Niet te veel werken maar stress is de oorzaak van een burn-out

Sterre Radstaak 19 jan 2019 Mindset

Als je een burn-out hebt kun je géén motivatie meer vinden voor werk, met vrienden afspreken en soms zelfs douchen. Oftewel, iemand is op dat moment fysiek en mentaal helemaal uitgeput. Vaak geven we de schuld van een burn-out aan te hard werken. Maar wist je dat een burn-out eigenlijk veel meer te maken heeft met stress?

Een burn-out heeft alles te maken met de persoonlijkheid van iemand, de persoonlijke omstandigheden, een bepaalde aanleg en de relatie met vrienden en familie. Een combinatie van verschillende factoren zoals: angst om te falen, extreme gedrevenheid, een groot verantwoordelijkheidsgevoel, perfectionisme en graag de controle willen vasthouden, zorgen voor een verhoogd risico op burn-outklachten.

Te veel stress veroorzaakt een burn-out

Te hard werken kan op zijn beurt natuurlijk ook voor een burn-out zorgen. Maar het blijkt niet de grootste reden te zijn. Nee, te veel stress en negatieve emoties om ons heen zorgen sneller voor een burn-out. Een paar voorbeelden van zulke negatieve emoties die stress met zich mee brengen zijn:

  • Toxic relaties (met wie dan ook)
  • Angst voor toekomstige uitkomsten
  • Negatieve feedback
  • Relaties (vooral met collega’s)

Angst

Angst is naast stress een belangrijke oorzaak van een burn-out. Als je je bijvoorbeeld zorgen maakt over of je ontslagen wordt, dan zul je dit heel erg merken in projecten die je moet gaan doen. Het gevoel dat je jezelf nu nog meer zal moeten bewijzen begint te branden.

Maar doordat je misschien negatieve feedback hebt ontvangen, kan het juist ook weer veel moeilijker voor je worden om jezelf te bewijzen. Als je telkens wanneer je iets probeert, wordt aangesproken, gecorrigeerd of je vernederd voelt, heb je er al snel geen zin meer in. Je motivatie is ver te zoeken, en dat maakt je angst om ontslagen te worden ook niet kleiner.

Een ochtend routine voor als jij je constant gestrest voelt

Hoe voorkom je zo’n stress-gerelateerde burn-out?

Een kleine opdracht die veel stress met zich meebrengt kan je veel meer uitputten dan een grote opdracht waarbij je nauwelijks stress ervaart. Maar te veel werken brengt op zijn beurt wel weer stress met zich mee. Hoe zorgen we er dan voor dat we zo’n stress-gerelateerde burn-out voorkomen?

Herkennen van een burn-out

Sowieso is het belangrijk dat als je een paar symptomen van een burn-out herkent, je gelijk een stap terug neemt. Een paar van deze symptomen zijn bijvoorbeeld:

  • Concentratieproblemen
  • Geen controle over je emoties
  • Vermoeidheid

Wees lief voor jezelf en neem voldoende rust. Plan ontspannen momenten en me-time in. Neem vooral niet te veel hooi op je vork. Het is slim om erover te praten. Doe dit met je partner, vrienden en familie, je werkgever of je huisarts. Haal je voet even van het gaspedaal en pak je leven anders aan, zodat je snel weer je leuke, gezonde zelf bent!

Voorkomen is beter dan genezen

Maar goed, bij het herkennen van deze symptomen ben je eigenlijk al een beetje te laat. Het is natuurlijk beter om ervoor te zorgen dat je nooit een burn-out hoeft te ervaren. Hoe je dit doet?

Zoek een goede balans tussen je werk en privéleven. Vraag aan je werkgever of je misschien een dag in de week thuis mag werken. Werk echt van negen tot vijf. En het allerbelangrijkste: zorg ervoor dat je voldoende oplaadt! Ook als dit betekent dat je af en toe even niks moet doen. Want even niks doen is belangrijker voor ons dan dat je misschien denkt.

Verder lezen

Reageer op artikel:
Niet te veel werken maar stress is de oorzaak van een burn-out
Sluiten