Gestrest door werk? Zo pak je dat vervelende gevoel aan

Stress, stress en nog eens stress. Het is dé epidemie van de 21ste eeuw en niemand lijkt eraan te ontsnappen. Bij WorkJuice zijn wij voorstander van een gebalanceerd werkleven, en te veel stress hoort daar niet bij. Daarom verzamelden we onze beste tips om de stress die door je werk veroorzaakt wordt, serieus de kop in te drukken.

Het lijken wel supermensen, diegene die koel blijven onder prestatiedruk en elke bron van stress zo de baas zijn. Truth is, iedereen heeft het in zich om stress goed te kunnen managen. Dit is hoe je binnen no-time die ellendige stressaanvallen uit je leven bant.

Heftig: psychische vermoeidheid door werk neemt steeds meer toe

Las check-in momentjes met jezelf in

Wat is het eerste dat jij doet als je opstaat? Instagram van anderen checken? Je kinderen uit bed halen? Ontbijt bereiden voor je gezin? Tijdens een drukke werkdag is het laatste waar je aan denkt waarschijnlijk…jezelf.

Een goede manier om stress te tackelen is om meer momenten voor jezelf in te bouwen. Dit kan door bijvoorbeeld ’s ochtends vijf minuutjes te mediteren voor je aan je dag begint, of door ’s avonds een yogaklasje te volgen via YouTube.

Het hoeft allemaal niet groots te zijn, zolang je maar even tijd neemt om stil te staan bij je eigen emoties en gevoelens. Andere opties zijn om kleine wandelingetjes te maken of voldoende pauzes in te lassen voor gezonde snacks.

Accepteer imperfecties

Ja, deze is zo belangrijk, want alles begint bij acceptatie en het kunnen loslaten van ideaalbeelden. Het is een simpel feit dat niet alles in de wereld perfect kan lopen, dus waarom zou jij in je drukke werkdag geen ruimte laten voor onvolmaaktheden? Je zal heus nog wel wat fouten maken in je leven, maar dat is nu eenmaal menselijk.

Probeer in te zien dat je uniek bent en dat het je niets oplevert om elke fout extra te belichten. Kijk met een open mentaliteit naar de fouten die je maakt, vaak leer je hier de sterkste lessen uit.

De zelfliefde die je aankweekt zal je beste vriend worden tijdens stressvolle situaties, en het zal een stem zijn die je toefluistert: “geen paniek, alles komt goed”.

Waarom het oké is om af en toe falen (en het zelfs goed voor je is)

Wees niet bang om professionele hulp te vragen

Neemt extreme stress de bovenhand in jouw leven? Wees niet bang om professionele hulp te zoeken bij psychologen of therapeuten.

Om psychologische hulp vragen vergt misschien wat moed, maar het kan je zó erg helpen. Verwacht alleen niet dat je meteen een klik hebt met de eerste psycholoog waarmee je praat. Vaak zal je eerst met een aantal psychologen moeten spreken voordat je bij de juiste persoon terechtkomt. Verlies je moed niet in dit proces, op een gegeven moment zal je je psycholoog vinden waarmee je een klik voelt en die je kan verder helpen.

Wees niet bang om al je vragen aan deze persoon te stellen, psychologen zijn hiervoor opgeleid.

Quick fixes bij overweldiging

Wanneer alles even te veel wordt op je werk, zijn er een paar tips die je gevoel van overweldiging kunnen verminderen:

  • Focus op je ademhaling. Neem één minuut de tijd om mindful in- en uit te ademen. Adem de positiviteit en rust rondom je in, en adem de stress en spanning uit. Er zijn weinig middeltjes die zo effectief zijn als ademhalingsoefeningen tegen stress.
  • Praat met iemand die compleet losstaat van je stressvolle situatie. Iemand uit een ander team, je office manager… Ze zullen je met een frisse kijk op de feiten moed inpraten en jij voelt je weer beter.

Verzorg je fysieke gezondheid

Mensen die mentaal erg sterk in hun schoenen staan, begrijpen dat goede lichaamsverzorging alles is. Een gezond dieet, voldoende lichaamsbeweging en genoeg slaap zijn sleutelcomponenten in de strijd tegen je gestrest voelen.

Denk niet dat je alleen bent

We zijn allemaal vatbaar voor stress en andere psychologische aandoeningen. Je denkt misschien dat je de enige bent met deze negatieve gevoelens, maar de waarheid is heel anders. Overmatige stress kan iedereen overkomen en houdt geen rekening met sociale status, gender of leeftijd.

Denk niet dat je de enige bent met problemen, en communiceer openlijk over je stressgevoelens. Zo dragen we allemaal bij aan een cultuur waar stress herkent wordt en waar we elkaar helpen.

Meer lezen over stress?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Gestrest door werk? Zo pak je dat vervelende gevoel aan
Sluiten