Tuesday Talks: je brein trainen om doelen te bereiken? Dit werkt wel en juist niet

Zeg eens eerlijk, hoeveel apps die je brein trainen heb jij op je telefoon staan? Sudoku’s, memory-spellen of misschien online schaken? Spoiler: eigenlijk hebben die helemaal niet zo veel effect, legt onderzoeker Sabine Doebel uit in haar TED Talk. Gelukkig vertelt ze ons ook hoe je je brein dan wél kunt manipuleren om doelen te bereiken.

Oké, first things first: over welk onderdeel van ‘je brein’ hebben we het eigenlijk? Sabine Doebel spreekt over executieve functies. Dat is nogal een breed begrip, maar het komt erop neer dat dat gaat om alle dingen die je kunt doen om bijvoorbeeld vooruit te plannen, gewoontes te doorbreken en nieuw gedrag aan te leren. Je executieve functies houden in dat je bewust veranderingen kunt aanbrengen in je gedachten, emoties en acties. Daardoor kun je bijvoorbeeld switchen tussen verschillende taken.

Die executieve functies gebruiken we dus altijd en overal, legt Sabine Doebel uit. Het is dus heel belangrijk om ze goed in te zetten, maar hoe doe je dat?

Je brein trainen: het belang van context

Veel mensen proberen hun executieve functies te trainen met spelletjes en oefeningen, maar dat blijkt niet te werken. Je traint dan namelijk veel te gericht één handeling. Bovendien doe dat je dat buiten de ‘echte wereld’ waarin je je executieve functies daadwerkelijk moet gebruiken. Die oefeningen zorgen er wel voor dat je beter wordt in één spelletje. Toch zorgen ze niet dat je executieve functies in bredere zin beter worden. Het verschil tussen zo’n spelletje en de echte wereld is namelijk dat er in het laatste geval context bij komt kijken.

Om dat te illustreren, verwijst Doebel naar een test die ze doet met kinderen. Kinderen moet kiezen of ze direct één marshmellow krijgen, of een tijdje wachten en dan beloond worden met twee marshmellows. De meeste kinderen willen er natuurlijk twee, maar om aan de lange termijn te denken en die tijd te wachten, hebben ze hun executieve functies nodig.

Lees ook: Het simpele teken dat je een gezond brein hebt

Om het belang van context te onderzoeken, voegde Doebel nog een ander aspect toe aan de test: ze vertelde de kinderen dat ze onderdeel waren van een groep van kinderen die ook wilden wachten voor twee marshmallows. Wat bleek? Toen kinderen eenmaal wisten dat ze bij een ‘groep’ hoorden, werden ze beter in het bedenken van strategieën om te wachten, zoals op hun handen zitten, of wegdraaien van de ene marshmellow die er al lag. “Het is niet dat ze ineens betere executieve functies hadden, maar dat de context hielp om die functies beter te gebruiken”, zegt Doebel.

Zo beïnvloed je je executieve functies

Context heeft veel invloed op ons gedrag, en die wetenschap kunnen we gebruiken om onszelf te verbeteren, maar wat betekent dat voor ons? Vooral dat we ons moeten realiseren hoe belangrijk onze omgeving is. Als we iets nieuws willen leren, kunnen we onszelf bijvoorbeeld omringen met mensen die hetzelfde doel hebben. Op die manier maak je je doelen belangrijker voor jezelf en wordt het gemakkelijker om strategieën te bedenken die je helpen met het bereiken van wat je wilt.

Nee, dat is niet zo gemakkelijk als een simpele sudoku – maar als we Doebel mogen geloven, werkt deze manier van je brein trainen wel echt. De hele uitleg luister je in de TED Talk hieronder. Zoals je misschien al in de gaten had, is het een ietwat ingewikkeld verhaal, maar de video is wel enorm interessant én nuttig. Een goede manier om de nieuwe werkweek te beginnen!

Meer interessante TED Talks:

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Tuesday Talks: je brein trainen om doelen te bereiken? Dit werkt wel en juist niet
Sluiten