Tuesday Talks: waarom goede managers en bazen geen advies geven aan hun werknemers

Er bestaat een grote misvatting over leiderschap. We denken namelijk vaak dat een goede leider het antwoord op elke vraag moet weten, de oplossing van elk probleem. Volgens onderzoeker en management consultant Julia Milner is juist het tegenovergestelde waar: de meest effectieve leiders zijn een soort coaches. Zij hebben niet het antwoord, maar helpen hun werknemers of team bij het juiste antwoord te komen.

Dat zorgt niet alleen voor betere resultaten, maar ook voor gemotiveerde werknemers.

Goede leiders geven geen advies

Waarom? Een leider kan nou eenmaal niet alle antwoorden hebben. Ze zijn vaak te druk om elke situatie in het bedrijf volledig te snappen. Ze kennen niet de kleine details van dit probleem die de werknemer zelf wél weet. Daardoor bestaat de kans dat ze niet de juiste keuze maken.

Maar daarnaast wordt het team er ook gemotiveerder door. De werknemer helpen zelf een oplossing te bedenken, laat zien dat je vertrouwt op zijn of haar kunnen, wat weer zorgt voor meer zelfverzekerdheid. Volgens Milner de oplossing voorgekauwd krijgen één van de redenen dat mensen tegenwoordig zo snel jobhoppen. “Mensen gaan niet weg bij hun baan, maar bij hun baas”, zegt ze. 64 procent van de mensen neemt ontslag omdat ze zich niet gewaardeerd voelen op werk.

Lees ook: Waarom Barack Obama zo’n goede leider is (en wat we van hem kunnen leren)

Hoe worden we goede leiders?

Goed, als goede en effectieve leider kun je dus beter coachen. Maar hoe zorg je er nou voor dat je dat op de juiste manier doet? Waarom we niet veel goede leiders hebben in de wereld, is omdat veel van hun nooit hebben geleerd om te leiden. Ze zijn op die plek terechtgekomen, omdat ze goed waren in het werk en niet per se in managen.

In haar TED Talk vertelt Milder de basics van goede coaching.

Luister

Een inkoppertje en toch vergeten veel leiders dit vaak: luisteren. Zorg dat je werknemer degene is die het meeste praat, en niet jij. Dat doe je onder andere door de volgende tip op te volgen.

Stel de goede vragen

Stel geen ja/nee vragen. Deze zorgen er namelijk voor dat een gesprek snel kan stranden. Daarnaast kan de persoon die ja en nee moet antwoorden ook het gevoel krijgen dat ze een bepaalde richting op worden geleid. Door open vragen te stellen word je eigenlijk een soort klankbord. Je helpt de ander mogelijke oplossingen te brainstormen tot hij of zij zelf bij het juiste antwoord komt.

Help met het bereiken van die oplossing

Als de werknemer een oplossing heeft bedacht, kan je hem of haar helpen om een plan op te stellen. Dat zorgt ervoor dat jullie neuzen allebei dezelfde kant opstaan en je er later nooit meer achterkomt dat jullie allebei een heel ander idee hadden van die oplossing.

Zorg voor goede feedback

Je team zal fouten maken. Dat staat vast, want dat doen mensen nou eenmaal. Sterker nog, het is juist goed, omdat ze hiervan leren. Jij kunt ze daar een handje bij helpen door goede feedback te geven. Zorg er altijd voor dat dit constructieve feedback is en niet alleen negatief. Daar heeft je werknemer namelijk niets aan. Je werknemer moet meteen kunnen begrijpen wat hij of zij de volgende keer in dezelfde situatie moet doen.

En vergeet niet: positieve feedback is net zo belangrijk – of misschien zelfs wel nóg belangrijker – dan constructieve feedback.

Bekijk de TED Talk van Julia Milner over het zijn van een coachende leider hier:

Meer leerzame TED Talks:

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Tuesday Talks: waarom goede managers en bazen geen advies geven aan hun werknemers
Sluiten