Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Mindset Vandaag 11:00

5 work-outs die je tussen de Zoom-meetings door in je lunchpauze kunt doen

Het is helemaal niet gek als je aan het einde van de dag zo moe bent, dat een work-out wel het laatste is waar je zin in hebt. Dat komt morgen wel weer, denk je bij jezelf. Maar het gevaar bestaat natuurlijk dat je op deze manier aan het einde van de week geen enkele work-out hebt gedaan. Een goede oplossing is om tijdens je lunchpauze te gaan sporten.

Zeker als je tijdens je werk de hele dag op je kont zit, is sporten tijdens je werkdag één van de beste dingen die je voor je gezondheid kunt doen.

Voordelen van sporten tijdens je lunchpauze

Maar bewegen tijdens je luchpauze is niet alleen goed voor je lichaam. Het heeft namelijk ook veel mentale voordelen. Je kunt je even loskoppelen van werk, wat goed is voor je stresslevel, en zorgt ervoor dat je productiever en creatiever bent.

Inspiratie nodig? De 5 beste work-outs die je tussen je Zoom-meetings door in je lunchpauze kunt doen.

1. Hardlopen

Oké, misschien ben ik hierin niet objectief, omdat ik zelf een hardloper ben. Toch is hardlopen om meerdere redenen een ideale work-out tijdens je lunchpauze. Ten eerste omdat je zelf invloed hebt op hoe lang je gaat lopen en welk rondje je doet. Jij kiest dus zelf of je tien minuten of 45 minuten van je lunchpauze aan het hardlopen wil besteden. Bovendien is het heerlijk om buiten te komen en te genieten van de frisse lucht en – hopelijk – wat daglicht.

Zeker nu we thuiswerken en er niets open is, kan het zomaar voorkomen dat je op een dag geen stap buiten zet. Zonde!

2. High-Intensity Interval Training (HIIT)

Bij HIIT doe je vaak zo’n twintig minuten lang oefeningen als squat jumps, lunges en burpees. Het is een work-out voor je gehele lichaam, is high energy en ideaal als je niet een uur de tijd hebt om te sporten. “Het is bovendien een geweldige mentale boost voor de rest van de dag”, vertelt personal trainer Lee Jay aan Bustle.

Als je op YouTube op ‘HIIT’ zoekt, kom je heel wat video’s tegen die je tussen al je Zoom-meetings kunt persen.

3. Yoga

Een hele andere optie voor sporten tijdens je lunchpauze is yoga. Hierbij zal je je een stuk minder in het zweet werken, maar toch is het een geweldige work-out om tussen je meetings door te doen. Het zorgt ervoor dat je de mailtjes die je nog moet sturen en de brandjes die je nog moet blussen even achter je kunt laten. Yoga heeft nog veel meer voordelen, waaronder het verbeteren van de bloedsomloop.

De bewegingen zijn ook goed om een opgeblazen gevoel te verminderen en je spijsvertering te verbeteren. Dat zorgt er waarschijnlijk voor dat je energieniveau gedurende de middag wat meer gelijk blijft en dat je je minder loom zal voelen. Adios middagdip!

4. Zumba of andere dans work-out

Wat is er nou beter dan even helemaal losgaan op muziek tijdens je lunchpauze? Precies, niets. Daarom zorgt zumba of een andere dans work-out niet alleen voor een energie booster, maar ook voor een mood booster. De kans is ook groot dat je deze work-out minder als een klusje of ‘moetje’ ziet, dan bijvoorbeeld zo’n verschrikkelijke burpee.

5. Krachttraining

Onderzoek toont aan dat de middag het beste moment van de dag is om te sporten, zeker als het om krachttraining gaat. Je kracht piekt ’s middags, zegt David W. Hill van de University of North Texas, die onderzoek deed naar dit onderwerp. Dat kan zijn omdat je lichaamstemperatuur hoger is op dit tijdstip, waardoor je spieren warmer zijn.

Personal trainer Jay raadt aan om tijdens een lunchpauze sessie oefeningen te kiezen die meerdere spiergroepen tegelijkertijd activeren, zoals squats met een overhead-press, deadlifts, push-ups en lunge-variaties. Dat zorgt namelijk voor een snelle, effectieve en tijdsbesparende training.

Verder lezen?

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
5 work-outs die je tussen de Zoom-meetings door in je lunchpauze kunt doen
Sluiten