Redactie
Redactie Mindset 17 dec 2020

5 x zo tackle je stress als ondernemer tijdens de coronacrisis

Door de coronacrisis gaan steeds meer thuiswerkers gebukt onder stress. Daardoor ligt die langgevreesde burn-out sneller op de loer. Helemaal voor ondernemers die, dag in, dag uit, thuiswerken zonder digitaal schouderklopje van een manager of die dagelijkse team meeting via Zoom. Kortom: de inspiratie en motivatie is soms ver te zoeken.

Ondernemer Cathelijn Paling, burn-out ervaringsdeskundige en eigenaar van content agency Cath&Co., deelt haar tips om een burn-out te voorkomen.

Een burn-out

In de zomer van 2019 vertrok ik voor een maand naar Italië, alleen. Ik voelde me zo uitgeblust, stond de hele tijd ‘aan’ en had nul focus meer. Op weg naar Schiphol vergat ik zelfs mijn koffer – mijn hoofd voelde aan als een zeef. Ik had niet door dat ik zo hard op een burn-out afstevende, dat er geen redden meer aan was.

In Italië zakte ik op straat in elkaar en volgden de paniekaanvallen elkaar steeds sneller op. Gepaard met slapeloze nachten en hyperventilatie holde ik mijn lichaam steeds verder uit. Hoe was dit zo ver gekomen? En nog belangrijker: waarom had ik niks door?

Pas hulp zoeken bij noodzaak

Eenmaal thuis werd ik begeleid door een professionele burn-out-psycholoog die mij er weer bovenop hielp. Ik las veel psychologische boeken over stress en wat er met je brein gebeurt tijdens een burn-out. Want wat is een burn-out dan precies? In het kort: een overbelasting van je brein. Daarnaast ging ik in gesprek met verschillende psychologen om beter te begrijpen wat er in mijn brein gebeurde en schreef er zelfs een artikel over voor Psychologie Magazine.

“Een burn-out overkomt mij niet”

Nu 1,5 jaar later kijk ik zelf terug op een harde, maar wijze les. Maar helaas zie ik nog veel ondernemers om mij heen balanceren op het randje van een burn-out. En de meesten, net als ik, zien geen gevaar. Je denkt al snel: ‘dat overkomt mij niet.’

Maar juist de ambitieuze ondernemers, die streven naar perfectie, 110 procent geven en niet stoppen voordat iets af is, vallen vaak in dezelfde valkuil. Ik weet hoe lastig het is om die laptop dicht te klappen einde dag, helemaal thuis in deze gekke tijd. En onthoud: een burn-out komt (bijna) nooit door alleen maar te hard werken…

Lees ook: Cathelijn was net hersteld van burn-out, toen de pandemie uitbrak: “Ik wilde niet nóg een keer mijn leven on hold zetten”

Zo ontstond mijn idee voor een ‘Brainstorm Bakkie:’ een bakkie voor je business én je brein.

 

Een Brainstorm Bakkie

In jouw 1-op-1 Brainstorm Bakkie ga jij met mij 1,5 uur brainstormen over jouw content- en/of business ideeën, je zakelijke doelen, maar ook over je brein. Hoe voorkom je dat je opbrandt? Herken je je signalen? En creëer je een duurzaam leven, waarin je ook je brein voldoende rust geeft?

Cathelijn Paling brainstorm bakkie
Fotograaf: Laurence Photography

Hieronder geef ik je alvast wat fijne tips om te zorgen dat je niet overwerkt raakt:

1. (Her)ken je stress signalen

Het is zo ontzettend belangrijk je stress-signalen te weten en te herkennen. Je lichaam probeert je elke dag iets te vertellen, je moet alleen wel bereid zijn om te luisteren. Hiervoor moet je goed in verbinding staan met je lichaam – anders mis je de signalen. Dit was bij mij het geval – ik moest dit echt leren.

