Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset 15 december 2019

Na het zien van deze TED Talk ga je vanaf nu écht op tijd naar bed

Na het zien van de TED Talk van slaapwetenschapper Matt Walker is er geen twijfel meer over mogelijk: slaap is het beste wat je voor je gezondheid kan doen. Hij vertelt welke alarmerende dingen er gebeuren als je ‘nog een aflevering op Netflix’ verkiest boven een goede nachtrust.

Dat is even schrikken. Wedden dat jij vanavond wel op tijd naar bed gaat?

De invloed van weinig slaap op je brein

Te weinig slaap heeft niet alleen invloed op je lichaam, maar ook op je brein. Weleens een all nighter gedaan bij het leren voor een groot examen? Dat is een hele domme fout, vertelt Walker. In de afgelopen 10 jaar hebben we namelijk ontdekt dat je slaap nodig hebt na het leren. “Om als het ware op de ‘save‘-knop te drukken”, legt hij uit.

Nieuw onderzoek toont ook aan dat je slaap nodig hebt vóór het leren, als het ware ter voorbereiding. Zie je brein als een spons die klaar is om nieuwe informatie op te nemen. Zonder je benodigde nachtrust neemt die ‘spons’ alleen maar water op en geen nieuwe herinneringen.

Dat niet alleen: tijdens hetzelfde onderzoek kwamen ze erachter dat er grote, krachtige hersengolven plaatsvinden tijdens de diepste slaapfasen. Dankzij deze hersengolven worden je herinneringen van je korte termijn naar je lange termijn-geheugen verplaatst.

Lees ook: Waarom een dutje of nacht slaap volgens de wetenschap de ultieme hack is voor creativiteit

De invloed op je lichaam

Slaap is niet alleen enorm belangrijk voor je brein, te weinig slaap heeft ook een enorme impact op je lichaam. En dan hebben we het niet alleen over mensen die standaard maar 4 of 5 uur slaap pakken. Het gaat hier om één uurtje.

Lees ook: 4 slaaprituelen die écht werken

“Twee keer per jaar wordt er een wereldwijd experiment uitgevoerd met 1,6 miljard mensen in 70 landen”, zegt Walker. “Dit wordt zomertijd en wintertijd genoemd.” Wait, what?! Als we in het voorjaar een uurtje korter moeten slapen, zie je de volgende dag een toename van 24 procent in hartaanvallen.

Als we een uur meer slaap krijgen in het najaar, zien we een vermindering van 21 procent. Bizar! Dat geldt overigens niet alleen voor hartaanvallen, maar ook voor auto-ongelukken en zelfmoordcijfers.

Hoe korter je slaapt, hoe korter je leeft

Alsof dat nog niet erg genoeg is, vertelt Walker vrolijk verder. Te weinig slaap heeft namelijk ook nog eens invloed op je immuunsysteem. Je natuurlijke killercellen kun je een beetje zien als de geheimagenten van je immuunsysteem. Ze zijn goed in het identificeren van gevaarlijke, ongewenste elementen én het elimineren hiervan. Je raadt het al: als je niet genoeg slaapt, nemen deze geheim agenten in je lichaam enorm af.

Must read: We mochten een slaapexpert (en neurofysioloog) het hemd van het lijf vragen

Als je één nacht maar 4 uur slaap pakt, nemen ze niet met 10 of 20 procent, maar zelfs 70 procent af. “Misschien begrijp je nu waarom we significante verbanden vinden tussen een korte slaapduur en het risico op de ontwikkeling van verschillende vormen van kanker”, zegt Walker.  “Het advies dat je wel kan slapen als je dood bent? Dat is letterlijk dodelijk advies. Hoe korter je slaapt, hoe korter je leven is.”

Wij weten wel wat wij vanavond gaan doen…. Op tijd naar bed.

Bekijk hieronder de hele TED Talk van Matt Walker:

Dit artikel verscheen eerder op mindfulness zusje Bedrock.

Meer interessante TED Talks:

Reageer op artikel:
Na het zien van deze TED Talk ga je vanaf nu écht op tijd naar bed
Sluiten