Dit gebeurt er met je brein als je ’s morgens stopt met het checken van je telefoon

Als jij dagelijks opstaat met de wekker van de smartphone, ligt het vaak voor de hand dat je meteen je meldingen checkt. Voor je het weet lig je in bed TikToks te bekijken, zie je alle Instagram Stories voorbij komen en begin je alvast met je mailbox. Je bent zeker niet de enige die dit doet, maar na het lezen van dit artikel doe je het hopelijk niet meer.

Volgens een onderzoek van RDC Research zit maar liefst 80% van de smartphone gebruikers in de eerste 15 minuten van zijn dag op zijn telefoon. En dat terwijl ’s morgens naar zo’n fel scherm kijken garant staat voor minder fijn wakker worden én een stressvolle dag.

Daarom dagen we je uit om de komende 30 dagen je telefoon ’s morgens te laten liggen. Gewoon, om te kijken wat er met je mood gebeurt. We hebben alvast een voorspelling:

Dit gebeurt er als je STOPT met het checken van je telefoon in de ochtend…

… na één dag

De eerste dag zal het ongetwijfeld wennen zijn. Je telefoon checken in de ochtend zorgt ervoor dat er dopamine aangemaakt wordt. Ja, datzelfde stofje dat vrijkomt na het sporten, tijdens seks en met drugs. En precies daarom is je smartphone een gevaarlijke verslaving.

Het is daarom ook geen verrassing dat je brein het liefst zo snel mogelijk die telefoon checkt om te kijken of je iets gemist hebt. Doe het niet. Het is een slechte gewoonte, net zoals bijvoorbeeld nagelbijten.

… na één week

Na een week zal je brein eraan gewend zijn dat je ’s morgens je telefoon niet meer checkt. Je kunt nog wel triggers ervaren, maar het is minder erg dan op dag één en je realiseert je dat wakker worden fijner is zónder dat felle scherm.

Je kunt ervoor zorgen dat je je ochtend nu een stuk productiever begint door jezelf een nieuwe gewoonte aan te leren. Drink bijvoorbeeld rustig een kopje koffie, besteed eens extra aandacht aan je krullen of sla de krant eens open. Maar belangrijk: ga die 15 extra minuten níét snoozen.

> Geen ochtendmens? Zo zeg je jouw ochtendhumeur voor eens en altijd gedag

… na één maand

Na een maand is jouw nieuwe gewoonte onderdeel geworden van je ochtendroutine. De kans is dan ook groot dat je ’s morgens een stuk fijner en beter uitgerust wakker wordt.

Ook goed om te weten: het is wetenschappelijk aangetoond dat het vervangen van on-screen tijd met face-to-face interacties ervoor kunnen zorgen dat angsten en depressies minder erg worden. Want ondanks dat het “sociale” media zijn, worden we een stuk minder sociaal van die telefoon.

Dit vind je misschien ook interessant

domino

Reageer op artikel:
Dit gebeurt er met je brein als je ’s morgens stopt met het checken van je telefoon
Sluiten