Dit gebeurde er toen ik een week geen cafeïne probeerde te drinken (hallo afkickverschijnselen)

Stoppen met cafeïne. Deze drie woorden pronkten bovenaan mijn lijstje met goede voornemens van 2020. En ik kan alvast verklappen: dat is niet gelukt. Ik praat je bij over stoppen met cafeïne, die gevreesde afkickverschijnselen en tips om jouw cafeïne-detox wél vol te houden.

‘s Morgens twee koffie om op gang te komen, na de lunch een blik energydrink om die after-lunch-dip tegen te gaan, en ‘s avonds voor het sporten nog een flinke dosis pre-workout om te knallen in de sportschool. Ik ga er niet omheen draaien: ik ben niet vies van een beetje cafeïne. Dat kon je ook al tijdens mijn No Spend November update lezen.

Totdat ik moeite kreeg met inslapen, en ik op een gegeven moment zelfs ‘s nachts een hele nacht wakker lag. Ik wist bijna 100% zeker dat dit te maken had met mijn cafeïne-inname, maar ik wilde het toch testen door een week geen cafeïne te drinken. Zou ik die week dan beter slapen?

Tijd om cold turkey met cafeïne te stoppen dus. Een cafeïnevrije week, dat hoeft toch niet zo moeilijk te zijn?

Zo verliep mijn cafeïnevrije week

Oh boy, what was I wrong. Pas toen ik stopte met cafeïne merkte ik de impact van cafeïne op mijn dagelijkse leven. Ik dacht altijd dat ik cafeïne niet nódig had en dat ik het gewoon lekker vond, maar mijn cravings naar een bakkie koffie ‘s morgens werden erger en erger.

En dat niet alleen. Ik begon maandagochtend met mijn cafeïne detox. Maandagmiddag kreeg ik last van een zeurende hoofdpijn. Zo’n hoofdpijn die zelfs met ibuprofen niet overgaat. Ik was chagrijnig, moe, had geen zin om te sporten en zat niet lekker in mijn vel. Alleen maar omdat ik er zo op gefixeerd was dat ik absoluut geen cafeïne mocht drinken.

Het resultaat? Op donderdagochtend ging ik voor de bijl, en zette ik een dubbele koffie. Die hoofdpijn verdween als sneeuw voor de zon, en ik voelde me instant weer net zo goed als op de onderstaande foto.

View this post on Instagram

Koffie en red velvet koekjes ❤️☕️ #bakeshop #prague #praha #praag

A post shared by Sharon van der Werf (@sharonvanderwerf) on

> Lees ook: De logische verklaring van waarom we zo verknocht zijn aan onze koffie

Hallo afkickverschijnselen!

We kunnen dus wel zeggen dat ik verslaafd ben aan cafeïne. De afkickverschijnselen waren bij mij niet mals. En ja, zelfs als je elke ochtend uit gewoonte één kop koffie drinkt, is de kans dat je verslaafd bent aan cafeïne (en dus te maken kunt krijgen met die afkickverschijnselen).

Die afkickverschijnselen kunnen 2 tot 9 dagen duren, lezen we op Healthline. De lengte van deze periode licht vooral aan de hoeveelheid cafeïne waarvan je wil afkicken. Je kunt te maken krijgen met de volgende afkickverschijnselen:

  • Hoofdpijn
  • Mood swings
  • Angst
  • Vermoeidheid
  • Moeite met concentreren

Cafeïne zit niet alleen in koffie

Dat er cafeïne in koffie en energydrink zit, is algemeen bekend. Toch zit het stofje ook verstopt in andere drankjes, en zelfs in eten. Volgens het Voedingscentrum zit er cafeïne in koffie, de meeste thee-soorten, cola, ijsthee, chocolade (vooral puur!) en chocolademelk, energiedrankjes, energieshots en drankjes met guarana. Drink je veel Cola of Cola Zero? Jup, ook daar zit cafeïne in.

En let op: tegenwoordig zijn er ook producten op de markt waar extra cafeïne aan is toegevoegd. Denk aan kauwgom, snoep en water (zoals Vitamin Water).

Tips om wél effectief te stoppen met cafeïne

1. Niet cold turkey, eerst minderen

De grootste fout die ik maakte, is cold turkey willen stoppen met cafeïne. Doordat ik van veel cafeïne naar 0 cafeïne ging, was die overstap erg groot. En de afkickverschijnselen zijn natuurlijk het ergste wanneer je veel cafeïne drinkt.

Daarom kan je het beste eerst je cafeïne inname verminderen voordat je besluit om ermee te stoppen. Ga van drie koffie per dag naar eentje, wissel die Cola Zero eens in voor cafeïnevrije Cola (even goed zoeken in de supermarkt) en wissel die pure chocolade in voor melkchocolade.

2. Zoek andere drankjes die je lekker vindt

Die koppen koffie weglaten uit je ochtendritueel en door niets vervangen, is ook geen goede optie. Zoek liever een cafeïnevrij drankje dat je lekker vindt om die koffie te vervangen. De beste optie is altijd water, maar een cafeïnevrije thee (Rooibos of kruidenthee) kan natuurlijk ook.

3. Geef niet op

Ik ga je eerlijk zeggen: dit is makkelijker gezegd dan gedaan. Maar als je écht van die cafeïneverslaving af wilt, go for it. Laat je niet gek maken door die afkickverschijnselen.

Zo word je productief zónder dat bakkie koffie

8 toffe printables voor je vision board?

Meld je aan voor onze wake-up letter en ontvang ze gratis in je inbox!

Reageer op artikel:
Dit gebeurde er toen ik een week geen cafeïne probeerde te drinken (hallo afkickverschijnselen)
Sluiten