Tessa Ham
Tessa Ham | LinkedIn Ondernemen 10 apr 2021

Deze ondernemers maken gezonde bakolie van lelijke avocado’s die anders worden weggegooid

Maar liefst 20 procent van de avocado’s wordt weggegooid, omdat ze niet aan de schoonheidseisen van de supermarkt voldoen. Dat moet anders, vonden ondernemers Dave Le Roux (32), Sander Breedveld (34) en Jasmijn Rijcken (41). Met hun nieuwe foodmerk Soilmates lanceerden ze recent een olie die is gemaakt van die lelijke avocado’s. Daarmee slaan ze twee vliegen in één klap, want avocado olie blijkt ook nog eens een stuk gezonder te zijn dan de olijf-, kokos- en zonnebloemolie die we nu dagelijks gebruiken.

De gezondste bakolie van Nederland, gemaakt van geredde avocado’s? Daar willen we meer over weten.

20 procent van avocado’s wordt weggegooid

Als iemand de avocado door en door kent is het Dave Le Roux wel. Zijn familie teelt al lang avocado’s in Kenia en met eigen ogen zag hij hoeveel er worden weggegooid. Omdat ze een vlekje of niet de juiste vorm hebben, zijn ze niet goed genoeg voor de verkoop. Doodzonde natuurlijk, want de boeren hebben veel tijd en liefde in de avocado’s gestoken en zelfs de lelijke eendjes hebben de voedingsstoffen en de gezonde vetten die de avocado zo populair maken. Hier moest iets mee gebeuren.

Daarom klopte hij aan bij Sander Breedveld en Jasmijn Rijcken. De juiste personen voor the job. Sander werkte al eerder bij verschillende start-ups, maar is ook één van de mannen achter Gastroman, een culinaire blog voor mannen. “Dit is echt de eerste keer dat ik mijn passie voor koken en voedsel kan combineren met mijn kennis van start-ups”, vertelt hij.

Ook Jasmijn heeft een achtergrond bij verschillende start-ups, maar dan op het gebied van marketing. “Ik heb onder andere VanMoof in het zadel geholpen”, zegt ze lachend. Met haar marketingbureau helpt ze al jaren merken te positioneren en te branden.

Healthy Oil is gezond alternatief

Toen de drie de koppen bij elkaar staken, waren ze er snel over uit. Dit was een no brainer: van die lelijke avocado’s kunnen nog wel mooie producten gemaakt worden. Het eerste product dat Soilmates lanceert is de Healthy Oil. “We hebben gekozen voor een olie, omdat dit voor iedereen een toegankelijk product is”, vertelt Sander. “We gebruiken allemaal dagelijks olie en dat is precies wat we met ons merk willen aanbieden: een gezond alternatief voor producten die we dagelijks gebruiken.”

Met de Healthy Oil en andere toekomstige producten van Soilmates moet het ons zo makkelijk mogelijk gemaakt worden om gezonde voedingsstoffen toe te voegen aan onze dagelijkse maaltijden. “Ik ken de consument als geen ander”, zegt Jasmijn. “Ik bén de consument: een hardwerkende moeder die met zo min mogelijk moeite een gezonde maaltijd op tafel wil zetten.”

soilmates healthy oil

De gezondste bakolie van Nederland

Soilmates heeft er expliciet voor gekozen om hun Healthy Oil niet als avocado olie te branden. Ze zetten hun olie in de markt als de beste bakolie van Nederland die toevallig gemaakt is van avocado’s. “Dat laat zien hoe wij tegen avocado olie aankijken”, zegt Sander. “Kijk, op zich is het concept ‘avocado olie’ niet nieuw. Maar onze concurrenten branden het als een specialty product, waardoor het in de supermarkt ook in zo’n schap terechtkomt. Wij willen in de schappen komen te liggen naast de olies die we nu dagelijks gebruiken.”

De olie van Soilmates kan – in tegenstelling tot de avocado olies die nu in de supermarkt liggen en van premium avocado’s gemaakt zijn – qua prijs ook concurreren met bijvoorbeeld olijfolie, omdat de lelijkerds voor een goedkopere prijs zijn in te kopen.

