je digitale skills te verbeteren

Reageer op artikel:
Amber (The Social Good Girl) over Instagram inzetten voor je bedrijf
Sluiten