Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Ondernemen 29 jun 2020

Zussen Anouk en Manon van The Social Brand over het creëeren van hun eigen fysieke magazine over social media

Zussen Anouk en Manon van Vliet van The Social Brand helpen ondernemers aan meer business via social media. Dat doen ze niet alleen met workshops en trajecten, maar ook met een tastbaar magazine. Social mag. is een prachtig blad met inspirerende interviews en concrete tips over branding, social media en ondernemen. De magazines vliegen als warme broodjes over de toonbank, waardoor inmiddels alweer de zesde editie is uitgekomen.

We spreken Manon en Anouk over wat er allemaal komt kijken bij het maken van je eigen tijdschrift en vragen haar natuurlijk wat haar ultieme tip is op het gebied van social media.

Wat kunnen mensen van social mag. verwachten als ze die nog nooit gelezen hebben?

“Een blad bomvol inspiratie over online ondernemen! En dat is ook precies waarom we met social mag. begonnen zijn in 2017: om zoveel mogelijk ondernemers op een toegankelijke en heldere manier te inspireren en informeren over social media. Voor elke editie interviewen we een aantal experts en succesvolle ondernemers die onze lezers kunnen inspireren met hun verhaal. Daarnaast vind je in social mag. ook altijd leerzame artikelen en concrete tips over social media, branding & (online) ondernemerschap.”

social mag. edities van The Social Brand
Bron: The Social Brand

Offline inspiratie over online ondernemen is jullie slogan. Dat is eigenlijk wel een beetje ironisch! Waarom hebben jullie gekozen voor een offline tijdschrift?

“Haha, dat klinkt inderdaad ironisch, maar dat hebben we absoluut met een reden gedaan. Sowieso hebben we allebei een grote voorliefde voor print. Als grafisch ontwerper (Anouk) en stylist & copywriter (Manon) houden we allebei enorm van creëren. Een magazine leek ons een mooi middel om ondernemers op een laagdrempelige manier kennis te laten maken met social media.

Daarnaast zagen we het voor ons als bedrijf óók als een mooi middel om ondernemers kennis te laten maken met The Social Brand. Om op een tastbare manier te verbinden met onze doelgroep. Want ga zelf maar eens na: als jij online iets zit te lezen word je binnen no-time afgeleid door binnenkomende mailtjes, een advertentie die jouw aandacht trekt en ga zo maar door.

“Als je een tastbaar magazine leest ga je er echt even voor zitten. Je hebt daardoor veel meer aandacht voor het product.”

Om die reden maken we ons ook geen zorgen dat offline tijdschriften of boeken verdwijnen. Met de komst van e-books is er even een dipje geweest, maar er komen toch weer veel mensen van terug. Offline leest gewoon een stuk fijner! Het voelt lekker om iets in handen te hebben. Een boek, magazine of krant lezen voelt tegenwoordig bijna als een me-time momentje. Even ‘tot rust komen’, even weg van je scherm.”

Social mag. is een uiting van het merk The Social Brand. Kun je daar iets over vertellen?

“The Social Brand is een social branding bureau voor creatieve ondernemers. Dit bureau is Anouk in 2017 gestart en runnen we sinds begin 2018 samen. We helpen ondernemers aan meer business via social media. En dat doen we aan de hand van een online Academy, (online) workshops, een 1-op-1 kickstart traject en ons tastbare magazine social mag. Het magazine is dus inderdaad een onderdeel van ons aanbod.”

Wat brengt het blad jullie? Zorgt het tijdschrift ook voor meer klanten of is het vooral omdat jullie er blij van worden?

“Zoals ik eerder al even benoemde, het is echt een combinatie van beide. Deels was het doel van social mag. om ondernemers kennis te laten maken met ons en The Social Brand, en deels omdat we het allebei gewoon te gek vinden om het magazine te maken. Dat is ook niet veranderd in de afgelopen twee jaar. We kijken er elke keer weer naar uit om een nieuwe editie te maken, en tegelijkertijd zijn er steeds meer ondernemers die ons ontdekken en leren kennen. De perfecte combinatie dus!”

Wat komt er allemaal kijken bij het maken van je eigen tijdschrift?

