Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Carrière 30 apr 2019

6 personal branding tips om een sterk merk van jezelf te maken

Ooit een ondernemer of influencer gezien met een grote following en gedacht: ‘Wauw, die heeft geluk gehad?’ Uh, wrong! Sterke persoonlijke merken gebeuren niet zomaar. Deze personen steken er elke dag moeite in. Het is lastig om een sterk personal brand te creëeren, maar zeker niet onmogelijk.

Of je nou ondernemer, een influencer in spe, iemand in loondienst of werkzoekende bent, iedereen heeft baat bij een sterk personal brand. Maar hoe krijg je dat voor elkaar?

Maak een plan

Visualiseer hoe jij wil dat anderen je zien en werk daar naartoe. Dat kan betekenen dat je elke dag op social media post, dat je naar meer evenementen gaat, of een mailinglist begint. Kijk naar wat anderen met een sterk personal brand doen en maak een plan voor de communicatiedoelen die jij wil gebruiken. Wat ga je elke dag posten? Hoe ga je die mailinglist versturen?

Maar: begin gisteren

Een plan is belangrijk, maar zorg ervoor dat het geen vorm van uitstelgedrag wordt. Je begint liever gisteren dan vandaag met het bouwen aan je personal brand. Wacht niet tot je het perfecte logo of de perfecte blogpost hebt, begin nu alvast naar je doel toe te werken. Ook als je plan nog niet helemaal af is!

Probeer nieuwe dingen

Je mag dan een plan hebben, wees niet bang om je personal brand weer aan te passen. Je mag nieuwe dingen uitproberen of zelfs je imago rebranden. Stel dat jouw interesses veranderen van fitness naar mindfulness, dan is het alleen maar gek als jouw personal brand niet mee verandert.

Wees authentiek

Een sterk personal brand is authentiek en laat de persoonlijkheid zien van de persoon echter het merk. Dat is de enige manier waarop mensen met jou kunnen identificeren. Pas als jij echt jezelf bent, zal jij je onderscheiden van de rest en zullen anderen je gaan herinneren. Probeer niet iemand te zijn die je eigenlijk niet bent, uiteindelijk val je dan alleen maar door de mand.

Wees een expert

Veel mensen hebben last van het Imposter Syndrome en durven zichzelf geen expert te noemen. Maar geloof ons: als jij 24/7 met dit onderwerp bezig bent, ben je een expert. Zelfs als je tien volgers hebt op Instagram is het belangrijk je neer te zetten als iemand die kennis heeft. Dit doe je natuurlijk door deze kennis te delen. Dát is namelijk de reden waarom mensen jou willen volgen. Ze zullen je niet volgen als jij wacht met waardevolle content plaatsen totdat jij duizenden volgers hebt (die je op deze manier nooit krijgt).

Ook Aranka van der Voorden benadrukt hoe belangrijk dit is, zeker als ondernemer: “Koud verkopen met ‘Koop dit’, werkt niet. Mensen kopen graag van een expert, iemand die ze vertrouwen. Gemiddeld bezoeken mensen je website drie tot veertien keer voordat ze ook daadwerkelijk wat kopen. Door een community op te bouwen laat je zien dat jij verstand hebt van datgene wat jij verkoopt.”

Lees ook: Aranka van der Voorden over het belang van een community: “Mensen kopen graag van iemand die ze vertrouwen”

Wees duidelijk over wat jij mensen te bieden hebt

Formuleer aan de hand van je plan één of twee zinnen waarin duidelijk wordt waarom mensen jou nou zouden moeten volgen of waarom zij jou voor evenementen moeten uitnodigen bijvoorbeeld. Zorg dat dit duidelijk is op alle platformen waar mensen jou kunnen volgen, zoals bijvoorbeeld je Instagram bio.

En onthoud: Rome is niet op één dag gebouwd. In het begin kun je nogal gedemotiveerd raken als niemand op jouw vragen reageert of als de volgers uitblijven. Het bouwen van een personal brand kost tijd én moeite, maar het is zeker mogelijk.

Meer tips voor een personal brand

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
6 personal branding tips om een sterk merk van jezelf te maken
Sluiten