Tessa Ham
Tessa Ham Mindset 5 feb 2022

4 tech hacks die mij hebben geholpen met een betere werk-privé balans

Vaak weten we wel hoe we een betere werk-privé balans moeten krijgen, maar weten we niet hoe we dat kunnen realiseren. Op de momenten dat je het druk hebt, lijken tips als ‘neem pauze’ en ‘zet je notificaties uit’ juist onmogelijk. Door deze tech hacks lukte het mij toch om deze tips uit te voeren.

Ik leerde deze tech hacks toen ik zelf niet zo lekker in mijn vel zat en deel ze graag met jou.

Tech hacks voor een goede werk-privé balans

Als je veel stress hebt en lange dagen maakt, kom je vaak in een vicieuze cirkel terecht. Je zorgt minder goed voor jezelf, waardoor je mentale gezondheid er alleen maar op achteruit gaat, je minder productief wordt en nog drukker en meer gestresst wordt. Deze tips hebben me geholpen om die vicieuze cirkel te doorbreken.

Zet je notificaties uit voor betere werk-privé balans

Ja, echt. Ik dacht dat ook eerst dat het niet mogelijk was bij mijn werk. Maar na het steeds vaker als productiviteitstip te lezen, besloot ik een tijdje terug toch overstag te gaan en mijn mailnotificaties uit te zetten. Nu check ik op bepaalde momenten van de dag mijn mail. Dat blijkt niet alleen goed te zijn voor mijn productiviteit, maar ook om lekkerder in mijn vel te zitten. Ik heb veel minder het gevoel altijd aan te hoeven staan.

De notificaties van Microsoft Teams uitzetten, vond ik toen nog een stap te ver. Ik moest toch altijd bereikbaar zijn voor collega’s? Wat als ze een vraag voor mij hadden? Maar ik merkte dat de constante stroom aan berichten me uit mijn focus haalde, waardoor ik langer bezig was met taken, langere dagen maakte en daardoor steeds meer opbrandde.

De oplossing? Toch echt de meldingen uitzetten en dit communiceren met collega’s met wie je vaak te maken hebt. Zo sprak ik met een bepaalde collega af dat ik tussen bepaalde tijdstippen wel vragen kon beantwoorden. Alleen al je collega’s laten weten dat je meldingen uitstaan, kan de druk op ‘snel moeten reageren’ verlagen.

Track je stappen

Hoe meer je zit vastgekluisterd aan je scherm, hoe minder stappen je natuurlijk zet. Terwijl we weten dat bewegen goed voor ons is, stressverlagend werkt en ons lekkerder in ons vel laat zitten, kan het er op drukke dagen juist bij in schieten.

Ik weet dat, omdat ik hier ook mee te maken kreeg. Pas toen ik actief besloot (oké, op aandringen van mijn manager) dat ik elke dag tijd vrijmaakte om even de deur uit te gaan, merkte ik weer hoeveel goeds dat eigenlijk doet voor je werk-privé balans.

Een extra motivator is om met een smart watch of je telefoon actief je stappen (of andere sport) te gaan tracken. Aan het begin kan het namelijk een echte eyeopener zijn: zo weinig stappen zet je dus op een dag.

Vervolgens kun je jezelf een doel stellen. Overdrijf daarbij niet. 10.000 stappen is een mooi streven, maar niet haalbaar als je eerst echt hele dagen achter je computer zat. Begin bijvoorbeeld met 5.000 stappen.

Gebruik tech om je grenzen aan te geven

Over die wandelingen gesproken; ik kreeg van mijn manager ook de tip om deze gewoon als afspraken in mijn agenda in te plannen. Zo waren het een soort meetings met mezelf en kon ik deze prioriteit geven. Het was dan voor andere mensen niet meer mogelijk om op dat tijdstip een meeting met mij in te plannen.

Je kunt tech natuurlijk op nog meer manieren gebruiken om je grenzen aan te geven. Zo is er op veel berichtenapps de mogelijkheid om jezelf op ‘niet storen’ te zetten. En vergeet ook zeker geen Out Of Office in te stellen. Zelfs als je maar een middagje of dagje vrijhebt.

Zet reminders om pauze te nemen

Pauzes nemen is belangrijk, dat weten we inmiddels allemaal. Maar net als met bewegen geldt weer dat we ze op drukke dagen weleens kunnen vergeten. En dat terwijl we ze op die dagen juist het hardst nodig hebben.

Zet daarom gewoon wekkers op je telefoon om jezelf eraan te herinneren dat je weer eens een pauze moet nemen. Of gebruik een app als Forest, waarmee je twee vliegen in één klap slaat wat betreft je werk-privé balans. Deze app laat je namelijk werken volgens de Pomodoro-techniek, waarbij je een tijdje gefocust aan de slag gaat (de app weerhoudt je ervan om een andere app op je telefoon te gebruiken) en vervolgens een reminder krijgt om even vijf minuten pauze te nemen.

Geen energie meer over aan het einde van de dag? Zo manage je jouw energie beter

Foutje gezien? Mail ons. We zijn je dankbaar.

Nu écht grip op je geld?

In 5 stappen je financiën op orde met onze checklist. Meld je aan voor onze nieuwsbrief en ontvang 'm tijdelijk gratis!

Reageer op artikel:
4 tech hacks die mij hebben geholpen met een betere werk-privé balans
Sluiten