Deze soft skills heb je tegenwoordig nodig als leider

Het is niet makkelijk een leider te zijn van een bedrijf of een groep mensen. Al deze mensen hebben een ander karakter en een eigen mening; om dit in goede banen te leiden heb je flink wat vaardigheden nodig. Niet alleen harde praktische vaardigheden, maar tegenwoordig zijn soft skills echt onmisbaar.

LinkedIn Business Solutions heeft begin dit jaar een onderzoek gedaan naar de meest gevraagde skills voor nieuwe werknemers. Er is altijd grote vraag naar technische vaardigheden, maar dat is niet het enige. Ook soft skills zijn essentieel en bijna nog belangrijker om te hebben. Deze skills maken iemand een goede werknemer en uiteindelijk een goede leider.

> Heb jij het in je om een leider te worden? De 4 aspecten van goed leiderschap

Wat zijn harde en soft skills nou eigenlijk precies? Harde skills, zoals programmeren of kennis van data, zijn vaak goed aan te leren. Soft skills zitten vaak meer verweven in iemands karakter en zijn daardoor lastiger te ontwikkelen. Denk hierbij aan empathie, timemanagement en goed kunnen luisteren.

Dé soft skills voor een leider

De tijden veranderen: het is als leider niet meer genoeg om kennis van je vak te hebben en vanuit dat punt een bedrijf te leiden. Tegenwoordig heb je een menselijke aanpak nodig als leider en dat vergt logischerwijs van je dat je goed met mensen om moet kunnen gaan.

1. Wees vriendelijk

Blijf altijd vriendelijk tegen de mensen die onder je werken, maar stel wel duidelijke regels en grenzen. Gedraag je naar alle werknemers hetzelfde, maak dingen niet te persoonlijk en trek geen mensen voor.

2. Blijf respectvol en tactvol

Als leidinggevende heb je soms ook de taak minder leuke dingen te vertellen of iemand kritiek te geven. Zorg dat je altijd respectvol en tactvol blijft. Probeer je in te leven in de situatie van iemand anders, wees constructief en probeer meer te denken in eventuele oplossingen voor een probleem.

3. Luister naar anderen

Geef je volle aandacht aan mensen die bij jou aan komen kloppen voor advies of problemen. Geef de spreker je volle aandacht, sta open voor perspectieven en voer een tweezijdig gesprek.

4. Lichaamstaal is belangrijk

Goede lichaamstaal straalt respect en zelfvertrouwen uit. Wil je dat mensen jou serieus nemen als leidinggevende? Laat dat dan in je postuur zien. Vermijd nerveuze gebaren en blijf rechtop staan. Ook is het respectvol oogcontact te houden wanneer iemand aan het spreken is.

5. Goed moraal behouden

Het is aan jou de taak om op de werkvloer het moraal hoog te houden. Houd je medewerkers op de hoogte van wat er gebeurt binnen het bedrijf. Geef complimentjes waar dat kan, zorg voor doorgroeimogelijkheden en een borrel op zijn tijd kan ook geen kwaad.

6. Beloon goed werk

Medewerkers vinden het fijn om te weten dat ze gewaardeerd worden binnen een bedrijf. Bespreek goede resultaten tijdens vergaderingen, geef persoonlijke complimenten en vier grote mijlpalen met een taartje.

Dit vind je misschien ook interessant

MT

In 4 weken naar een productiever leven

Meld je aan voor onze wake-up letter en volg onze productiviteitscursus

Reageer op artikel:
Deze soft skills heb je tegenwoordig nodig als leider
Sluiten