De verpakking en de naam van de Healthy Oil verklappen dan ook niet meteen dat het een avocado olie is. “We hebben aan iedereen die bij het product betrokken raakte, zoals de ontwerpers, moeten uitleggen waarom we daarvoor hebben gekozen”, vertelt Jasmijn. “Maar wij wisten zeker dat we daarvan weg wilden blijven. Bij een avocado denk je meteen aan de smaak. Mensen vinden het lekker, of juist vies. Terwijl onze olie een subtiele smaak heeft en alleen de smaken van het gerecht versterkt.” En dat niet alleen: de avocado roept door zijn populariteit juist ook vooroordelen op. “Dan denken mensen dat het product te hip voor ze is, of te duur.”

Soilmates wil niet dat mensen hun olie kopen vanwege de avocado’s, maar vanwege de gezondheidsaspecten en het gemak waarmee je een gezonde keuze kunt maken. Uniek aan de avocado als ingrediënt, is namelijk dat de olie z’n gezonde eigenschappen zelfs op hoge temperaturen behoudt. “Bij 160 graden gaan de gezonde voedingsstoffen in olijfolie in rook op”, zegt Sander. “Onze olie behoudt al z’n voedingsstoffen en omega’s tot 270 graden.” Jasmijn voegt hieraan toe: “Ik denk dat over 10 jaar mensen niet meer snappen waarom ze ooit met iets anders hebben gekookt dan onze Healthy Oil.”

Soilmates is meer dan een bedrijf

De drie hebben allemaal een verschillende achtergrond, en dat is wat ze volgens henzelf zo’n goed team maakt. “We hebben ook verschillende persoonlijkheden, zijn niet bang om elkaar de waarheid te vertellen en hebben altijd een andere invalshoek”, vertelt Sander. “Maar als we dan een beslissing maken, gaan we er ook echt voor. Dat is echt de kracht van ons team: we zijn geen eenheidsworst. Daar krijg je ook energie van. Je groeit niet zo hard als je exact allemaal hetzelfde zou denken.”

Jasmijn voegt toe: “Het is belangrijk om te zeggen dat we ons niet een bedrijf voelen, maar gewoon een groep mensen met een goed idee. Wij vinden een gezond lijf en een gezonde aarde belangrijk. Als jij dat ook vindt, ben je een Soilmate. Dat willen we ook uitdragen door bijvoorbeeld iedereen uit te nodigen voor onze vergaderingen.” Afgelopen donderdag was de eerste openbare vergadering op Clubhouse.

“Veel mensen weten meer dan één”, zegt Jasmijn. “Dus als we allemaal dezelfde missie hebben, kunnen we maar beter de krachten bundelen. Ik geloof in een transparante wereld. Dit is next level transparantie. Veel bedrijven zeggen wel dat ze transparant zijn, maar doen ondertussen mooi de deur dicht tijdens vergaderingen.”

“Van tevoren was het best spannend”, zegt Jasmijn. “Werkelijk iedereen kan meeluisteren. Een student, een boer of een marketeer. Maar ook de concurrent, die er zo met onze ideeën vandoor kan gaan.” Toch vinden ze het belangrijk om hiermee te experimenten. “Ik heb bij meerdere start-ups gewerkt die nu beursgenoteerd zijn”, vertelt Sander. “De grootste les die ik daarvan heb meegenomen naar Soilmates is toch wel ‘just do it‘. Durf fouten te maken. Je mag keihard op je bek gaan, daar leer én groei je het meest van als bedrijf.”

Ben jij ook een Soilmate en ben je nieuwsgierig geworden naar de Healthy Oil? Deze is verkrijgbaar via Picnic, De Winkel op Wielen en Gorillas. Ook via de webshop van Soilmates zelf kun je de olie kopen. Hierbij betaal je geen verzendkosten.

Daan Ubachs van duurzaam fashion-merk Unrobe: “Als ondernemer ga je meerdere keren per dag op je bek”

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Deze ondernemers maken gezonde bakolie van lelijke avocado’s die anders worden weggegooid
Sluiten