Heb je soms ook last van hoge ademhaling? Een benauwd gevoel? Hartkloppingen? Een knoop in je maag? Druk op je borst? Slaap je slecht? Voel je je opgejaagd? Ga eens bij jezelf na wat je voelt als je stress ervaart. Je kunt hiervoor ook een bodyscan meditatie doen, die helpt je om je te verbinden met je lichaam.

2. Voed je brein

Je realiseert het je misschien niet, maar je brein is ook een orgaan! En net als dat je lichaam na een HIIT-lesje moet ontspannen, heeft ook je brein rust nodig na intensieve inspanning of een dag hard werken. Denk aan pauzes tussen het werken door, maar ook aan pauzes in je sociale leven. Wanneer je dit niet inbouwt, krijgt je brein enkel rust als je slaapt. En door de ophopende stress, worden je nachten ook steeds korter en beland je in een vicieuze cirkel.

Bedenk eens waar je echt blij van wordt. Waar krijg je nieuwe energie van? Dat is de enige manier om weer op te laden. Misschien krijg je energie van veel mensen om je heen, misschien juist van een wandeling in het bos met jezelf.

cathelijn paling
Fotograaf: Laurence Photography

 

3. Relativeer en kies voor jezelf

Ja, het is een open deur. Maar helemaal na maanden van verminderde sociale cohesie en zelf je boontjes doppen vanachter je keukentafel, is het niet gek dat het soms lastig wordt sommige dingen te relativeren. Blijf daarom in gesprek met mensen! Een koffiewandeling of Zoom-catch up is fijn. Tip: start een brainstorm groep met je favoriete co-workers. Zo kun je elkaar inspireren en motiveren.

4. Stop, in the name of (self)love

Merk je één van die stress-signalen op? Stop dan met wat je aan het doen bent. Midden in een Zoom-marathon? Jammer dan. Deadline? Morgen weer een dag. Stop en ga naar buiten. Beweging werkt namelijk stress verminderend en uit onderzoek blijkt dat zelfs het zien van ‘groen’ al een kalmerend effect heeft. Begeef jezelf even in een andere omgeving, weg van dat scherm. En durf voor jezelf te kiezen. Niemand anders gaat het voor jou doen.

 5. Pimp je keukentafel (eh, bureau)

Werk je regelmatig vanuit huis, lekker in je onesie aan de keukentafel? Klinkt aantrekkelijk, maar is in de praktijk minder fijn dan je denkt. Zo vervaagt de scheiding tussen werk en wonen en is het verleidelijker om langer achter die laptop te zitten. Daarnaast is het goed om te werken in een andere omgeving dan waarin je leeft. Natuurlijk wordt dat lastig als je woont in klein appartement en thuiswerken verplicht is, maar dan raad ik je aan om toch je bureau aan het einde van de dag weer terug te transformeren naar een waardige keukentafel.

Dus, tip: ruim na een werkdag ook je laptop, oplader en laptopstand weer op. Ja echt, gewoon doen. Klinkt als een extra ‘taakje’, maar maakt het minder verleidelijk toch nog eventjes die laptop open te slaan om je mail te checken, of die ene factuur eruit te doen. Echt, doet wonderen voor je gemoedstoestand.

Een portie nieuwe energie

Zo lang thuiswerken, dat doet iets met een mens. En als freelancer, ondernemer of zzp’er is het soms zo fijn is als er even iemand met je meedenkt. Zo krijg je weer waardevolle inzichten, ideeën en nieuwe energie. Ik geef je tools mee voor een fijn en duurzaam leven. Eentje die niet alleen goed is voor je bankrekening, maar ook voor je body en mind.

Kun jij wel een Brainstorm Bakkie gebruiken? Lees hier meer of plan meteen jouw persoonlijke koffiedate in met Cathelijn voor €97,-.

Verder lezen?

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
5 x zo tackle je stress als ondernemer tijdens de coronacrisis
Sluiten