Voor het slapen op social media? Zoveel invloed heeft dat de volgende dag op je werk

Anno 2019 maken we zóveel gebruik van smartphones en social media dat het haast onze tweede natuur wordt. Maar is dat wel zo gezond? Studies tonen bijvoorbeeld aan dat social media voor het slapen gaan géén positief effect hebben op werkprestaties de dag daarop. Erg gezond kan dat dus niet zijn…

Ik pleit schuldig: ik ben het type persoon dat ’s avonds – net voor ik in slaap val – wel eens verdwaald raak op social media. Niets relaxter dan op Instagram scrollen en lezen waar mijn favoriete influencers mee bezig zijn. Toch is dit niet zo’n terechte vorm van ontspanning als ik zelf altijd vermoed.

The more you Twitter, the less you…

Een studie (verricht door Sleep Health) onderzocht namelijk bij 112 topsporters wat het verband is tussen Twitteractiviteit tussen 23 uur en 7 uur en sportprestaties de dag daarop. Resultaten wezen op een negatief verband: hoe méér Twittergebruik, hoe minder goed de prestaties.

Dat valt te verklaren door het feit dat de schermtijd (omwille van het Twitter-gebruik) de sporters uit hun slaap hield. Hoe meer Twittergebruik, hoe minder kwaliteitsvolle slaap en hoe minder uitgerust ze aan een sportwedstrijd beginnen. Logisch, toch?

Investeer in goede slaap

De onderzoekers benadrukken dat de studie duidelijk aantoont wat de gevaren zijn van social media (niet alleen Twitter) voor prestaties (niet alleen in de sportwereld). Ze hopen dat iedereen een les kan trekken uit dit soort onderzoeken en in de toekomst minder gebruik zal maken van hun smartphone vlak voor bedtijd. Een goede nachtrust is immers noodzakelijk om de volgende dag goed te kunnen functioneren.

Wil je daar wat aan doen, en je slaapkwaliteit een boost geven? Pas dan volgende tips toe:

1. Stel een tijd in waarop je geen elektronisch device meer gebruikt

Of je nu om 22 uur of om middernacht gaat slapen, stel voor jezelf een vaste tijd in waarop je niet meer naar het scherm van een smartphone of laptop zal kijken. Op die manier weet je dat je bijvoorbeeld na 21 uur geen social media meer zal checken en geen mails meer kan sturen. Geloof ons: dat went sneller dan je denkt! Zolang je maar consequent bent en je geen uitzonderingen maakt.

2. Schrijf je gedachten op

Ben jij gewend om nog even op social media te scrollen voor je in slaap valt? Probeer eens om in de plaats een dagboek bij te houden waarin je al je gedachten neerpent die jou op dat moment bezighouden. Studies hebben uitgewezen dat het schrijfproces onze hersengolven op een natuurlijke manier vertragen. Ideaal dus, als laatste activiteit voor het slapengaan!

3. Luister naar je lichaam

Oké oké, misschien is het niet haalbaar om elke nacht even goed te slapen. Als je dit eenmaal aanvaardt, kan je je planning hierop aanpassen. Op sommige dagen voel je je fris en fruitig, op andere dagen kan je de focus maar niet vinden. Als dat laatste het geval is, geef jezelf dan de toestemming om wat minder uitputtende taken te verrichten. Luister naar je lichaam, alleen zo geef je je brein de nodige rust!

Meer over slaap?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
Voor het slapen op social media? Zoveel invloed heeft dat de volgende dag op je werk
Sluiten