“Leuke vraag! Er komt best veel bij kijken, maar we worden er steeds sneller en beter in. We doen alles zelf, van de vormgeving en het schrijven van de inhoud tot het uitgeven en de marketing van het blad. We beginnen altijd met een brainstorm-sessie waarin we (actuele) onderwerpen bedenken, een lijstje maken van ondernemers die we graag zouden willen interviewen etcetera.

The Social Brand maakt social mag.
Bron: The Social Brand

Dan maken we ook direct een planning (want echt, planning is alles!) en zetten we een deadline bij de drukkerij waardoor we meteen een goede stok achter de deur hebben voor het opleveren van alle bestanden. En tja, dan beginnen we gewoon! Meestal begin ik (Manon) met het creëren van alle inhoud terwijl Anouk inspiratie opdoet voor de vormgeving, en als mijn werk erop zit begint Anouk met het inrichten en vormgeven van het blad.

Vervolgens maken we een proefprint en lopen we er samen (soms wel tien keer) doorheen om alles te perfectioneren.

“Dan gaat het naar de drukkerij en is het voor ons afwachten tot we de eerste tastbare versie in handen hebben.”

Altijd weer spannend, maar zo leuk!”

Gingen er ook dingen fout bij het maken van de eerste editie?

“Zeker. We hebben voorheen ook weleens met een bepaald thema gewerkt, waarbij het magazine een ‘omkeercover’ had. Je kon ‘m dus aan twee kanten lezen en dan in het midden omdraaien. Dit is één keer misgegaan bij het laten drukken van het magazine.

Dat is dan even heel erg balen, maar ook meteen een mooi leermoment. Daarna doe je het nooit meer fout. We zeggen nu ook altijd als er iets misgaat: leermoment! Want zo is het ook echt, als ondernemer leer je door fouten te maken.”

“Het hoort erbij en je wordt er alleen maar een betere en sterkere ondernemer van.”

Offline, maar wel zo duurzaam mogelijk. Is dit belangrijk voor jullie? En waarom?

“Dat vinden we inderdaad heel belangrijk. Als we het op papier doen, dan doen we het wel goed. We willen daarin verantwoordelijkheid nemen en ook het voorbeeld geven aan andere ondernemers. Daarom is social mag. gedrukt op 100% gerecycled FSC® papier en versturen we in gerecyclede enveloppen en inpakpapier. Dat leest een stuk fijner, toch?”

social mag.
Bron: The Social Brand

Wat is dé ultieme social media tip voor iets wat je bij veel ondernemers fout ziet gaan?

“Werken met een contentstrategie. Dat is iets dat veel ondernemers nog niet doen, en hierdoor neem je juist precies de pijnpunten weg die veel ondernemers hebben. Denk bijvoorbeeld aan last-minute stress (wat moet ik nú weer posten?) en het regelmatig en consistent delen van content.

Wij adviseren altijd om te werken met terugkerende rubrieken, om tools te gebruiken waarin je je content vooruit kunt inplannen en om je content in een bulk te maken. Dit zijn allemaal factoren die je een hele hoop tijd en gedoe schelen en die er meteen voor zorgen dat je consistent deelt. En dat is heel belangrijk, want consistentie betekent een betere online zichtbaarheid en dus meer ogen op jouw business.”

Is social media voor iedere ondernemer belangrijk?

“Wij denken van wel. Of je nu een online ondernemer bent of een fysieke winkel of salon hebt: social media is de perfecte tool om je verhaal te delen en te verbinden met je ideale klant. Je kunt je ideale klant hier beter leren kennen en begrijpen, en echt het gesprek aangaan. Je zorgt voor een stukje vertrouwen. En vertrouwen betekent hoe dan ook meer business.”

In de nieuwste editie van social mag. lees je alles over kansen in deze nieuwe tijd van ondernemen en vind je maar liefst acht inspirerende interviews met succesvolle ondernemers. Je koopt social mag. 6 hier. Volg The Social Brand op Instagram voor wekelijkse tips op het gebied van social media, branding en ondernemen.

Meer tips? Instagram tips van expert Amber (The Social Good Girl) voor je bedrijf

In 4 weken naar een productiever leven?

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Zussen Anouk en Manon van The Social Brand over het creëeren van hun eigen fysieke magazine over social media
Sluiten