Succes is niet hetzelfde als je keihard inspannen

Veel mensen zien succes als het resultaat van de hoeveelheid inspanning die we leveren. Dat is begrijpelijk als we kijken naar topsporters die uren trainen, muzikanten die vol toewijding jaren oefenen voor een concert en CEO’s die dacht en nacht werken. Toch is die visie nogal oppervlakkig.

Ik grijp even terug naar mijn studententijd. In de examenperiode zag ik in mijn omgeving talloze vriendinnen die ’s nachts studeerden. Het leek bijna iets stoers om te doen: tot laat opblijven en jezelf blijven pushen met energiedrankjes om dan als een zombie wakker te worden.

Succes bij het studeren

Ik kon dat niet. Na een flinke dag studeren was ik tegen de avond zó moe dat ik meteen ging slapen en vervolgens bijna tien uur sliep. De volgende ochtend kwam ik fris op mijn examen en hoorde ik hoe mijn vriendinnen amper twee uur slaap hadden gehad.

Een lichte paniek overviel mij. Had ik langer moeten studeren? Ben ik hoofdstukken vergeten? Had ik ook tot ’s nachts mijn stof moeten herhalen? Wat hadden zij in al die tijd gedaan terwijl ik lag te slapen?

Uit pure onzekerheid dacht ik dat ik slecht bezig was door niet zoveel uren tijd te investeren in mijn studie.

Mijn vriendinnen leken een soort dedication te hebben die ik miste.

Of niet?

Tot we onze resultaten kregen. Tot mijn verbazing hadden de nachtelijke studeerders het helemaal niet beter gedaan dan mij. Het begon tot mij door te dringen dat succesvol zijn geen kwestie is van het aantal uren inspanning dat je levert.

Succes is ook een kwestie van je tijd efficiënt indelen, van weten wanneer je lichaam rust nodig heeft, van je smartphone wegleggen tijdens je werk en van gezonde routines inbouwen.

Dit is waarom je de ene taak vlotjes in een halfuur afwerkt, en de andere twee uur zwoegt op diezelfde klus. Er is geen rechtlijnig verband tussen succes en het aantal uren tijd dat je eraan spendeert.

The way to success

Dus, wat is dan wel de sleutel tot succes? Wij formuleren onze beste stappen:

Stap 1: Bepaal wat je focus is. Wil jij een marathon lopen? Een promotie op het werk wegkapen? Een betere work-life balance hanteren? Alles begint met het stellen van een helder doel.

Stap 2: Verander je omgeving zodat je je kan focussen. Smartphones weg terwijl je werkt, een dagje in de week thuiswerken, je mailnotificaties uitzetten… Kies wat jouw grootste obstakels zijn tijdens je concentratieproces en zorg dat ze geen factor meer zijn.

Stap 3: Bedenk welke routines je kunnen helpen. Misschien is dit voor jou elke avond een uurtje wandelen om je gedachten te verzetten? Misschien is dit voor jou meer slapen? Of gezonder eten?

Stap 4: Beslis welke opofferingen je moet maken. Dit klinkt erg onaangenaam, maar meestal vallen die opofferingen erg mee. En je wil ten slotte je doel bereiken, niet?

Stap 5: Behoud een positieve houding. Positief zijn is alles. Ook wanneer het even minder gaat en wanneer je zin hebt om op te geven is het belangrijk om je niet te verliezen in negatieve gedachten.

Stap 6: Blijf vasthouden aan je focus en aan je doelgerichte acties om die focus te realiseren. Denk terug aan stap 1. Je wilde dit graag en je hebt al veel moeite gedaan, dus geef nu vooral niet op.

Bottom-line? Streef naar het behalen van tastbare resultaten op een zo efficiënt mogelijke manier en plan hierbij voldoende momenten van rust in. Je zal zien dat je al snel resultaten boekt waarvan je ooit alleen maar van kon dromen.

Meer lezen over succes?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Succes is niet hetzelfde als je keihard inspannen
Sluiten