Carrière 16 jan 2019 Tessa Ham

De 7 belangrijkste social media trends van 2019

Volgens de voorspellingen zijn we in 2019 meer online dan dat we tv kijken. Dat niet alleen: we kopen ook steeds meer direct op social media. Het is de ideale manier om je doelgroep te bereiken. Weten wat er speelt op social media is dus een must. Wat zijn de social media trends van 2019?

Live

Live video’s zijn op zich niets nieuws, maar de populariteit wel. We zien deze feature nu pas bij de social media trends omdat live video’s steeds makkelijker te gebruiken zijn via social kanalen als Facebook en Instagram. We krijgen inmiddels zelfs een notificatie als iemand die we volgen live gaat. Het spontane en geloofwaardige aspect is een reden waarom mensen het aanklikken. En zeker een belangrijk om te onthouden: accounts die vaker live gaan, krijgen voorrang van de social platformen.

In het nu-content

Stories zijn overal. Je puur en alleen focussen op posts in de feed is dus zeker niet voldoende in 2019. Steeds meer mensen kijken de Stories vóórdat ze de feed bekijken. Waarom? Die content blijft maar 24 uur staan en kun je daarna dus missen. Stories of ‘in het moment’-content voelt bovendien ook veel persoonlijker. Creeër de goede content en je doelgroep voelt zich veel meer verbonden met je bedrijf. Het resultaat? Ze zullen je posts eerder liken.

Persoonlijkheid

Dat brengt ons op persoonlijkheid. Dit is een trend die al langer aan het doorzetten is, maar mede dankzij de Stories feature moet je social strategie steeds meer gaan om het persoonlijke en authentieke, in plaats van doordachte en geproduceerde content. Mensen willen zien wie er achter een bedrijf werken, mensen tegen wie ze opkijken of nog belangrijker: met wie ze zich kunnen identificeren.

Betrokkenheid

Dat is weer een mooi bruggetje met de volgende trend: echte betrokkenheid. Of nou ja, een trend… Meer een must om je hoofd boven water te houden in het algoritme. Content die echte reacties ontvangt, krijgt op vrijwel elke social media kanaal voorrang. Wees dus niet alleen écht geïnteresseerd in je volgers, maar reageer ook op hun reacties. Laat ze dus niet alleen de persoonlijkheid van je bedrijf (of werknemers) zien, maar wees zelf ook persoonlijk.

Micro-influencers

We schreven er al eerder over: je kunt beter micro-influencers inzetten. In 2019 zullen steeds meer bedrijven en merken doorkrijgen dat het niet per se om het hoogste aantal volgers gaat. Uit onderzoek van HelloSociety (The New York Times) bleek dat een campagne met een micro-influencer (met 5.000 tot 10.000 volgers) maar liefst 6,7 keer meer effect heeft.

Dat komt onder andere omdat hun volgers echt geïnteresseerd zijn in wat de influencer te zeggen heeft en het advies ook veel geloofwaardiger vinden. Authenticiteit is cruciaal.

Wil je hier meer over lezen? Waarom je als bedrijf beter micro-influencers kunt inzetten

Besloten groepen

Heb je Facebook stiekem al een beetje opgegeven? Houd nog even vol, want de besloten groepen maken weer een opmars. Het is zo’n revival, dat we ‘m tussen de social media trends van 2019 kunnen scharen. Niet alleen op Facebook worden de groepen trouwens weer belangrijker, maar ook op LinkedIn. Dat komt onder andere omdat beide kanalen features doorvoeren om de groepen meer op de voorgrond te brengen. Als merkpagina kun je nu bijvoorbeeld ook deelnemen aan groepen.

Kijken naar andere kanalen

Facebook, Twitter en Snapchat: waar we eerst massaal van deze kanalen gebruik maakten, staat de groei nu stil. Natuurlijk is daar nog Instagram, maar er zijn ook een hoop andere kanalen waar vaak nog niet aan wordt gedacht. Pinterest is bijvoorbeeld echt geen klein platform met 3 miljoen Nederlandse gebruikers. Het is zeker een goede manier om je bezoekcijfers van je website omhoog te schuiven. Toch hoor je er (nu nog) weinig over.

YouTube en LinkedIn kunnen ook ontzettend veel voor je betekenen, maar werden tot nu toe vaak vergeten en ook podcasts worden steeds hotter (er is ook zeker geld mee te verdienen!). Er komen daarnaast meer niche kanalen. Zo gaat Tripadvisor bijvoorbeeld werken met een feed en maakt National Geographic daar al gebruik van. In 2019 gaan we meer kijken naar andere kanalen die we misschien nog niet optimaal benutten.

Nu ben je weer helemaal op de hoogte van de social media trends van 2019. Kijk goed welke jij kan gebruiken voor je bedrijf dit jaar!

Meer lezen?

Like the smell of fresh juice in the morning?

Meld je aan voor onze wake-up letter

Reageer op artikel:
De 7 belangrijkste social media trends van 2019
Sluiten